شناسهٔ خبر: 25661940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت وگوی ایرنا با فعالان سیاسی؛

پنج سال با روحانی؛ امید ها و انتظارات

تهران - ایرنا - یک سال از زمانی که مردم برای دومین بار به حسن روحانی 'آری' گفتند گذشت. پنج سال از دولت تدبیر و امید گذشت، سه سال دیگر مانده است و انبوهی از انتظارات و توقعات و شاید هم بیم از آینده مسیر.

صاحب‌خبر -

در میان این انتظارات، برخی از فعالان سیاسی پاره ای را مهمتر و برای تضمین ادامه راه اعتدال و اصلاح ضروری می دانند و پاره ای دیگر شاید به نظر آنها، راه دولت را پرپیچ و خم کند.
آنچه در پی می آید؛ اظهارات برخی از فعالان سیاسی درباره انتظارات و توقعات و حمایت از دولت تدبیر و امید است.
به گزارش خبرنگارسیاسی ایرنا، دوازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه 29 اردیبهشت 1396 برگزار شد و دکتر حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای برای دومین دوره به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و حدود 58 درصد آرا را به خود اختصاص داد، رای بالایی که به گفته صاحب نظران به دلیل عملکرد مناسب دولت دوازدهم در 4 سال نخست بدست آمد.

گفت وگوی خبرنگار ایرنا با جمعی از نمایندگان مجلس، کارشناسان و صاحب نظران سیاسی را می خوانید:

**مطهری: نباید دولت را تخریب کرد
علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید به دکتر روحانی برای تحقق اهدافش کمک کنیم، زیرا راه و روش وی در مجموع به نفع کشور است.
وی اظهار داشت: دکتر حسن روحانی از بقیه رقبایی که انتخابات ریاست جمهوری نامزد بودند، بهتر بود.
مطهری گفت: امروز نیز باید به وی کمک کنیم تا به وعده های خود عمل کند، نباید دولت را تخریب کرد، ممکن است در برخی موضوعات عقب نشینی ها و نقاط ضعفی وجود داشته باشد ولی باید به دولت کمک کنیم که به اهداف خود برسد.
نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید به دکتر روحانی کمک کنیم زیرا راه و روش وی در مجموع به نفع کشور است.

