شناسهٔ خبر: 25665447 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد ایرنا بررسی کرد/

برجام پسا آمریکایی و دیدگاه دانشجویان یزدی

یزد - ایرنا - شماری از دبیران و فعالان تشکل های دانشجویی دانشگاه های یزد در میزگردی با عنوان «برجام پساآمریکایی و نگاه دانشجویان» که در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد برگزار شد، دیدگاه های خود را در باره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از خروج آمریکا بیان کردند.

صاحب‌خبر -

در این میزگرد امیررضا اکبرپور دبیر پیشین انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) و سیدعلی پاکزاد مقدم دبیر تشکل اعتدال و توسعه دانشگاه یزد، محمدحسین پورحسینی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) و احسان منگلی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فرهنگیان یزد حضور داشتند.
برجام، توافقی بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران است که 23 تیر 1394 ( 14 ژوئیه 2015) بین ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین پایتخت اتریش امضا شد.
طبق برجام و در ازای اجرای همه تعهدها، ایران از ذیل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا خارج خواهد شد.
بر اساس گزارش های آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و بازدیدهای این نهاد از نیروگاه های هسته ای کشورمان، ایران به تعهدات خود در زمینه برجام عمل کرده اما طرف مقابل در برخی موارد کارشکنی و بدعهدی هایی داشته است.
دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا 18 اردیبهشت ماه 97 با تکرار اتهام های بی پایه علیه ایران اعلام کرد که آمریکا در برجام نمی ماند و تحریم های یکجانبه تعلیق شده آن کشور علیه ایران را بازخواهد گرداند.
این تصمیم با مخالفت بسیاری کشورها از جمله طرف های برجام مواجه شد و به خصوص اروپایی ها تلاش تازه ای را برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی آغاز کردند.
ایران بر اساس گزارش های آژانس انرژی اتمی به تعهدهای خود در خصوص برجام عمل کرد.
مقام های فرانسوی، انگلیسی و آلمانی روزهای اخیر در نشست های متعددی بر حفظ برجام و حفاظت از شرکت های خود در برابر تحریم های آمریکا تاکید کردند.

** برجام و خروج ایران از فصل هفت سازمان ملل
دبیر پیشین انجمن اسلامی پیرو خط امام (ره) دانشگاه یزد در این میزگرد اظهار کرد: زمانی که برجام به اتفاق آرا در شورای امنیت تصویب شد، ایران به حیاتی ترین هدف خود که خروج از ذیل بند فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بود، دست یافت.
شورای امنیت بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد می تواند در وضعیت های تهدید صلح جهانی، تخطی از رویه های صلح، یا اعمال خشونت و زور در جهان دست به اقدام بزند.
سازمان ملل طبق این بند می تواند مجازات هایی از قبیل قطع کامل یا جزیی روابط اقتصادی، ارتباطات زمینی، هوایی، دریایی، پستی، تلگرافی، بیسمی و دیگر وسایل ارتباطی و قطع روابط دیپلماتیک را در نظر بگیرد و دولت‌های عضو موظف‌ هستند، آنها را اجرا کند.
چنانچه شورای امنیت تشخیص دهد که اقدامات پیش بینی شده در ماده 41 (مجازات ‌های دیپلماتیک و اقتصادی) در حد کافی نبود، می ‌تواند از نیروهای نظامی، هوایی و دریایی یا هر وسیله دیگری
استفاده کند.
اکبرپور در ادامه افزود: تیم مذاکره کننده ایران آنچنان در نگارش برجام هوشمندانه عمل کرد که رییس جمهوری آمریکا فقط توانست از آن خارج شود و از منظر خود هیچ راهکار و روش دیپلماسی و بین المللی به جز آن نداشت.
وی ادامه داد: با رفتارهای آمریکا در مورد برجام، اکنون میلیاردها انسان در جهان در موضع حمایت از ایران قرار گرفتند و تلاش های آمریکا برای تخریب چهره ایران در جوامع بین المللی نتیجه عکس داد.
این فعال سیاسی تصریح کرد: برجام باطن پلید آن دسته از طرفداران آمریکا از جمله شیخ های عربستان سعودی و اسرائیل را به جامعه بین المللی نشان داد و اتحادیه اروپا و کشورهایی از جمله چین و روسیه را با ایران همراه کرد.
اکبرپور می گوید: سیاست را نباید مانند مسابقه ورزشی بوکس دانست که یک طرف با فشار ناک اوت شود بلکه مانند شطرنج می توان با تفکر هوشمندانه از اشتباه های حریف علیه خود استفاده و کیش و مات کرد.

