شناسهٔ خبر: 25661903 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هوش مصنوعی جهان را ثروتمندتر می‌کند

مؤسسه پژوهشی گارتنر تخمین زده است که هوش مصنوعی می‌تواند تا سال 2030 میزان تولید ناخالص‌جهانی(GDP) را به 15.7 تریلیون دلار افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

هوش مصنوعی یکی از موضوع‌هایی است که امسال بشدت مورد توجه غول‌های فناوری قرار گرفته تا آنجا که این بحث در کنفرانس‌های امسال مایکروسافت، فیس بوک و گوگل بسیار داغ بود و هریک از این کمپانی‌ها از سرمایه‌گذاری کلان خود حول محور هوش مصنوعی خبر دادند. در همین راستا یک نشست فناورانه در کاخ سفید برگزار شد و مؤسسه پژوهشی گارتنر نیز در تازه‌ترین گزارش خود سراغ این موضوع رفته و تخمین زده است که هوش مصنوعی می‌تواند تا سال 2030 میزان تولید ناخالص جهانی(GDP) را به 15.7 تریلیون دلار افزایش دهد.

یک نشست فناورانه

تولید ناخالص داخلی کشورها نسبتی مستقیم با وضعیت اقتصاد آنها دارد و گزارش گارتنر مبنی بر ارتباط هوش مصنوعی با تولید ناخالص داخلی، مهر تأییدی بر ضرورت تلاش‌های کمپانی‌های بزرگ فناوری در این حوزه زد. شواهد نشان می‌دهد امریکا که «سیلیکون ولی» و غول‌های فناوری جهان را در اختیار دارد می‌خواهد از این ظرفیت فناورانه، بیشترین بهره را بگیرد. هفته گذشته کاخ سفید در یک نشست فناورانه میزبان 38 شرکت بزرگ فناوری شد تا با آنها همفکری کند که چگونه می‌توان از ظرفیت هوش مصنوعی برای توسعه اقتصاد ایالات متحده امریکا بهره گرفت و در این میان چه موانعی وجود دارد و چگونه باید آنها را از بین برد. از شرکت‌هایی که در این نشست حضور یافتند می‌توان به آمازون، فیس‌بوک، گوگل، بوئینگ، مایکروسافت، فورد و اوراکل اشاره کرد.

با اینکه پیش از این تصور می‌شد امریکا پیشتاز هوش مصنوعی در جهان است، اما بزرگان فناوری معتقدند که این کشور به اندازه کافی برای ارتقای وضعیت هوش مصنوعی یا مقابله با خطرات و صدمات احتمالی آن در آینده تلاش نکرده است. شاهد این ادعا نیز فرانسه است که از سرمایه‌گذاری 1.8میلیارد دلاری تا سال 2022 در زمینه هوش مصنوعی خبر داده است. بریتانیا نیز میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در زمینه اخلاق هوش مصنوعی دارد. سال گذشته نیز چین از طرح‌هایی بلندپروازانه رونمایی کرد که در قالب آن قرار است چین تا سال 2030 قدرتمندترین کشور جهان از نظر هوش مصنوعی و محصولات مرتبط با آن شود. قرار است میزان سرمایه‌گذاری چین در حوزه هوش مصنوعی تا 3سال آینده 10 برابر شده و به 24میلیارد دلار برسد. البته چین اهدافی درازمدت دارد و هدف‌گذاری کرده است که تا سال 2030 میزان سرمایه ‌گذاری در این حوزه را به 157میلیارد دلار برساند. این تلاش‌ها نگرانی بزرگان فناوری امریکا را به‌دنبال داشت و این غول‌های فناوری در نشست فناورانه کاخ سفید تلاش کردند از دولت این کشور کمک بگیرند تا با سرمایه‌گذاری و نیز    قانون‌گذاری‌هایی مشخص، توسعه هوش مصنوعی در امریکا را سرعت ببخشند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا هرچند مخالفان متعددی در حوزه‌های مختلف سیاسی، بین‌الملل و... در امریکا و جهان دارد و عملکرد وی زیر سؤال رفته ولی به نظر می‌رسد به اهمیت هوش مصنوعی پی برده است چرا که در این نشست عنوان کرد دولت امریکا در سال‌جاری حداقل 200میلیون دلار به پژوهش‌های مرتبط با این حوزه و همچنین پروژه‌های دانشگاهی مبتنی بر هوش مصنوعی کمک مالی خواهد کرد.

 رئیس جمهوری امریکا همچنین از قانونگذاری‌هایی مشخص برای تسهیل و هموار شدن راه توسعه هوش مصنوعی در این کشور خبر داد. امسال همچنین موضوع اتوماسیون و تأثیر آن بر اشتغال در پهنه امریکا مورد توجه قرار گرفت.