**منصوری: روحانی تکلیف دولت موازی را مشخص کند
آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: روحانی باید مساله «دولت موازی» غیرپاسخگو که در بسیاری از حوزه ها اختیاراتش از دولت منتخب بیشتر است را مشخص کند.
وی افزود: این دولت ادامه دولت یازدهم است و ارزیابی ما هم نباید محدود به این یکسال باشد، شعار روحانی در 29 اردیبهشت 96 امتداد و ادامه راهی بود که از 92 آغاز شده بود؛ بر همین مبنا باید دید که در طول یک ساله گذشته دولت تا چه حد در انجام برنامه ها و سیاست های خود پیشرفت داشته و کجا عقب نشینی کرده است.
منصوری اظهار داشت: از همه مهمتر باید مشاهده کنیم دولت دوازدهم در مقایسه با چهار سال نخست با چه میزان از کارشکنی ها و بحران های داخلی و خارجی مواجه بوده است؛ شاید در این روند بتوان به یک قضاوت منصفانه و واقع بینانه از میزان موفقیت و ناکامی دولت رسید؛ به نظر من میزان فشارهای داخلی و خارجی که دولت دوازدهم با آن رو به روست قابل مقایسه با دور نخست ریاست جمهوری روحانی نیست.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطر نشان کرد: در عرصه بین المللی از یک طرف روی کار آمدن ترامپ و تغییراتی که در عربستان رخ داده و مثلث ائتلافی سختی که علیه ایران شکل گرفته و خواب هایی که برای خاورمیانه و از بین بردن نقش استراتژیک ایران دیده اند و از طرف دیگر رشد گروه های تروریستی و پدیده نوظهور داعش که دور تا دور ایران منتظر فرصت برای ضربه زدن هستند، خشونت آشکار و پنهانی که هر لحظه منطقه ما را تهدید می کند.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: این دولت در داخل نیز با بحران های جدی مواجه بوده است که به طور مستقیم امید مردم را نشانه گرفته است و در حال القاء یأس و ناامیدی به پایگاه رای روحانی است. با این مقدمه به نظر من مردم ایران در 29 اردیبهشت 96 بهترین انتخاب ممکن را داشته اند.
وی ادامه داد: مساله امروز ایران بیش از آن که مشکل دولت منتخب باشد، مساله «دولت موازی» است که اساسا در بسیاری از حوزه ها زور و اختیارش از دولت منتخب بیشتر است و به اشکال مختلف مقابل نهادهای انتخابی قدرت نمایی می کند و این مساله ای است که یک جایی باید تکلیف آن روشن شود.
منصوری افزود: با این چارچوب دولت روحانی در برخی حوزه ها موفق بوده و جاهایی هم ناموفق بوده و یا موفقیت های نسبی داشته است. موضوع اصلی همان طور که گفتم ارزیابی ما از میزان قدرت دولت منتخب است که اگر دقیق نباشد در نتیجه گیری دقیق و کلی اثر گذار است.
وی خاطرنشان کرد: دولت روحانی در جامعه بین المللی نقشی تاریخی را ایفا کرده است، برجام یک توافقنامه عادی نبود، حاصل یک تلاش 22ماهه دستگاه دیپلماسی کشور بود که بزرگترین اتفاق را در شورای امنیت سازمان ملل به نفع جمهوری اسلامی رقم زد و اجماعی سخت که در طول سال ها علیه ایران شکل گرفته بود، شکست و امروز هم با خروج ترامپ از برجام میزان این موفقیت غیر قابل انکار است.
این فعال سیاسی گفت: این یک فرصت تاریخی است که در اختیار کشور قرار گرفت تا حقانیت ایران به دنیا ثابت شود و امروز خروج ترامپ از برجام می تواند این اجماع و‌ حقانیت را بیشتر حفظ و اثبات کند.
منصوری افزود: تصور این که اگر به جای دولت روحانی، دولت دیگری روی کار بود چه بر سر برجام می آمد کار سختی نیست در واقع ایران دست بالا را هم می تواند در منطقه داشته باشد و هم در جامعه بین المللی. البته اگر اجماع داخلی برای حفظ این موقعیت هم فراهم باشد و مخالفان سیاسی دولت بپذیرند که برجام رقیب سیاسی آن ها نیست که آن را آتش بزنند و این توافقنامه یک مطالبه و یک دستاورد ملی است.
** انتظار بکارگیری بیشتر از زنان در سطوح مدیریتی
منصوری گفت: مجموعه اقدامات دولت چه در زمینه تنش زدایی و چه حضور زنان و جوانان در بدنه مدیریتی و... در پاره ای از جهات قابل دفاع است و دولت کارنامه قابل قبولی می گیرد و برخی جهات با توجه به مشکلات که در بدنه اجرایی دولت وجود دارد و موانعی که پیش روی روحانی وجود دارد برای تحقق نمره قابل قبولی داد. مثلا در خصوص به کارگیری زنان آن چیزی که اتفاق افتاده ابلاغ بخشنامه سهمیه 30 درصدی برای حضور زنان در رده های مدیریتی یکی از اقدامات موثر روحانی بوده است که بخشی از این برنامه هم تحقق پیدا کرده و با یک شیب ملایم در حال اجرایی شدن است.
