شناسهٔ خبر: 25656241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

با حضور ظریف و شمخانی در مجلس برگزار شد

نشست غیر علنی بهارستان درباره برجام و لوایح مرتبط با FATF

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: دیروز مجلس با ساعت کار جدیدش به مناسبت ماه رمضان آغاز به کار کرد و بدین ترتیب  از ساعت 9 وارد نشست غیر علنی شد.
ظریف و عراقچی آمده بودند تا درباره چالش‌های پیش روی برجام به مجلسی‌ها توضیح دهند و شمخانی هم آمده بود تا در خصوص لوایح مرتبط با FATF  توضیحاتی ارائه کند.
نشست غیر علنی تا ساعت 11و نیم طول کشید و پس از آن مجلس وارد دستور کار خود شد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، وزیرامور خارجه به بیان چالش‌های پیش‌روی اجرای برجام پرداخت، گفت که ظریف خواستار رای مثبت نمایندگان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی تامین مالی تروریسم شد. وی افزود: ظریف درباره آینده برجام بعد از خروج آمریکایی‌ها توضیحاتی را داد مبنی بر اینکه چقدر اروپایی‌ها می‌توانند مقابل آمریکا مقاومت کنند و مطالبات ما را پاسخ دهند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز از توضیحات ظریف درباره تلاش تیم مذاکره‌کننده برای اخذ تضامین از اروپایی‌ها در همین جلسه خبر داد و گفت: ظریف و عراقچی درباره نحوه مذاکرات و خواسته‌های ما از اروپایی‌ها به ارائه گزارش و توضیحاتی پرداختند. و دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر اقتصاد نیز درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تروریسم توضیحاتی را ارائه کردند.
بهروز نعمتی گفت: در این جلسه آقای ظریف وزیر امورخارجه و آقای عراقچی معاون وزیر خارجه درباره نحوه مذاکرات و خواسته‌های ما از اروپایی‌ها به ارائه گزارش و توضیحاتی پرداختند.
وی افزود: طبق توضیحات مطرح شده تمام تلاش آن است که ما بتوانیم نهایت تضامین را از اروپایی‌ها برای ادامه برجام بگیریم. البته مذاکرات ادامه دارد و هنوز هیچ چیزی قطعی نیست.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به بیانیه موگرینی اظهار کرد: ۹ موضوعی که خانم موگرینی به عنوان تفاهم اولیه مطرح کردند همه باید در جلسات کارشناسی مدنظر قرار گیرد. ممکن است آنها بحث‌های خود را داشته باشند. امیدواریم تضامینی از سمت اروپایی‌ها داشته باشیم در غیر این صورت ما از برجام خارج می‌شویم.
وی افزود: آقای شمخانی و وزیر اقتصاد نیز در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تروریسم به ارائه توضیحاتی پرداختند.به گفته نعمتی ۱۱ نماینده نیز نکاتی را مطرح کردند.
همچنین علی مطهری در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در جلسه غیر علنی درباره یکی از لوایح مرتبط با FATF و اینکه تصویب این لوایح به معنای پیوستن به FATF نیست بلکه اینها از لوازم FATF است، به توضیحات دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص لوایح مرتبط با FATF و ارتباط با دفتر رهبری برای رفع ایرادات آن اشاره کرد. وی همچنین درباره برجام گفت:وزارت خارجه تا حدی از مذاکره با اروپایی‌ها راضی بود اما همه چیز بستگی به دو سه هفته آینده دارد البته شکافی بین اروپا و آمریکا ایجاد شده است.
 علی مطهری گفت: در این جلسه بحث‌هایی درباره یکی از لوایح مرتبط با FATF شد. اینکه تصویب این لوایح به معنای پیوستن به FATF نیست بلکه اینها از لوازم FATF است.
وی درباره توضیحات ارائه شده از سوی وزارت خارجه و میزان خوش‌بینی به ادامه مذاکرات با طرف اروپایی، ‌گفت:‌ تا اینجا راضی بودند اما باز هم همه چیز بستگی به دو سه هفته آینده دارد چون اروپایی‌ها تا حدی دست‌شان بسته است.
