شناسهٔ خبر: 25657477 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دکتر محبوبه فولادچنگ، زهرا مرحمتی

اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی از منظر اسلام و روان‌شناسی بر بهزیستی روان‌شناختی

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی(از منظر اسلام و روان‌شناسی) بر بهزیستی روان‌شناختی در گروهی از دانشجویان دختر انجام گرفت.

صاحب‌خبر -

چکیده:  

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی(از منظر اسلام و روان‌شناسی) بر بهزیستی روان‌شناختی در گروهی از دانشجویان دختر انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر موسسه آموزش عالی غدیر شیراز تشکیل می‌داد. مشارکت‌کنندگان شامل 62 نفر دختر دانشجو(دو گروه کلاسی) از این مؤسسه بود که هر کلاس به شیوه گمارش تصادفی به یکی از دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافت. این افراد پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی(ریف، 1995) را به عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. به منظور تعیین روایی از همبستگی نمره هر سؤال با نمره کل خرده مقیاس مربوطه استفاده شد و ضرایب همبستگی دارای دامنه‌ای از 0/46 تا 0/74 بود و همگی در سطح 0/01 معنادار بودند. پایایی ابزار براساس ضریب آلفای کرونباخ معادل 0/79 محاسبه شد. در این مطالعه مهارت‌های زندگی(از منظر اسلام و روان‌شناسی) طی 12 جلسه به گروه آزمایش، آموزش داده شد، اما گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی را دریافت ‌نکرد. یافته‌های حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که میانگین نمره‌های بهزیستی روان‌شناختی گروه آزمایش به‌طور معنا‌داری افزایش یافته است، بدین معنی که آموزش مهارت‌های زندگی(از منظر اسلام و روان‌شناسی) موجب بهبود وضعیت بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان دختر گردید.

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های زندگی، اسلام، بهزیستی روان‌شناختی، دختران

نویسندگان:

دکتر محبوبه فولادچنگ : دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز

 زهرا مرحمتی: دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز

نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی - سال دوم، شماره 3، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما