شناسهٔ خبر: 25657048 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نکته‌هایی خواندنی از لیست 42نفره تیم‌ملی برای جام‌جهانی روسیه

شوک جلال و وریا، شوق شفر!

صاحب‌خبر -

شهروند| کارلوس کی‌روش بعد از آخرین بازی دوستانه تیم‌ملی در تهران لیست 24نفره تیم‌ملی فوتبال برای حضور در جام‌جهانی روسیه را اعلام کرد. لیستی که مثل همیشه سورپرایزهای زیادی داشت و قابل ‌پیش‌بینی نبود. خط‌زدن بازیکنانی مثل سیدجلال حسینی، محمد انصاری، سیدحسین حسینی، وریا غفوری و کاوه رضایی که به نظر می‌رسید شانس زیادی برای حضور در جام‌جهانی 2018 روسیه دارند، از تصمیم‌های عجیب کی‌روش است که نشان می‌دهد اهالی فوتبال برای شناختن تفکرات او به زمان بیشتری نیاز دارند، چون مرد پرتغالی باز هم نشان داد قابل‌ پیش‌بینی نیست.

24 بازیکن نهایی تیم ملی
دروازه‌بان‌ها:
 علیرضا بیرانوند، رشید مظاهری، امیر عابدزاده
مدافعان:
علی قلی‌زاده، مجید حسینی، میلاد محمدی، محمد خانزاده، مرتضی پورعلی‌گنجی، پژمان منتظری، رامین رضاییان، روزبه چشمی
بازیکنان میانی:
احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، مسعود شجاعی، مهدی ترابی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی
مهاجمان:
علیرضا جهانبخش، اشکان دژآگه، مهدی طارمی، رضا قوچان‌نژاد، سامان قدوس، سردار آزمون، وحید امیری

سیدجلال و وریا پَر!
کمتر کسی تصور می‌کرد کی‌روش در فاصله کمتر از یک‌ماه تا جام‌جهانی نام بازیکنانی مثل سیدجلال حسینی، وریا غفوری، محمد انصاری و حسین حسینی را از فهرست نهایی تیمش حذف کند. جلال حسینی در 9‌سال اخیر پای ثابت اردوها و مسابقات تیم‌ملی بوده اما کی‌روش باز هم ثابت کرده با هیچ بازیکنی تعارف ندارد و مصلحت را فدای منفعت تیم‌ملی نمی‌کند. اگرچه حسینی فصل خوبی را در پرسپولیس سپری کرد، ولی بالارفتن سن و کندشدن باعث شد کی‌روش او را به روسیه نبرد. محمد انصاری هم مثل کاپیتان تیمش ‌سال خوبی را در خط دفاعی پرسپولیس سپری کرد اما درنهایت مدافعان دیگر به او ترجیح داده شدند. حسین حسینی، دروازه‌بان جوان استقلال که در یک‌سال اخیر رویای فیکس‌شدن در روسیه را در سر می‌پروراند، هم یکی از مهمترین خط‌خورده‌های تیم‌ملی است که به‌ نظر می‌رسید حتی شانس بازی در روسیه را هم داشت. نیمکت‌نشین‌شدن حسینی در دو بازی رفت و برگشت استقلال در مرحله یک‌هشتم نهایی و جنجال‌های او در استقلال بالاخره این‌طور کار دستش داد و او را در تهران ماندگار کرد. کاوه رضایی ستاره ایرانی شارلروای بلژیک که فصل درخشانی را در لیگ این کشور سپری کرد، هم ازجمله بازیکنانی است که خط‌خوردنش اتفاق عجیبی بود. دیگر خط خورده تیم‌ملی که نه‌تنها استقلالی‌ها بلکه همه اهالی فوتبال انتظار فیکس‌بودن او را در جام‌جهانی داشتند، وریا غفوری است. ستاره استقلال در نیم‌فصل دوم آن‌قدر عملکرد خوبی داشت که کی‌روش را مجاب کرد به تیم‌ملی دعوتش کند اما ظاهرا مصدومیت‌های قدیمی کار دست وریا داد و او را از لیست نهایی تیم‌ملی حذف کرد. البته جلال حسینی، وریا غفوری، حسین حسینی و کاوه رضایی بازیکنانی هستند که در لیست انتظار قرار گرفته‌اند و این شانس را دارند تا روز 14 خرداد که لیست نهایی به فیفا ارسال می‌شود، به لیست تیم‌ملی برگردند. کاوه رضایی، علی کریمی، استیون بیت آشور، عبدالله زاده، سروش رفیعی، مهران نورافکن و سعید آقایی هم نفراتی هستند که به صورت قطعی از تیم‌ملی خط خوردند. البته یک‌نفر دیگر هم تا روز 14 خرداد که زمان ارسال لیست نهایی به فیفا است، خط می‌خورد.

کفه سنگین ترازو به سود لژیونرها
با انتشار لیست نهایی تیم باز هم ثابت شد کارلوس کی‌روش به بازیکنانی که در خارج از ایران بازی می‌کنند، اعتماد و علاقه بیشتری دارد. او این‌بار هم ثابت کرد به بازیکنانی که حضور در فوتبال اروپا را به‌رغم سختی‌ها و درآمد کم به ماندن در ایران و رفتن به لیگ‌های حاشیه خلیج‌فارس ترجیح داده‌اند، بیشتر اعتماد می‌کند و ترجیح می‌دهد در مسابقات بین‌المللی بیشتر روی آنها حساب کند. در لیست 24نفره تیم‌ملی که یک‌نفر از آن حذف می‌شود، 15 لژیونر حضور دارند و تنها 9 بازیکن از لیگ‌های داخلی دعوت شده‌اند. البته همان‌طور که گفته شد، این احتمال وجود دارد که از بین لژیونرها اشکان دژاگه درصورت بهبودنیافتن مصدومیتش خط بخورد. البته لژیونرهایی مثل آزمون، عزت‌اللهی، میلاد محمدی، رضا قوچان‌نژاد و رامین رضاییان فصل چندان خوبی را سپری نکردند اما با تصمیم کی‌روش همراه تیم‌ملی به روسیه می‌روند.

پیاده‌روی روی اعصاب برانکو!
نمی‌دانیم می‌شود اسم رفتاری که کارلوس کی‌روش این روزها با پرسپولیسی‌ها و بازیکنانشان انجام می‌دهد را انتقامجویی گذاشت یا نه. شاید او از همان روزی که بازیکنان پرسپولیس را از اردوی امارات تیم‌ملی به تهران دیپورت کرد، باید حدس می‌زدیم روزهای خوب و آرامی در انتظار ملی‌پوشان پرسپولیس نخواهد بود. درگیری‌های برانکو و کی‌روش در 2‌سال اخیر بر سر حضور بازیکنان در اردوهای باشگاهی و ملی درنهایت منجر به این شد که پرسپولیس فقط 2 بازیکن در روسیه داشته باشد. این کاهش شدید نماینده‌های پرسپولیس درحالی اتفاق افتاده که تیم قهرمان پایتخت در یکی دو‌سال اخیر حتی 7 نماینده هم در اردوی تیم‌ملی داشته اما حالا فقط علیرضا بیرانوند و وحید امیری هستند که از درگیری‌های کی‌روش و برانکو جان سالم به در برده و در اردوی تیم‌ملی مانده‌اند. البته این امکان وجود دارد که تا دوهفته آینده جابه‌جایی‌هایی در لیست تیم‌ملی اتفاق بیفتد و شاید در اثر این‌ جا‌به‌جایی‌ها جلال حسینی به اردوی تیم‌ملی برگردد.

استقلال 2/5 برابر پرسپولیس پول می‌گیرد!

در لیست نهایی تیم‌ملی، استقلال به‌عنوان قهرمان جام حذفی بیشترین نماینده را دارد. امید ابراهیمی، روزبه چشمی، مجید حسینی و پژمان منتظری نماینده‌های استقلال در روسیه هستند. این درحالی است که پیش از این، نام 7 بازیکن از استقلال در لیست 35نفره تیم‌ملی حضور داشتند اما کی‌روش با خط‌زدن امید نورافکن، حسین حسینی و وریا غفوری سهمیه‌های این تیم را به 4نفر کاهش داد. با این حال، استقلال باز هم بیشترین تعداد بازیکن را در تیم‌ملی دارد و می‌تواند به کسب درآمد بالایی بابت حضور آنها در جام‌جهانی امیدوار باشد. طبق قانون فیفا باشگاه‌ها به‌ ازای هر بازیکنی که در جام‌جهانی داشته باشند، برای هر روز 8‌هزار و 530دلار دریافت می‌کنند که زمان محاسبه‌شده نیز از دوهفته پیش از شروع جام‌جهانی تا یک روز پس از حضور هر بازیکن در جام‌جهانی است. بعد از استقلال، پرسپولیس، سایپا و المپیاکوس یونان با 2 نماینده تیم‌هایی هستند که بیشترین بازیکن را در تیم‌ملی دارند. سایپا با ترابی و قلی‌زاده و المپیاکوس هم با کریم انصاری‌فرد و احسان حاج‌صفی 2 بازیکن در تیم‌ملی دارند. نکته جالب اینجاست که در بین لیگ‌های اروپایی لیگ یونان با 3 بازیکن بیشترین سهمیه را در تیم‌ملی ایران دارد.

نظر شما