مطهری توضیح داد: اتحادیه اروپا ۲۸ عضو دارد، باید آنها را راضی کنند که مراحلی دارد اما آنچه مسلم است اروپایی‌ها به خاطر اقدام آمریکا و نشان دادن استقلال خودشان و ثابت کردن اینکه تابع حرف آمریکا نیستند، دچار شکاف با آمریکا شده‌اند. ممکن است اتفاقی شبیه سال ۱۹۹۶ درباره کوبا رخ دهد.
لزوم حضور یکی از نمایندگان زن و اقلیت‌های مذهبی 
در هیئت رئیسه
با نزدیک شدن به انتخابات هیات رئیسه مجلس رایزنی‌ها نیز افزایش یافته است. سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به ماموریت سه عضو این فراکسیون برای رایزنی با سایر فراکسیون‌ها درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس گفت که فراکسیون امید بر لزوم حضور یکی از نمایندگان زن و اقلیت‌های مذهبی در ترکیب جدید هیئت رئیسه جدید مجلس تاکید دارد.
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جلسه دیروز شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: در این جلسه مباحث مختلفی از جمله نحوه ورود به انتخابات هیئت رئیسه بررسی شد. آقای حسین‌زاده به عنوان مسئول کمیته رسیدگی کننده به این موضوع گزارش مفصلی ارائه کرد و اعضا نیز نظرات خود را بیان کردند.
وی با تاکید بر اینکه نظر نهایی فراکسیون امید درباره نحوه ورود به انتخابات هیئت رئیسه در مجمع عمومی گرفته می‌شود، اظهار کرد: قرار است سه شنبه هفته آتی جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید برای نقد عملکرد مجلس و هیئت رئیسه و طرح نظرات اعضا تشکیل شود.
پارسایی یادآور شد که تصمیم نهایی فراکسیون امید در جلسه مجمع عمومی که یکی دو روز قبل از زمان برگزاری انتخابات هیئت رئیسه تشکیل می‌شود، گرفته و اعلام می‌شود.
سخنگوی فراکسیون امید در ادامه تاکید کرد: حضور یکی از نمایندگان زن و نمایندگانی از اقلیت‌های مذهبی در هیئت رئیسه مطالبه مردم و حق طبیعی است. به همین دلیل فراکسیون بر حضور یکی از نمایندگان زن و اهل تسنن و اقلیتهای مذهبی در ترکیب هیئت رئیسه جدید مجلس تاکید دارد. پارسایی درباره احتمال اجماع با دو فراکسیون دیگر و دادن لیست مشترک در انتخابات هیئت رئیسه گفت: فراکسیون امید سال گذشته لیست مشترکی با دو فراکسیون دیگر داد اما با بدعهدی مواجه شد که خروجی آن کاهش اعضای فراکسیون امید در هیئت رئیسه بود. به همین دلیل دغدغه اکثر اعضای فراکسیون امید آن است که در اینباره دقت نظر بیشتری صورت گیرد تا شاهد تکرار بداخلاقی‌های سال گذشته نباشیم.
اعضای اتحادیه‌های صنفی
 نمی‌توانند همزمان عضو شورای شهر باشند
دیروز با تصویب مجلس شورای اسلامی، اعضای اتحادیه‌های صنفی و شورای اصناف کشور از دوره ششم شوراهای شهر و روستا نمی‌توانند به صورت همزمان به عضویت این شوراها درآیند.
در جلسه علنی مجلس درخواست فوریت رسیدگی به طرح استفساریه نحوه عضویت همزمان اعضای اتحادیه صنفی و شورای اصناف در پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که پس از توضیحات طراح و سخنان نمایندگان موافق و مخالف، مجلس با تایید نظر کمیسیون‌های شوراها و امور داخلی و صنایع و معادن مجلس پاسخش به این سوال منفی بود. براساس تصویب مجلس، پاسخ این استفساریه به این شرح بود: «خیر، اصلاح مذکور از دوره ششم شوراهای اسلامی کشور قابل اجراست».
از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در جلسه، ۱۲۲ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع با این مصوبه موافقت کردند.
سید کاظم دلخوش در توضیحاتی گفت: بیش از ۲۰۰ فرد صنفی به عضویت پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا درآمدند در حالی که تصویب قانون منع جذب دو شغله‌ها بعد از انتخابات انجام گرفت.

نظر شما