شناسهٔ خبر: 25659181 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرعامل منطقه آزاد قشم در گفت‌وگو با ایلنا:

توقف ساخت پروژه مهر ماندگار پل خلیج فارس پس از 8 سال / رقابت قرارگاه خاتم و چینی‌ها برای ساخت این پروژه

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه پل خلیج فارس با هزینه 220 میلیارد تومانی پس از 8 سال پیشرفت فیزیکی17.5 درصدی دارد، گفت: قرارگاه خاتم الانبیا و یک شرکت چینی برای ساخت این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

حمید رضا مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت پروژه پل خلیج فارس ( پل اتصال دهنده قشم به بندرعباس) که در سال 89 به عنوان یکی از پروژه‌های مهر ماندگار کلنگ زنی شد، اظهار داشت: تا به امروز برای این پروژه 220 میلیارد تومان هزینه شده و این پروژه 17.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی درباره تصمیم گیری برای ساخت این پروژه نیمه کاره پس از 8 سال گفت: دو سناریو برای پروژه پل خلیج فارس پیش رویمان است اول اینکه پروژه به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شود یا اینکه چینی‌ها این پروژه را تکمیل کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء در حال بررسی این پروژه است و پیشنهاد داده که تغییراتی را در سازه پل انجام دهیم البته در راه و راه‌آهن و بندر کاوه امکان اعمال تغییرات وجود ندارد. قرارگاه در حال مطالعه تغییرات فنی بر روی سازه پل است که بتوانند هزینه اجرای پروژه را کاهش دهد.     

مومنی در پاسخ به این سوال که قرارگاه چقدر می‌تواند این پروژه را ارزان‌تر بسازد، گفت: هنوز برآوردهای میزان کاهش قیمت‌ها در پیشنهاد قرارگاه خاتم الانبیا قطعی نشده است اما به نظر می‌رسد تفاوت زیادی نداشته باشد. ما باید در مرحله اول ساخت پل را انجام دهیم و به بعد به سمت اجرای سایر موارد از جمله راه ، راه آهن و اسکله بندر کاوه حرکت کنیم. البته تمام این موضوعات در حد پیشنهاد است.

وی درباره احتمال واگذاری این پروژه به چینی‌ها اظهار داشت: تیم کارشناسی سازمان منطقه آزاد قشم مذاکراتی با یک شرکت چینی برای اجرای این پروژه داشته است. این شرکت با استفاده از یک تکنولوژی جدید پیشنهاد ساخت پروژه را داده است البته آنها فرصت بررسی پل و سایر بخش‌های این پروژه را داشتند.

این مقام مسئول ادامه داد: چینی‌ها معتقد هستند که ساخت این پروژه با تکنولوژی جدید قیمت و هزینه ساخت را کاهش می‌دهد. در حال حاضر برآورد هزینه‌ها برای ساخت این پروژه 450 میلیون یورو است که چینی‌ها پیشنهاد ساخت پروژه را ارزان تر از این رقم داده‌اند.

وی گفت: شرکت چینی در حال ارزیابی دو موضوع است، اول این که وضع موجود را به گونه‌ای پیش ببرند که هم زمان و هم هزینه کمتری صرف ساخت این پروژه شود. موضوع دیگر این است که اجرای این پروژه با استفاده از تکنولوژی جدید چقدر هزینه و زمان را کاهش می‌دهد.

مومنی با بیان اینکه چینی‌ها برای مطالعه این موضوعات 6 ماه فرصت خواسته‌اند که ما با فرصت 4 ماهه موافقت کردیم، تاکید کرد: بنابراین تا 4 ماه دیگر وضعیت پروژه پل خلیج فارس تعیین تکلیف می‌شود.

وی گفت: شرط ما با چینی‌ها این بوده است که هر سرمایه گذاری که در این پروژه انجام شد مانند ساخت و نصب کیسون‌ها از تمام آنها استفاده شود. به هر حال ما نمی‌توانیم سرمایه گذاری 220 میلیارد تومانی را نادیده بگیریم.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به شرایط مذاکره با شرکت چینی پس از خروج امریکا از برجام اظهار داشت: بعید است که چینی‌ها به دلیل ترس از برگشت تحریم ها مطالعه پروژه را رها کنند چراکه یک هفته گذشته پس از اعلام خروج امریکا از برجام مذاکراتی داشتیم که در این مذاکرات به این موضوع اشاره‌ای نکردند و به طور مستقیم اعلام کردند که نگران این شرایط نیستند و همکاری با ایران را ادامه می‌دهند.

وی درباره انتخاب قرارگاه یا شرکت چینی برای واگذاری این پروژه گفت: تا زمانی که مطالعات هر دو طرف متقاضی ورود به پروژه را بررسی و ارزیابی نکنیم نمی‌توانیم بگوییم پروژه به کدام شرکت واگذار می‌شود اما چیزی که اهیمت دارد کیفیت و مدت زمان و هزینه اجرای پروژه است.    

نظر شما