وی افزود: اما انتظار بود که روحانی بتواند در هیات وزیران تعداد بیشتری از زنان برای مسئولیت های کلان به کار بگیرد و ما هم بتوانیم در رده وزارت شاهد حضور زنان باشیم و با توجه به ظرفیت های در جامعه وجود دارد و اقدامی که دولت می توانست در این زمینه به انجام برساند موجی از همراهی بدنه اجتماعی به خصوص 50 درصد ظرفیت را همراه دولت بکند. توجه برنامه ششم به موضوع عدالت جنسیتی یکی از نکات مثبت این دولت در طول یک سال گذشته بوده است.
**بخشی از بدنه دولت، عقب حرکت می کند
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: در خصوص افزایش صادرات نفتی به کارگیری جوانان و عدم بازگشت تحریم ها، با توجه به توان دولت و مجموعه سنگ اندازی هایی که در حال انجام است، دولت از بخشی از ظرفیت خودش استفاده کرده است و قاعدتا نقدی که به دولت روحانی وارد است و خود ایشان هم در سخنرانی اخیرشان مطرح کردند این است که بخشی از بدنه دولت، همراهی لازم را ندارند. عده ای روزه سکوت پیشه کردند و عده ای در مسیری که پیش روی روحانی است، عقب تر حرکت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: روحانی نیاز به تیمی دارد که همگام و همراه دولت باشد و توجه آنها به سیاست های دولت باشد نه نهادهایی که به طور مشخص مقابل دولت کارشکنی می کنند و این تاثیر مستقیم خودش را در بدنه و پایگاه اجتماعی دولت برجا می گذارد.
منصوری افزود: برنامه هایی که طبیعتا در حال انجام است، برای آزادی مطبوعات، نشر و جریان آزاد اطلاع رسانی از این قاعده مستثنی نیست. قاعدتا نهاد زیر مجموعه دولت که در این حوزه فعالیت دارد از چابکی لازم برای به جریان انداختن این رویکرد برخوردار نیست.
این فعال سیاسی با بیان این که موضوع تلگرام یک موضوع استثنایی است، گفت: طبیعتا وقتی 45میلیون شهروند ایرانی برای رفع نیازها، جریان آزاد اطلاعات، کارآفرینی و اطلاع رسانی از یک پیام رسان استفاده می کنند، وقتی چنین مواجهه ای با تلگرام صورت می گیرد، کاملا روشن است که این تقابل با دولت صورت می گیرد. اما به نظر من در چنین شرایطی که دولت با موانعی برای انجام وظایف و وعده های خودش روبه روست سریعتر با مردم صحبت بکند و واقعیت ها را با مردم در میان بگذارد.
وی ادامه داد: فیلتر باعث می شود 45 میلیون کاربر از امکانات تلگرام محروم شوند و از فیلترشکن استفاده کنند. روحانی خیلی جدی تر تکلیف خودش را با مجموعه اختیارات و وظایف دولت با ارکان دیگر حاکمیت مشخص کند. دولت منتخب ، دولتی است که افکارعمومی را نمایندگی می کند. در غیر این صورت نمی تواند دولت مطلوب و برآمده از آرای اکثریت شهروندان ایرانی باشد.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: این موضوع مهمی است و یکی از مواردی که روحانی باید جدی این مساله را تعیین تکلیف کند. قانون اساسی این ظرفیت را در دل خودش دارد و قرار بوده که میزان رای ملت باشد و مردم ولی نعمت جمهوری اسلامی باشند. سنگ اندازی مقابل دولت منتخب و مردم، اصل جمهوریت نظام و نهاد انتخابات را نشانه گرفته است. در شرایط فعلی که کشور به بیشترین ظرفیت برای انسجام ملی و تقویت اعتماد عمومی نیاز دارد، این می تواند تهدید جدی باشد.
منصوری ادامه داد: مانع تراشی دولت موازی غیرپاسخگو برابر دولت منتخب، مانع از ترمیم شکاف هایی می شود که امروز بیشترین تهدید برای حاکمیت و منافع ملی کشور هستند.
وی خاطرنشان کرد: انتظار مردم این است که روحانی خیلی صریح تر با مردم و بدنه اجتماعی خودش صحبت کند . دولت نگاه همدلانه ای با مشکلات مردم داشته باشد و تلاش برای گفت و گو و همراه کردن ارکان دیگر حاکمیت را از دستور کار خودش خارج نکند. تحقق هر کدام از این وعده ها که با مخالفت دولت پنهان و موازی مواجه است بر ضرورت این تعامل و گفت و گو روز به روز می افزاید. دولت باید در این زمینه از مجموع امکانات خودش برای برداشتن این موانع استفاده لازم را بکند.

