شناسهٔ خبر: 25658912 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

کدام درست می گویند؛ عباس عراقچی یا شمخانی؟

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، هنوز جوهر چاپ تیترهای هیجانی برخی رسانه‌ها مبنی‌بر اینکه «برجام برجا می‌ماند» خشک نشده بود که روز گذشته علاوه‌بر ظریف و عراقچی، شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر اقتصاد رهسپار بهارستان شدند تا در جلسه‌ای غیرعلنی و فارغ از هیاهوهای تبلیغاتی، واقعیت برجام را به تصویر بکشند.

به روایت رضایی کوچی، ظریف در این جلسه برجام را بیمار در حال مرگی خواند که در آی‌سی‌یو و شرایط بسیار سختی است. وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی مجلس همچنین گفته که اگرچه اروپایی‌ها تعهد داده‌اند منافع ایران را تضمین کنند، اما مشخص نیست که چقدر بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند و به آمریکایی بودن سهامداران شرکت‌های اروپایی اشاره کرده است. به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، ظریف تاکید کرده است حتی مشخص نیست شرکت‌های اروپایی تا چه مقدار از سران کشورهایشان تبعیت کنند.

روایت ظریف از برجامِ در حال احتضار، در حالی است که چند روز پیش گفته شده بود فرآیند مقابله با تحریم‌های ایران در اروپا آغاز شده است و خروجی رسانه‌های نزدیک به دولت برای نظم‌دهی به افکار عمومی در ماجرای برجام (ادامه یا توقف اجرای توافق هسته‌ای با اروپا) از زمان خروج آمریکا از این توافق تاکنون به این سمت رفت که مذاکره با اروپا برای ادامه برجام موفقیت‌آمیز خواهد بود. آمریکا جزء مزاحم برجام که شرش کم شده خوانده شد و ادامه برجامِ بدون آمریکا، راه درستی عنوان می‌شد که کشور باید به آن تن دهد. تیتر واحد و همزمان این رسانه‌ها درخصوص اجرای مجدد قانون مسدودسازی در اروپا و مانور گسترده در مورد اثربخشی آن در هفته گذشته، به اضافه بازتاب ویژه اظهارات حسن روحانی، ظریف و عراقچی در این مورد یا پیش کشیدن ماجرای عجیبی مانند تفکیک شرکت‌ها و مجموعه‌های خصوصی اروپایی از دولت‌ها که عباس عراقچی آن را تئوریزه کرده بود، حکایت از همین ماجرا داشت. اگرچه عراقچی به روایت علیرضا بیگی، در جلسه غیرعلنی مجلس اظهاراتی متفاوت داشت و از واقعیت حجم 450 میلیارد دلاری مراوده اقتصادی اروپا و آمریکا در مقابل مراوده 15 میلیارد دلاری با ایران سخن گفته و تاکید کرده بود که مشخص نیست کشورهای اروپایی تا چه اندازه توانایی تحمل هزینه دارند. علاوه‌بر آن عراقچی معتقد بوده که از نظر سیاسی برای اروپا قابل هضم نیست که بتواند در کنار ایرانی قرار بگیرد که روسیه و چین را پشت سر خود دارد و مقابل اراده آمریکا ایستاده است.

 تناقض‌گویی‌ها درخصوص FATF
به گزارش فرهیختگان، دولت دوازدهم این روزها حماسه انتخابات 29 اردیبهشت سال گذشته را یادآور می‌شود و رئیس‌جمهور همچنان با ژست رقابت‌های انتخاباتی از اختلاف بین دو اندیشه تعامل و تقابل با دنیا در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته یاد می‌کند، این درحالی است که اکثر کارشناسان معتقدند دیگر حنای پروژه برجامی دولت رنگی ندارد و بی‌تعارف به شکست رسیده است. از این رو حتی رسانه‌های حامی دولت از مصائب روحانی بودن و احتمال عبور از روحانی سخن می‌گویند. با این وصف ضرورت حفظ برجام آن‌هم به هر قیمت از ناحیه دولتی‌ها بیش از پیش محتمل به نظر می‌رسد. از این جهت اصرار به تصویب زودهنگام لوایح مرتبط با FATF را می‌توان در همین راستا تعریف کرد. تناقض‌گویی‌ها درخصوص FATF، به جلسه غیرعلنی مجلس در روز گذشته هم رسید و اظهارات عراقچی در این خصوص شاه‌بیت این احتمال شد.

به گفته نمایندگان، ظریف نتوانست در بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، نمایندگان را قانع کند. به روایت علیرضا بیگی و کوچکی‌نژاد، عراقچی در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، FATF  و پذیرش این کنوانسیون را لازمه مذاکره با اروپا خوانده است. نماینده مردم تبریز در مجلس گفته است که عراقچی تاکید کرده همه مساعدت‌های اروپایی‌ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که ما FATFرا بپذیریم.

اگرچه به گفته نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس، نمایندگان - در همان جلسه غیرعلنی روز گذشته- از دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درخصوص ارتباط لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق به FATF پرسیدند و شمخانی به‌طور رسمی اعلام کرده بود که اصلا بحث FATF در این میان مطرح نیست و این دو لایحه مربوط به مسائل داخلی است. حتی به روایت کوچکی‌نژاد، شمخانی تصریح کرده بود FATF از دستور کار نظام جمهوری اسلامی خارج شده است. 
 
 عراقچی
 مشخص نیست کشورهای اروپایی چقدر توانایی تحمل هزینه برای پیشبرد این اراده را در قیاس با حجم ۴۵۰ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا و آمریکا با ۱۵ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا با ایران دارند.

 همه مساعدت‌های اروپایی‌ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که ما FATFرا بپذیریم.

 ظریف
 برجام بیماری در حال مرگ است که در آی‌سی‌یو است و شرایط بسیار سختی قرار دارد.

 مشخص نیست اروپایی‌ها چقدر بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند، زیرا سهامداران شرکت‌های اروپایی، آمریکایی‌ها هستند.

 در صورت تصویب پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم برای حمایت از گروه‌های محور مقاومت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

 شمخانی
  اصلا بحث FATF مطرح نیست و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مربوط به مسائل داخلی است.

 FATF از دستور کار نظام جمهوری اسلامی خارج شده است.

نظر شما