شناسهٔ خبر: 25659269 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تشریح برنامه‌های قرآنی معاونت تهذیب حوزه‌علمیه استان مرکزی

گروه فعالیت‌های قرآنی - معاون تهذیب حوزه‌علمیه استان مرکزی طرح‌های قرآنی این مرکز آموزشی در سال تحصیلی ۹۶ -۹۷ و بخشی از برنامه‌های آتی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

مروری بر اخبار قرآنی حوزه علمیه استان مرکزیحجت‌الاسلام مصطفی اوحدی، معاون تهذیب حوزه‌علمیه استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: برنامه‌های قرآنی حوزه علمیه طی سال‌های گذشته برگزار شده و در سال‌های آتی با قدرت بیشتر و محورهای جدیدتر ادامه دارد.
وی از اجرای«طرح جامع تحصیلی - تربیتی» در حوزه علمیه استان خبرداد و با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای این طرح قرآنی است، افزود: اجرای برنامه انس با قرآن و عترت تحت عنوان«شمیم معرفت» در این طرح تعریف شده است که سال گذشته در تمام مدارس علمیه استان ویژه طلاب پایه اول و دوم اجرا شد.
معاون تهذیب حوزه‌علمیه استان ادامه داد: در قالب طرح شمیم معرفت کتابچه‌ای از آیات و روایات موضوعی و کاربردی در اختیار مدارس قرار گرفته است. هفته‌ای سه روز، اساتید مبانی قرآنی انتخاب شده را آموزش می‌دهند و طلاب در آزمون پایان سال شرکت دارند که سال گذشته تعدادی از ممتازین طرح به قم معرفی شدند. این طرح در طول سال تحصیلی 97- 98 نیز اجرایی می‌شود.
حجت‌الاسلام اوحدی اضافه کرد: طرح«تلاوت نور» با مبنای تربیتی اخلاقی در قالب تشکیل جلسات قرائت قرآن در حوزه‌های علمیه استان اجرا شد. در این طرح که پس از اقامه نماز انجام می‌شد قرائت روزانه سه صفحه از آیات الهی در دستور کار قرار داشت، اساتید مسلط بر قواعد روخوانی و تجوید آیات مرتبط با مکارم اخلاقی و تربیتی را برای طلاب تشریح می‌کردند.
وی با بیان اینکه 500 آیه از قرآن کریم بر مبنای احکام نازل شده است، تصریح کرد: اجرای طرح«آیات الاحکام» تحت عنوان«شمیم احکام» با تکیه بر آیات در‌برگیرنده احکام از دیگر طرح‌های اجرایی ویژه طلاب سطح چهار، پنج و شش است. در این طرح طلاب به مدت سه روز در هفته با آیات‌الاحکام آشنا می‌شوند.
این مقام مسئول گفت: در زمستان سال گذشته، 288 ساعت کارگاه آموزشی تجوید قرآن ویژه طلاب با محوریت آداب و روش‌های تلاوت قرآن، مخارج و احکام حروف و تجوید با حضور اساتید متخصص قرآن برگزار شده است.
وی با اشاره به دوره قرآن‌و‌حدیث سال گذشته به میزبانی محلات و حضور 75 نفر از طلاب حوزه‌های علمیه کشور از اجرای این طرح به صورت استانی برای سال تحصیلی جدید خبرداد و گفت: تاکنون 51 طلبه برای حضور در طرح متمرکز ثبت نام کردند.
اوحدی اظهار کرد: دوره قرآن‌و‌حدیث در شازند با حضور 20 نفر از طلاب و درحوزه علمیه حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) اراک با حضور 30 نفر از طلاب برگزار می‌شود. در حوزه علمیه خاتم‌الانبیاء(ص) نیز در ماه مبارک و پس از این ماه 30 طلبه در دوره‌های تخصصی روخوانی و روان‌خوانی، تجوید و مباحث تفسیری توسط اساتید در حال آموزش هستند. در خمین هم دارالقرآن وابسته به حوزه علمیه امام خمینی(ره) این شهرستان وظیفه آموزش مباحث قرآنی را علاوه بر حوزه پیگیر است.
وی تصریح کرد: در تابستان سال 97 طرح«مبانی اندیشه اسلامی» به همت معاونت تهذیب حوزه علمیه به مدت 40 روز تحت عنوان دوره‌های طرح ولایت در مشهد برگزار می‌شود، تاکنون 46 طلبه برای شرکت در طرح ثبت‌نام کرده اند.
معاون تهذیب حوزه‌علمیه استان مرکزی در پایان اضافه کرد: دوره«آشنایی با نظام فکری شهید مطهری» از اول تیرماه تا 30ام همین ماه با همکاری معاونت تهذیب حوزه علمیه برای طلاب علاقه‌مند در مشهد مقدس برکزار می‌شود. اجرای طرح میثاق طلبگی ویژه طلاب جدید‌الورود از دیگر برنامه‌های اجرایی است که دهه پایانی تیر‌ماه به صورت متمرکز در مرکز استان برگزار می‌‌شود.
انتهای پیام

نظر شما