**مسیر حرکت دولت، درست و مناسب است
علی نجفی خوشرودی عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس گفت: مسیر حرکت دولت، در شرایطی که در طول یکسال گذشته داشته ایم، مسیر درست و مناسبی بوده است.
وی اظهار داشت: با مجموعه شرایطی که ما در کشور و سطح بین المللی داشتیم و برخی مسائل و مشکلات زیر ساختی و اساسی که در نظام اداری و اقتصادی کشور ما وجود داشته و دارد مجموعا مسیر حرکت دولت مسیر درست و مناسب ارزیابی می کنم.
وی افزود: البته در برخی حوزه ها به خصوص طی ماه های اخیر با نوسانات بازار ارز و مشکلات و چالش هایی رو به رو بوده ایم ولی دولت همه تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند شرایط اقتصادی کشور را مدیریت کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: البته باید تیم اقتصادی دولت، منسجم تر و همگراتر حرکت کند، در عین حال برای جذب فناوری و سرمایه گذاری خارجی باید دستور کار جدی در کشور وجود داشته باشد.
نجفی خوشرودی گفت: توافق برجام تا حدودی این زمینه را در کشور فراهم کرد و با وجود خروج آمریکا از برجام باید شرایط جدیدی ایجاد شود تا جذب سرمایه گذاری خارجی تحقق یابد.
**عملکرد دستگاههای اجرایی نتوانست رضایت زنان را برآورده کند
الهه کولایی عضو حزب زنان نواندیش گفت: سهم بزرگی از آرایی که به روحانی داده شد، توسط زنان بوده است اما عملکرد دستگاه های اجرایی نتوانسته رضایت زنان را برآورده کند.
وی گفت: تردیدی نیست سهم بزرگی از آرایی که به روحانی داده شد، توسط زنان بوده است. آنان نه تنها دنبال حقوق و آزادی قانونی هستند بلکه فراتر از آن در پی رفاه و بهبود شرایط جامعه، ترویج امید و آرامش برای خود، خانواده، فرزندان و بستگانشان هستند.
وی ادامه داد: زنان ایرانی به حسن روحانی فقط برای دفاع از حقوق انسانی خود رای ندادند، آنها دکتر روحانی را به عنوان یک حقوقدان که به حقوق و آزادی فردی و جمعی همه شهروندان ایرانی توجه دارد، انتخاب کردند.
کولایی گفت: با شروع دور دوم ریاست جمهوری روحانی، عملکرد دستگاه های اجرایی نتوانست رضایت زنان را آنچنان که انتظار داشتند، برآورده کند، در واقع از ظرفیت های عظیم اجتماعی برای بهبود موقعیت زنان و جوانان استفاده قابل قبول نشده است و با در نظر گرفتن تمام موانع و مشکلات توسعه نیافتگی در کشور شاهد عزم و تلاش جدی برای رفع محرومیت ها و تضعیف ها علیه زنان نبوده ایم.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: برنامه ششم توسعه ارتقا مدیریتی زنان در دستگاه های اجرایی را تا حد 30 درصد مصوب کرده است و دست دولت را در این زمینه باز کرده است. ما نیازمند اراده سیاسی لازم برای استفاده از این ظرفیت های بومی هستیم و امیدواریم دولت روحانی از این ظرفیت قابل قبول استفاده کند.

سیام**9121**3202**1553

نظر شما