شناسهٔ خبر: 25662939 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

«دمی در بازار هیزم‌فروشان»، نمایشی مدرن با پیرنگ مذهبی

کارگردان نمایش «دمی در بازار هیزم‌فروشان» که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و شهادت حضرت علی(ع) با همین مضمون آماده شده است، گفت: این نمایش یک تئاتر مدرن با پیرنگ مذهبی است که از چهارم خرداد ماه به صحنه تالار وحدت می‌آید.

صاحب‌خبر -

محمد شایان طهماسب‌پور، کارگردان نمایش جدید «دمی در بازار هیزم فروشان» که از چهارم خرداد ماه هر شب ساعت 18 به صحنه تالار وحدت می‌رود، در این باره به خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، گفت: این نمایش سیر زمان‌های مختلف را از دوران حضرت علی(ع) تا واقعه کربلا روایت می‌کند.

وی در ادامه افزود: در این نمایش شخصیتی به نام «اسماء» کنیز حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر (ص) مردم را برای بیعت با حضرت علی(ع) گرد هم می‌آورد اما در این بین فردی به نام «زمان» با او روبه‌رو شده و او را در سیر زمان پیش خواهد برد و نشان می‌دهد که چه بر سر آل علی (ع)‌ آمده است.

طهماسب‌پور همچنین با بیان اینکه سیر این نشان دادن زمان تا واقعه کربلا ادامه می‌یابد، افزود: نگاه ما در این کار هم مذهبی و هم سیاسی است تقریبا شخصیت‌های داستان طوری انتخاب شدند که نشان دهیم آدم‌ها در ادوار مختلف تغییر می‌کنند، در همین نظام ما هم خودمان کسانی را داشتیم که نظام برایشان هزینه داده اما خودشان بر ضد نظام شده‌اند. شخصیت‌هایی چون شمر که کنار حضرت علی(ع) در صفین جنگید و در گودال قتلگاه سر امام حسین(ع) را جدا کرد.

وی با بیان اینکه موسیقی این کار عربی با کار فرم و حرکت است، گفت: بیشتر فضاها ذهنی و سورئال است. نکته دیگر اینکه شخصیت‌های ذهنی در کار وجود دارند به طور مثال در واقعه کربلا از نگاه شخصی به نام فرات روایت می‌شود.

طهماسب‌پور درباره دکوربندی کار گفت‌: آنچه عرف شده که کارهای مذهبی یک شهر مدینه و چند نخل دکوربندی دارند، در این نمایش دیده نمی‌شود. ما یک تئاتر حرفه‌ای مدرن با پیرنگ مذهبی کار کردیم که شاید اولین نفرهایی باشیم که در این عرصه ورود کردیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از نهاد یا سازمان خاصی نداشتند، گفت: تنها تالار وحدت اجازه اجرا به ما داده است، هر چند هزینه‌های سالن هم زیاد است و همه را خودم شخصاً پرداخت کردم. به جایی رسیدیم که یا کار را تعطیل کنیم یا اینکه شخصی پرداخت کنیم که دومی را انتخاب کردیم، نامه‌نگاری‌هایی هم برای حمایت از کار داشتیم که البته جوابی فعلا دریافت نکردیم.

وی همچنین افزود: این نمایش از 4 خرداد تا 23 خرداد در تالار وحدت به صحنه می‌رود که اگر با اقبال روبه رو شود، تمدید هم خواهد شد.

طهماسب‌پور درباره بازیگران کار گفت: این نمایش 7 بازیگر اصلی،‌ 24 بازیگر فرعی و یک گروه بیست نفره فرم دارد. بازیگران اصلی محمد ساربان، منوچهر علیپور، سپیده پهلوان‌زاده، مریم رحیمی،‌ علی عبادت‌طلب،‌ علی برجی و آیه قبادیان هستند.

وی با اشاره به اینکه این نمایش بیش از 4 ماه تمرین داشته است، گفت: یک گروه پر پرسوناژ هفتاد ـ هشتاد نفره را آماده یک اجرای بزرگ کردن کار دشواری است، امیدواریم که مورد اقبال مردم قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما