شناسهٔ خبر: 25662070 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وزیر خارجه قزاقستان: استفاده از نیروی نظامی علیه غیرنظامیان فلسطینی غیرقابل پذیرش است

R1349/P1349/S8,90,1414/CT10

کایرات عبدالرحمن‌اف، وزیر امور خارجه قزاقستان در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در استانبول از وضعیت به‌وجود آمده در نوار غزه ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد که استفاده از نیروی نظامی علیه غیرنظامیان فلسطینی غیرقابل پذیرش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بی‌نیوز، کایرات عبدالرحمن‌اف، وزیر امور خارجه قزاقستان در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در استانبول که به ابتکار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و رئیس اجرایی این سازمان در ارتباط با وضعیت نوار غزه و حوادث 14 می تشکیل شده بود، شرکت کرد. وی در این نشست نگرانی قزاقستان را پیرامون وضعیت به وجود آمده در فلسطین اعلام کرده و  استفاده از نیروی نظامی علیه غیرنظامیان را غیرقابل پذیرش دانست. عبدالرحمن‌اف همچنین در این نشست جامعه جهانی را برای انجام اقدامات آنی به منظور توقف خشونت‌ها (علیه مردم فلسطین) فراخواند.

وزیر امور خارجه قزاقستان همچنین بدون اشاره به اشغال‌گری و جنایات صهیونیست‌ها طی 70 سال اخیر اظهار داشت که بیت‌المقدس سرزمین مادری گروه‌های قومی متعددی است و فلسطینیان و صهیونیست‌ها باید به حق موجودیت یکدیگر احترام بگذارند. وی در این زمینه افزود: هر تلاشی برای مخدوش نمودن این حق، همچون تغییر موقعیت تاریخی این شهر، بدون شک صلح و ثبات را در خاورمیانه به خطر می‌اندازد.

عبدالرحمن‌اف بار دیگر تعهد قزاقستان را به اجرای تصمیمات قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده و اشاره داشت که قزاقستان برای حل و فصل سریع و جامع وضعیت (این بحران) در خاورمیانه در چارچوب گفتگوهای سازنده سیاسی با فراخواندن رهبران اسرائیل و فلسطین و تمام طرف‌های دیگر مرتبط (با این بحران)، و برداشتن گام‌هایی محکم به‌منظور نیل به راه‌حل سیاسی که همزیستی مسالمت‌آمیز دو کشور(اسرائیل و فلسطین) را در کنار یکدیگر ممکن سازد، آماده است.

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با حضور سران کشورها، نخست‌وزیران، روسای پارلمان و وزرای امور خارجه بیش از 40 کشور عضو برگزار گردید. این نشست با انتشار اعلامیه نهایی در حمایت قاطع از مردم فلسطین پایان یافت.

در حاشیه این نشست، وزیر امور خارجه قزاقستان با میروسلاو جنچا، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی نیز دیدار کرد. دو طرف در این دیدار پیرامون مسائل مهم تعامل در چارچوب سازمان ملل و عضویت قزاقستان در شورای امنیت بحث و گفتگو کردند.

اسرائیل و قزاقستان از سال 1992 روابط دیپلماتیک خود را آغاز کرده‌اند. سفارت رژیم صهیونیستی در قزاقستان در همان سال 1992 و سفارت قزاقستان در تل‌آویو در سال 1996 شروع به کار کرد. مبادلات تجاری بین آستانه و تل‌آویو در سال 2016 بیش از 300 میلیون دلار بوده که بیش از 70 درصد آن را نفت خام تشکیل داده است. قزاقستان از جمله اصلی‌ترین تامین‌کنندگان نفت اسرائیل می‌باشد.

نظر شما