شناسهٔ خبر: 25657375 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کریم باقری در گفت و گو با جام جم:

کی‌روش کارش را بلد است

کریم باقری، دستیار ایرانی برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس، عملکرد قابل توجه و کارنامه درست و حسابی در این تیم دارد. او باید پل عاطفی بین کادرفنی و بازیکنان باشد و دستورات تاکتیکی را به بازیکنان انتقال بدهد اما آقاکریم از این هم فراتر رفته و گام به گام با بازیکنان پرسپولیس در طول فصل تمرین کرد، درست مثل یک کاپیتان.

صاحب‌خبر -

این فصل به نظرتان چطور گذشت؟

فصل سختی بود. بالاخره یک تیم ممکن است شرایطی داشته باشد و در یک فصل قهرمان شود، اما تکرار قهرمانی واقعا سخت است که ما توانستیم به این افتخار برسیم. همه بچهها واقعا زحمت کشیدند و بهترین بازیهای شان را به نمایش گذاشتند تا بتوانیم به خواسته مان برسیم.

انتقادات زیادی هم از عملکرد کادرفنی وجود داشت. این انتقادات را قبول دارید؟

یک تیم در یک فصل که همیشه نمیتواند خوب و عالی باشد. تیمها بالا و پایین دارند. امکان دارد یک بازی عالی باشند و یک بازی دیگر با مشکلات دیگری همراه شوند، اما در مجموع فکر میکنم عملکرد مان در این فصل توانسته باشد رضایت هواداران را جلب کند. ما قهرمان لیگ شدیم و توانستیم در لیگ قهرمانان آسیا هم به جمع هشت تیم پایانی برسیم که ارزش زیادی دارد. من فکر میکنم باید همیشه به منتقدان احترام گذاشت، اما عملکرد پرسپولیس نشان میدهد نباید تا این حد هم از ما انتقاد شود.

آمار خوبی هم به جا گذاشتید؛ بهترین خطحمله، بهترین خط دفاع، بیشترین برد، کمترین شکست و... در این مورد هم صحبت میکنید؟

برای رسیدن به قهرمانی، باید به این رکوردها میرسیدیم. بچهها همیشه تحت فشار تمرینات بودند و کادرفنی هم مدام حریفان را آنالیز میکرد تا تیم همواره در بهترین شرایط خود باقی بماند. عجیب نیست که با وجود همه اینها، تیم مان نتیجه بگیرد. البته این حرف من شاید به سوال قبلی شما هم ربط داشته باشد؛ عملکردی که تیم ما داشته، انتظارات را بالا برده است. تا به حال از لحاظ آماری، عملکردمان بد نبوده و میتوانیم بهتر از این هم باشیم، اما انتقادات به خاطر آن است که خودمان باعث شدیم انتظارات بالا برود و حالا باید به تناسب انتظاری که از باشگاه و تیم دارند، نتایج درخشان بگیریم.

برای فصل بعد، پرسپولیس قویتر میشود یا ضعیفتر؟

پنجره نقل و انتقالات باشگاه هنوز بسته است و امکان جذب بازیکن نداریم که در این شرایط، واقعا وضعیت بد میشود.

حالا هم می‌شنوم که برخی بازیکنان می‌خواهند پرسپولیس را ترک کنند. البته تعدادی از آنها به من گفته اند قطعا در پرسپولیس می‌مانند و نگرانی بابت‌شان نداریم، اما تلاش می‌کنیم با بهترین تیم ممکن وارد لیگ شویم. کار سختی است، اما باید با وضعیتی که به وجود آمده، کنار بیاییم. انتظار از ما این است که قوی‌تر باشیم ولی باید امکان این قوی‌تر شدن هم به وجود بیاید.

برانکو وقتی قراردادش راتمدید می‌کرد، این طور گفت که قرار است در فصل آینده برای قهرمانی تیمش تلاش کند. فکر میکنید پرسپولیس بتواند باز هم قهرمان شود؟

این توانایی در برانکو و بازیکنان پرسپولیس وجود دارد و الان هواداران هم انتظار دارند ما بتوانیم این عنوان را تکرار کنیم. من باز هم تاکید می‌کنم قهرمانی سخت و ادامه دادن آن سخت‌تر است، ولی باید خوشبین باشیم. حتما حمایت هواداران می‌تواند به ما در این راه کمک کند.

نظرتان در مورد حواشی اطراف پرسپولیس چیست؟

بالاخره همه می‌دانند تیم بزرگ، حاشیه‌های بزرگی هم دارد. ما در کنار استقلال، پرهوادارترین باشگاه‌های قاره آسیا هستیم و مطمئنا این مسائل روی عملکرد تیم تاثیر می‌گذارد، اما برخی اتفاقات هم هست که هیچ اهمیتی ندارد، ولی در فضای مجازی بزرگنمایی می‌شود و تیم را آزار می‌دهد. کاری از دست ما هم برنمی‌آید بجز آن که بازیکنان را آرام کنیم و به آنها بگوییم توجهی به فضای مجازی نداشته باشند و تمرکزشان را به کاری که انجام می‌دهند، معطوف کنند. البته بازیکنان پرسپولیس حرفه‌ای هستند و این مسائل را درک می‌کنند.

آقاکریم، شما خودتان کاپیتان پرسپولیس‌ بودید. به عقیده شما، سیدجلال حسینی و حسین ماهینی توانسته اند از وظایف کاپیتانی که دارند، بخوبی برآیند؟

بله، هر دو بازیکن عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمین بازی و رختکن تیم دارند. نقش پررنگ سیدجلال و حسین را می‌توانیم در نتیجه‌گیری پرسپولیس هم ببینیم. هر دو نفر می‌توانند دو سه فصل دیگر هم برای پرسپولیس بازی کنند، چون به لحاظ روانی و بدنی کاملا آماده هستند. امیدوارم اتفاقات بهتری برای هر دو نفر رقم بخورد.

تیم ملی ما دوران آماده‌سازی خود را طی می‌کند. شرایط تیم ملی را چطور می‌بینید؟

متاسفانه تقویم لیگ قهرمانان آسیا به شکلی بود که بازیکنان داخلی نتوانند از ابتدا، در تمرینات تیم ملی حضور یابند، اما باید به کاری که کارلوس کی‌روش انجام می‌دهد ایمان داشته باشیم. او توانسته تیم بسیار قدرتمندی بسازد که حرف اول قاره آسیا را بزند. امیدوارم دوران آماده سازی تیم ملی بخوبی پیش برود. تا اینجای کار که چندان شرایط خوب نبود. دعا کنیم از این به بعد وضعیت بهتر شود.

و فکر می‌کنید در جام جهانی چه عملکردی خواهیم داشت؟

همان‌طور که گفتم کارلوس کی‌روش کار خودش را بلد است و نمی‌توان از او ایراد گرفت. من خیلی خوشبین هستم تا ان‌شاءا... با حمایت مردم و تلاش بازیکنان، نتایج درخشانی رقم بخورد تا برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران باقی بماند. این روزها، روند آماده‌سازی تیم بسیار مهم است و باید همه ما به کادرفنی و بازیکنان آرامش بدهیم. بازیکنان می‌توانند در جام جهانی عملکرد بسیار خوبی داشته باشند و مطمئنا حرف‌های زیادی مقابل تیم‌های مهمی که همگروه مان هستند، خواهیم داشت.

نظر شما