شناسهٔ خبر: 25671107 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان|آنچه درباره خطرات صاعقه باید بدانیم/هنگام صاعقه زیر دوش حمام نروید

R41405/P1377/S6,75/CT7

صاعقه پدیده طبیعی و خطرناک است که همه ساله در فصل بهار سبب جان باختن انسانه‌ها به‌ویژه در مناطق کوهستانی و دشت‌ها می‌شود .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، صاعقه پدیده مخرب و بسیار خطرناک طبیعی است که در برخی از فصول سال مانند فصل بهار به دلیل شرایط جوی، فراوانی وقوع آن افزایش پیدا می‌کند و انسان‌های زیادی بر اثر عدم آگاهی از رعایت ایمنی در مقابل صاعقه جان خود را از دست داده‌اند.

*برخورد صاعقه با جانداران موجب مرگ آن‌ها می‌شود

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: برخورد صاعقه با جانداران در هر شرایطی موجب مرگ آن‌ها می‌شود.

عباس اولیا سمیع در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان اینکه بارالکتریکی صاعقه در بالاترین نقطه از زمین مانند قله کوه تخلیه می‌شود، اظهار داشت: وقتی در زمان وقوع صاعقه یک نفر در دشت و صحرا باشد، نقطه سر آن فرد به عنوان بلند ترین نقطه دشت و محل تخلیه بار الکتریکی صاعقه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: وقتی صاعقه با بلندترین نقطه از سطح زمین و یا دشت برخورد می‌کند و انرژی آن تخلیه می‌شود، جاندارانی هم که در حوزه مغناطیسی و میدان تخلیه بار الکتریکی رعد‌ و برق قرار می‌گیرند در معرض خطر برق گرفتگی قرار دارند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث‌ و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه تا کنون چندین نفر در اثر برخورد با صاعقه جان خود را از دست داده‌اند، ابراز کرد: بیشتر این جانباختگان چوپانانی بودند که گوسفندان خود را برای چرا به صحرا برده‌اند.

اولیا سمیع با بیان اینکه تعداد وقوع رعد و برق در فصل بهار بیشتر از سایر ایام سال است، تصریح کرد: بنابراین زمانی که هوا ابرناک است و احتمال برخورد صاعقه با جانداران در هر شرایطی موجب مرگ آن‌ها می‌شود.

*اگر در دشت هستید داخل حفره و دره بروید

وی گفت: اگر در هنگام وقوع صاعقه در دشت و صحرا هستید و بلندترین نقطه آن منطقه "سر" شماست و امکان تخلیه بار صاعقه در بلندترین نقطه وجود دارد بنابراین باید سریعا داخل حفره، دره و یا پست‌ترین نقطه آن محل بروید تا اجسامی بلندتر از شما برای تخلیه بارالکتریکی صاعقه وجود داشته باشد.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث‌وفوریت‌های پزشکی استان همدان افزود: اگر در هنگام بروز رعد و برق در داخل اتومبیل خود هستید باید هرچه سریع تر ماشین را کنار زده و خاموش کنید همچنین دست‌های خود را از اشیا فلزی ماشین دور کنید.

اولیا سمیع با بیان اینکه در هنگام رعد و برق نباید از منزل خارج شویم، تصریح کرد: در داخل منزل نیز باید از نزدیک شدن و تماس با چهارچوب های فلزی پنجره خودداری کنید چراکه ممکن است در آن اطراف صاعقه به زمین بخورد و دچار برق گرفتگی شوید.

*هنگام صاعقه زیر دوش حمام نروید

وی با تاکید بر اینکه در روزهایی که هوا ابرناک است و احتمال صاعقه وجود دارد حتی زیر دوش حمام هم نباید قرار بگیرید، اظهار داشت: در این زمان نباید از وسایلی مانند کامپیوتر، تلفن، موبایل و حتی شوفاژ استفاده کنید و در کنار آن قرار بگیرید.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: وقتی یک ساختمان کوتاه در مجاورت چند ساختمان بلند مرتبه قرار بگیرد خطر کمتری آن را تهدید می‌کند چراکه انرژی صاعقه در بلندترین ساختمان تخلیه می شود. به همین دلیل است که ساختمان های بلند مرتبه ملزم به نصب برق‌گیر هستند.

اولیا سمیع تصریح کرد: اگر اصول حفاظت صاعقه و نصب برق‌گیر در ساختمان انجام گیرد بدون شک مشکلی برای ساکنان آن پیش نخواهد آمد.

وی گفت: بار گرمایی که صاعقه تولید می‌کند 5 برابر گرمای سطح خورشید است که اگر آن صاعقه با آن فاصله به موجود زنده برخورد کند هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند.

*نصب برق‌گیر برای ساختمان های بیش از هفت طبقه اجباری است

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان همدان گفت: نصب برق‌گیر برای ساختمان‌های بیشتر از 23 متر ارتفاع و هفت طبقه اجباری است.

شیرزاد جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، در خصوص مزایای نصب برق‌گیر در ساختمان‌های بلند مرتبه اظهار داشت: نصب برق‌گیر از تخریب ساختمان ، آتش‌سوزی گسترده، برق گرفتگی ساکنان و تخریب و آسیب رسیدن به کلیه تاسیسات و تجهیزات الکتریکی ساختمان پیشگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: در ساختمان‌هایی که نصب برق گیر برای آن‌ها الزامی است، پایان‌کار منوط به اجرای صاعقه گیر در آن مکان است.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان همدان گفت: نصب صاعقه گیر باید حتما توسط افراد ماهر و دارای صلاحیت و شرکت های دارای صلاحیت حرفه ای انجام گیرد.

جمشیدی تصریح کرد: با توجه به اینکه هنگام رعد و برق تخلیه جریان بسیار زیاد الکتریکی در کسری از ثانیه انجام می‌گیرد بنابراین در این هنگام باید مراجعات بیرونی به تعویق افتد و افرادی که در بیرون هستند در مجاورت درختان به ویژه تک درخت قرار نگیرند.

افزود: در این مدت باید وسایل برقی و سیم آنتن را از برق بکشید و از درب و پنجره، بخاری دیواری و دیگر تجهیزات هادی الکتریسیته فاصله بگیرید.همچنین از شنا کردن و تجمع پرهیز کنید.

مسئول مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان همدان گفت: در اثر برخورد ابرهای دارای بارهای غیرهمنام، واکنش‌های الکتریکی شدیدی به شکل نور و صدا ایجاد می‌شود که از آن با عنوان صاعقه، آذرخش و رعد و برق یاد می‌شود.

نادر پیرتاج همدانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با بیان اینکه صاعقه پدیده مخربی است که فراوانی آن در فصل بهار بیشتر است، اظهار داشت: در هر لحظه در سراسر دنیا 1500 تا 2000 بار این اتفاق رخ می‌دهد.

*ابرهای کومولوس عامل فراوانی رعد و برق در فصل بهار است

وی با اشاره به اینکه در فصل بهار شاهد وقوع رعد و برق بیشتری نسبت به سایر فصول هستیم، ابراز کرد: چون در فصل بهار ابرهای کومولوس بیشتری شکل می‌گیرند بنابراین در این فصل صاعقه بیشتری رخ می‌دهد .

مسئول مرکز پیش‌بینی هواشناسی همدان تصریح کرد: در اثر برخورد ذرات آب یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد، الکتریسیته ساکن به وجود می‌آید که نسبت به زمین دارای بارالکتریکی منفی بوده و در شرایطیکه فاصله منبع جریان الکتیریکی کم و بیش نزدیک به سطح زمین باشد صاعقه بروز می‌کند.

پیرتاج همدانی با اشاره به اینکه بارهای مثبت و منفی در اثر برخورد شدید با یکدیگر، رعد و برق را ایجاد می‌کنند. در این هنگام یک جریان الکتریسیته بین دو ابر یا بین ابر و زمین ایجاد می‌شود.

وی گفت: با برخورد این بارها در کسری از ثانیه جریان وحشتناکی در حدود 30 هزار آمپر از هوا می‌گذرد. با عبور این جریان از ماده ای از هوا، با مقاومت مولکول‌های هوا رو به رو می‌شود که این مقاومت بخشی از انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کند.

مسئول مرکز پیش‌بینی هواشناسی همدان افزود: این گرما موجب می‌شود دمای هوا در مسیر صاعقه به حدود 30 هزار درجه سانتی گراد برسد و این افزایش ناگهانی دما، حجم هوا را تا صدها برابر افزایش می‌دهد که این اتفاق به معنای یک انفجار واقعی است.

همدانی افزود: انبساط شدید هوا که سبب ایجاد یک موج ضربتی در هوا شده برق و صدای هولناک رعد را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه این مجموعه ابر به عنوان یک خاذن بسیار بزرگ عمل می کند و باعث افزایش اختلاف پتانسیل موجود می‌شود، تصریح کرد: میزان این اختلاف به اندازه‌ای بالا می رود که برق تولید شده به 10 تا 100 میلیون ولت هم می‌رسد.

مسئول مرکز پیش‌بینی هواشناسی همدان گفت: هرچه ارتفاع بیشتر باشد فراوانی رعد و برق نیز بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وقوع صاعقه اجتناب‌ناپذیر است اما با شناخت و به کارگیری اصول ایمنی در مواقعی که احتمال وقوع رعد و برق وجود دارد به راحتی می‌توان از خسارات مالی و جانی صاعقه در امان ماند.

انتهای پیام/ش

نظر شما