** سیاست، هنر گذر از بحران
دبیر پیشین انجمن اسلامی پیرو خط امام (ره) دانشگاه یزد افزود: سیاست جدال کشتن و کشته شدن نیست، بلکه هنر زنده ماندن و گذر از بحران است و برجام چنین شرایطی را برای ایران فراهم کرد.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی هم به لبخند ظریف و فرمان سردار سلیمانی نیاز داریم و تلاش برای حذف هر یک از این نگاه ها خطاست.
وی با بیان اینکه واژه اعتماد در دنیای سیاست با توجه به اینکه کشورها برای منافع ملی خود دست به هر کاری می زنند، مبهم است، ادامه داد: آتش زدن برجام، شعارهای افراطی و راه رفتن روی پرچم کشورها راهکار مناسبی نیست و دری هم به روی بهبود اوضاع باز نمی کند.
وی خروج آمریکا از برجام را سبب منزوی شدن و از دست دادن متحدان این کشور دانست و تصریح کرد: ترامپ که همواره مدعی حمایت از آزادی و دموکراسی بود با خارج شدن از برجام بزرگترین ضربه به آرمان دموکراسی خواهی در جهان وارد کرد.
دبیر پیشین انجمن اسلامی پیرو خط امام (ره) دانشگاه یزد گفت: با خروج آمریکا از برجام، اتحاد جهانی به نفع ایران به وجود آمد و سبب همبستگی و همدلی ملی نیز شد.
اکبرپور تصریح کرد: برجام از مهمترین اسناد بالادستی بین المللی است که تیم مذاکره کننده ایران توانست منافع کشورمان را در آن حفظ کند، طوریکه آمریکا آن را بدترین سند غرب خواند.

** برجام، موهبت تحمیلی از دولتهای نهم و دهم
همچنین دبیر تشکل اعتدال و توسعه دانشگاه یزد یادآور شد: برجام موهبتی بود که رئیس جمهوری دولت های نهم و دهم بر کشومان تحمیل کرد.
پاکزاد مقدم با یادآوری تلاش های ثمربخش دولت های یازدهم و دوازدهم در برجام افزود: ترامپ که در اظهارات خود به برتری مطلق دیپلماتیک دولت دکتر روحانی اذعان کرده بود، سیاست برهم زدن بازی و خروج از برجام را در پیش گرفت.
وی ادامه داد: آمریکا که نمی توانست هیچ شرایطی دیگری برای برجام ایجاد کند بر خلاف همه قواعد شناخته شده سیاسی از برجام خارج شد و جهان را یک صدا علیه خود بسیج کرد.

** اتحاد ملی گروه های سیاسی داخلی، نیاز برهه کنونی
دبیر تشکل دانشجویی اعتدال و توسعه دانشگاه یزد اظهار کرد: هم اکنون ایران به اتحاد ملی و حمایت همه جانبه گروه های سیاسی داخلی نیاز دارد.
پاکزاد مقدم با بیان اینکه منافع ملی مورد توافق گروههای مختلف و وفای به عهد و پایبندی دولت ایران به برجام برگ برنده ای برای تدوام آن است، افزود: خروج آمریکا در این برهه، انزوای سیاسی ترامپ را نه فقط در موضوع برجام بلکه در سایر مناقشه هایی که آمریکا در مورد آنها اظهار نظر کند به دنبال دارد.
وی ادامه داد: اروپا که پیشتر متحد آمریکا در مساله برجام بود اکنون در کنار ایران قرار گرفت و این مهم نشان دهنده عاقلانه بودن تصمیم ها و پایبندی تیم مذاکره کننده ایران در توافق انجام شده است.
پاکزاد مقدم عنوان کرد: طبق نظرسنجی ها حدود 2 سوم مردم آمریکا با تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام مخالف بودند، از این رو باید به جای رفتارهایی از جمله آتش زدن پرچم آمریکا با مدیریت افکار عمومی این کشور را بیشتر منزوی کرد.
وی با یادآوری اینکه انقلاب اصیل و پرمحتوای ایران به رهبری امام خمینی (ره) با واژه وحدت کلمه همراه بود، تصریح کرد: ایران در آن شرایط در قبال هجمه سنگینی که به کشور وارد شد، ایستادگی کرد.
دبیر تشکل اعتدال و توسعه دانشگاه یزد ادامه داد: برخی اتفاق ها در برهه کنونی که با منافع ملی کشور در تعارض آشکار است به نام انقلابی گری و ارزشی بودن انجام می شود.
پاکزاد مقدم با تاکید مجدد بر لزوم انسجام و همدلی در برهه کنونی،اظهار
کرد: چنین حرکتهایی چیزی جز افزایش هزینه ها برای کشور ندارد و نتایج زیانباری را نصیب می کند.