گفته می‌شود در سال‌های پیش‌رو همزمان با توسعه اتوماسیون و روبات‌ها، موازنه نیروی کار این کشور به هم خواهد خورد به همین دلیل هم دونالد ترامپ این موضوع را با بزرگان فناوری امریکا به بحث گذاشت. هرچند از این نشست خبرهای زیادی به بیرون درز نکرده است اما همین اخبار کوچک هم نشان دهنده نگرانی کاخ سفید از عقب ماندن امریکا در حوزه هوش مصنوعی و تلاش برای بهبود این وضعیت است. گفتنی است سال گذشته نیز همزمان با نخستین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، این نشست فناورانه برگزار شد و در قالب آن موضوع پهپادها و قانونگذاری‌های مرتبط با آن و نیز خودروهای خودران مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

روند صعودی هوش مصنوعی در 10سال آینده

موضوع هوش مصنوعی امسال در کانون توجه مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی گارتنر قرار گرفته است. این مؤسسه تحقیقاتی علاوه بر اینکه پیش‌بینی کرده است هوش مصنوعی می‌تواند تا سال 2030 میزان تولید ناخالص جهانی(GDP) را به 15.7 تریلیون دلار افزایش دهد، نگاه کوتاه مدت نیز دارد. گارتنر در گزارش خود آورده است: ارزش بازار هوش مصنوعی از آنچه برای سال‌جاری میلادی پیش‌بینی می‌شد فراتر می‌رود و بازار تجاری این فناوری نسبت به سال 2017 رشدی 70درصدی نشان می‌دهد چرا که تکنولوژی و صنعت هوش مصنوعی (AI) در سال 2018 ارزش 1.2تریلیون دلاری برای شرکت‌های تجاری فعال در این حوزه خواهد داشت.

گارتنر همچنین در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که ارزش بازار تجاری هوش مصنوعی تا سال 2022 به حدود 3.9تریلیون دلار می‌رسد.

«جان دیوید لاولاک» محقق ارشد مؤسسه پژوهشی گارتنر دراین باره گفت: به‌دلیل توسعه در شبکه‌های عصبی(DNNs)، سرعت و تنوع در تولید دیتا و اطلاعات و به تبع آن، افزایش حجم اطلاعات تولیدی، در 10سال آینده هوش مصنوعی به یکی از موضوع‌ها و بحث‌های اصلی تکنولوژی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادها در فاصله سال‌های 2017 تا 2022 از هوش مصنوعی بیشترین بهره را می‌گیرند و به این ترتیب محصولاتی که ارائه می‌شوند نیز بر پایه همین فناوری کار می‌کنند پس روزبه‌روز بر نیازهای بشر به این موضوع افزایش می‌یابد. مطمئناً با استفاده از هوش مصنوعی تجربه زندگی بهتری برای مردم جهان نیز رقم خواهد خورد چرا که هزینه‌های زندگی و محل کار بسیار کاهش می‌یابد و حتی این موضوع می‌تواند به درآمدزایی و اقتصاد جامعه نیز کمک شایان توجهی کند.

کمپانی‌هایی مانند گوگل، اپل، مایکروسافت، ‌ای بی‌ام و نیز Nvidia از جمله غول‌های فناوری محسوب می‌شوند که در ارائه سرویس‌ها و محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین تحقیقات مرتبط با آن، فعالیتی گسترده دارند.

مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی CB نیز به حوزه هوش مصنوعی وارد شده است و در آخرین گزارش خود آورده است: در آینده‌ای نزدیک همه

 استارتاپ های موجود در سراسر جهان که در زمینه صنایعی مشتری محور همچون بازاریابی، تجارت و... فعالیت دارند، به هوش مصنوعی روی خوش نشان خواهند داد.

محققان این مؤسسه معتقدند که در نرم افزار یادگیری ماشینی نیز شاهد رشد خواهیم بود به‌عنوان مثال آژانس‌های مجازی می‌توانند از هوش مصنوعی بیشترین بهره را بگیرند و بدون استخدام نیروی کار، به نیازهای مشتری پاسخ دهند به این ترتیب هزینه این آژانس‌ها نیز پایین‌تر می‌آید. البته به گفته محققان، این به معنای کاهش نیروی انسانی و جایگزینی آنها با هوش مصنوعی نیست بلکه بدین معناست که اپراتورهای انسانی می‌توانند از ارائه خدمات ساده پرهیز کرده و از انرژی و استعداد خود برای انجام کارهایی پیچیده‌تر استفاده کنند و ازسوی دیگر سیستم  سرویس دهی به مشتریان بهبود یابد. انتظار می‌رود واقعیت افزوده نیز تا پایان سال‌جاری میلادی 36درصد از ارزش بازار جهانی هوش مصنوعی را به خود اختصاص دهد.  البته این مؤسسه پیش‌بینی کرده است که تا سال 2021 محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی رشدی فزاینده خواهند داشت ولی پس از آن، شاید این فناوری شیب نزولی به خود بگیرد و فناوری‌های نوین تری جای آن را بگیرد.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما