شناسهٔ خبر: 25657068 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس هرزگی دیپلماتیک بود

حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی جبهه آزادی‌بخش فلسطین تاکید کرد قدس بخشی از اراضی اشغالی فلسطین است و پایتخت اسرائیل نبوده و نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس هرزگی دیپلماتیک بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حنان عشراوی، فعال فلسطینی و عضو کمیته اجرایی جبهه آزادی‌بخش فلسطین ضمن تاکید بر این مهم که قدس بخشی از اراضی اشغالی فلسطین است و آنگونه که ادعا می‌شود پایتخت رژیم صهیونیستی نبوده و نخواهد بود، اعلام کرد بر پایه‌ی قطعنامه‌ی شماره‌ی ۱۸۱ سازمان ملل شهر قدس دارای وضعیت سیاسی و حقوقی ویژه‌ای است و قوانین بین المللی هم قدس را شهری اشغالی می‌شناسند.

حنان عشراوی در گفتگو با سی ان ان و در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا نباید و نمی‌تواند سفارت خود را به قدس منتقل کند؟ افزود: «اسرائیل در سال ۱۹۴۸ غرب قدس را اشغال کرد و قدس شرقی هم در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمد. قدس ضرورتا شهری فلسطینی است لذا اسرائیل هیچ حقی در تعیین سرنوشت این شهر ندارد.»

عشراوی درباره اقدام دولت دونالد ترامپ به انتقال سفارت آمریکا به قدس هم گفت: «در درجه‌ی نخست آمریکا ضربه‌ای کاری اگر نگوییم کشنده و مرگبار به روند (به اصطلاح) صلح وارد کرد و در درجه‌ی دوم واشنگتن با این اقدام اصلی‌ترین لازمه‌ی برقراری صلح را از بین برد و با برداشتن این موضوع از روی میز آنگونه که ترامپ ادعا کرد آن را از دستور کار خارج ساخت. ترامپ همچنین از خود در جایگاه میانجی صلح سلب صلاحیت کرد. جارد کوشنر می‌گوید صلح در دسترس است، اما کدام صلح؟ صلح نابود شد و آمریکا یکجانبه موضوع قدس را نابود و از دستور کار خارج کرد و با حمله به آنروا و پناهجویان فلسطینی، موضوع حق بازگشت آوارگان فلسطینی را نیز یکجانبه از دستور کار خارج و نابود کرد. دولت ترامپ از پذیرش مرز‌های ۱۹۶۷ خودداری می‌کند، از راه حل دو کشور و حاکمیت فلسطینی سخنی به میان نمی‌آورد؛ لذا از کدام صلح سخن می‌گویید؟ آمریکا یکایک الزام‌هایی را که برای برقراری (به اصطلاح) صلح نیاز بود از میان برده است.»

تام فریدمن، نویسنده روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به سخنان جارد کوشنر مبنی بر اینکه موضوع قدس با انتقال سفارت آمریکا از دستور کار خارج شده است گفت: «این حرف اراجیف است. زیرا تنها اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها می‌توانند این موضوع را از روی میز بردارند، هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها این را به خوبی می‌دانند.»

فریدمن گفت: «اگر ترامپ فردی باهوش و عاقل بود باید نزد نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) می‌رفت و می‌گفت، من می‌خواهم قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسم، اما آنچه در عوض می‌خواهم متوقف شدن هر گونه ساخت و ساز در شهرک‌های یهودی نشین (در اراضی اشغالی فلسطین) است و هیچ شهرک دیگری در داخل اراضی فلسطینی نباید ساخته شود. آنگاه می‌توانست این پیشنهاد را نزد ابومازن (محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی) مطرح سازد و از اهرم شهرک‌ها برای فشار به او بهره بگیرد. این هنر معامله است. اما آنچه ترامپ انجام داد هنر از دست دادن است. او در حقیقت یکی از ارزشمندترین اهرم‌ها و ابزار‌هایی را که در دیپلماسی خاورمیانه‌ای آمریکا در دست داشت مفت و مجانی از دست داد. حتی بدتر از مجانی، نوعی هرزگی دیپلماتیک اتفاق افتاد. زیرا هنگامی که مشتی سخنران تندرو مذهبی را گردهم می‌آورند و از تندروترین یهودیان برای گشایش سفارتخانه‌ی جدید دعوت می‌کنند در واقع چنین رویدادی را با هدف ابزاری تبلیغاتی برای انتخابات میان دوره‌ای برگزیده اند. شلدون آدلسون پیش از انتقال سفارت آمریکا، چکی به مبلغ ۳۰ میلیون دلار برای حزب جمهوریخواه امضا کرد. این چیزی به جز هرزگی دیپلماتیک نمی‌تواند باشد که بویژه با هدف پیش بردن دستور کار انتخابات میان دوره‌ای جمهوریخواهان طراحی و اجرا شد.»

حنان عشراوی در پاسخ به فریدمن که جنبش حماس را به خاطر ناآرامی و خشونت در نوار غزه سرزنش می‌کرد گفت: «اگر همواره حماس را سرزنش کنیم اقدامی گمراه کننده و نابخردانه مرتکب می‌شویم، زیرا اگر از ده‌ها هزار نفری که در اعتراض‌ها شرکت جسته اند پرس و جو کنید آن‌ها به شما خواهند گفت که حماس هیچ دخالتی ندارد و دستوری صادر نمی‌کند. کسانی که دارند این برنامه‌ها را سازماندهی می‌کنند همه شان از جمله فعالان مدنی و ریشه دار هستند و زن و مرد و کودک دست به دست هم داده اند و فریاد بر می‌آورند که از محاصره و در تنگنا بودن به ستوه آمده اند و از وضعیت سرکوبگری کامل و بی توجهی عمدی به زندگی شان خسته شده اند. این شرایط چیزی از قتل عام کم ندارد، زیرا همواره مردم غزه و فلسطینی‌ها را به عنوان آمار و ارقام در نظر می‌گیرند و نه انسان و اسرائیل هم همواره راه برایش باز است و در مصونیت کامل گام بر می‌دارد.»

هفته‌ی گذشته هیئتی آمریکایی، سفارت جدید این کشور را در قدس افتتاح کرد. این در حالی بود که ده‌ها کیلومتر آنسوتر در مرز غزه درگیری‌هایی در جریان بود و در این درگیری ها، نظامیان صهیونیستی دست کم ۷۰ فلسطینی را به شهادت رساندند و بیش از ۳۰۰۰ نفر دیگر را زخمی کردند. اما در قدس، جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مراسم گشایش سفارت این کشور گفت: «من باور دارم که صلح در دسترس است اگر ما جرات داشته باشیم و بپذیریم که آینده با گذشته تفاوت دارد! »

انتهای پیام/

اظهارات فعال فلسطینی درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی

نظر شما