** تصدیق صداقت و اعتماد تیم مذاکره کننده توسط رهبری
همچنین دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد با بیان اینکه برجام نه خیانت بود و نه ساده لوحی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب دوم تیر ماه 1394 امانت داری، غیرت، شجاعت و تدین اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان را تصدیق و اعلام کردند که آنها همه تلاش خود را صادقانه انجام می دهند.
پورحسینی افزود: برخی افراد که حافظه تاریخی ضعیفی دارند و انتقاد می کنند، وضعیت کشور و مردم در اواخر دولت دهم را فراموش کرده اند.
وی با بیان اینکه صداقت تیم مذاکره کننده ایران بارها به تایید رسید، اظهار کرد: هرگز خوی خشونت در ایرانیان نبود، بلکه همیشه تمایل به صلح در جهان داشته و دارند.

** تزلزل پایه های ایران هراسی با تلاش های دولت
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد: ایران با تلاش های دولت یازدهم و دوازدهم موفق شد شالوده و پایه همه باورهای ایران هراسی در دل کشورهای غربی را متزلزل کند که این مهم، دستاورد و تغییر عظیمی است.
پورحسینی اضافه کرد: یکی از دستاوردهای مهم برجام شکسته شدن اتحاد کشورهایی بود که تا پیش از این علیه ایران متحد بودند.

** برجام، راهکاری برای احیای اقتصاد ایران
همچنین در ادامه دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فرهنگیان یزد آغاز برجام را از زمان دولت اصلاحات دانست و گفت: زمانی که تحریم ها به ایران فشار آورد و اقتصاد را دچار تنگنا کرد، این مقوله نیازمند احیا بود و بر این اساس گفت و گوها آغاز شد.
منگلی افزود: پس از آن، رئیس دولت های نهم و دهم با اظهارات تند و هیجانی باعث شد ملتهای جهان علیه ایران به وحدت برسند و حتی اروپایی ها که در زمان دولت اصلاحات رابطه خوبی با ایران داشت این اتحاد را به هم بزنند.
وی با بیان اینکه پس از این سالها، دولت یازدهم بار دیگر تصمیم به گفت و گوهای مجدد هسته ای گرفت، اظهار کرد: برجام حاصل ساعتها مذاکره دلسوزانه تیم هسته ای بود که حاصل آن رفع تحریم ها و رفع دیدگاه ایران هراسی بود که دستاورد مهمی تلقی می شود.
وی ادامه داد: اکنون که ترامپ برجام را برای آمریکا ابلهانه دانسته و از آن خارج شد، دلواپسان باید از تیم دیپلماسی که ساعت ها برای منافع ملی زحمت کشیدند، عذرخواهی کنند.

** اثبات صلح طلبی ایران در برجام
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فرهنگیان یزد تصریح کرد: برجام سند معتبر بین المللی و دستاورد برزگ است و از تعهد، صلح طلبی و اهل گفت و گو بودن ایران نزد ملتهای جهان از ثمره های آن بود.
منگلی با بیان اینکه برجام، کابوس ایران هراسی را از ذهن ملتها پاک کرد، افزود: رسالت ما این است، اختلافات جناحی و سیاسی را کنار بگذاریم و تا جایی که منافع ملی محفوظ می ماند ؛ از برجام حمایت کنیم.
ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی کشور همواره بر اساس رسالتی که بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی با هدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه اقدام می کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 1313 خورشیدی با نام
«آژانس خبری پارس» به عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تاسیس شد و در بیش از هشت دهه فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم خبری رسانه های داخلی و خارجی است.
7532/2088 / 2047/

نظر شما