شناسهٔ خبر: 25659213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اولین پیامد سفر به آمریکا؛ سفر دو روزه میرضیایف به اندیجان

R1349/P36446/S8,1128,1414/CT10

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان تنها دو روز پس از بازگشت از ایالات متحده، برای نظارت بر روند اجرای اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در سفری دو روزه از منطقه اندیجان در این کشور بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آژانس خبری ملی ازبکستان، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان پس از بازگشت از ایالات متحده به منظور بازدید از فعالیت‌های عمرانی و نظارت بر اصلاحات سیاسی و اجتماعی و گفتگوی با مردم، در سفری دو روزه از منطقه اندیجان بازدید کرد.

به گزارش این خبرگزاری، به موجب اصلاحات صورت گرفته در ازبکستان و منطقه اندیجان، نتایج قابل ملاحظه‌ای در توسعه کشاورزی، صنعت، ساخت و ساز، کسب و کارهای خرد، کارآفرینی بخش خصوصی، و  حوزه‌های اجتماعی به دست آمده است. در طول بازه ژانویه تا مارس سال جاری میلادی نرخ رشد تولید ناخالص منطقه‌ای حدود 8.9 درصد، رشد تولیدات صنعتی 3.6 درصد، کشاورزی 1.7 درصد و حوزه ساخت و ساز تا 3.7 درصد برآورد شده است.

میرضیایف پیش از این نیز در ژوئن سال 2017 بازدیدی از این منطقه داشته است. طی آن سفر نیز رئیس‌جمهور ازبکستان ضمن بازدید از فرایند توسعه سیاسی و اجتماعی اندیجان، بر روند اجرای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی نظارت کرده بود.

در چارچوب برنامه‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی در اندیجان، برای سال جاری اجرای 448 پروژه به ارزش تقریبی 3.8 تریلیون سام (واحد پولی ازبکستان، هر یک دلار معادل 8025.83 سام است که 3.8 تریلیون سام معادل حدودا 473 میلیون دلار می‌شود) و ایجاد 22 هزار شغل برنامه‌ریزی شده است. بنا به گفته مقامات رسمی ازبکستان با اجرای 51 مورد از این پروژه‌ها بیش از 3869 شغل در این راستا ایجاد شده است.

نکته قابل توجه در سفر اخیر، صورت گرفتن آن توسط میرضیایف تنها دو روز پس از بازگشت از ایالات متحده و دیدار با دونالد ترامپ است. یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد مذاکره ازبکستان و آمریکا اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در این کشور بوده است. منطقه اندیجان در سال 2005 کانون ناآرامی‌ها و یکی از عوامل اصلی اختلافات ازبکستان با غرب بوده است. طبیعتا سفر به اندیجان و تاکید بر اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این منطقه در راستای نشان دادن حسن نیت دولت ازبکستان به ایالات متحده برای تضمین اجرایی شدن اصلاحات مورد توافق بوده است. کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی در خصوص احتمال بازگشت سناریوهای انقلاب مخملی در ازبکستان هشدار داده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما