شناسهٔ خبر: 25656216 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پرتره‌ای از زندگی یک کارآفرین موفق ایرانی در «به اضافه مستند»

شصت و چهارمین قسمت از برنامه «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «عالی نسب» ساخته مهدی عوض‌زاده به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

پرتره‌ای از زندگی یک کارآفرین موفق ایرانی در «به اضافه مستند»به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شصت و چهارمین قسمت از برنامه «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «عالی نسب» ساخته مهدی عوض‌زاده به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

در این قسمت و پس از پخش مستند، سید مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در رشته اقتصاد و دکتر وحید شقاقی شهری، پژوهشگر برتر کشور و دکتری اقتصاد از دانشگاه تربیت مدرس مهمان برنامه خواهند بود و پیرامون موضوع مستند «عالی نسب»، شرایط اقتصاد روز کشور و اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی صحبت خواهند کرد. هم‌چنین، محمدتقی فهیم و آرش خوشخو به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت.

مستند «عالی‌نسب»، پرتره‌ای از زندگی و فعالیت سید میر‌مصطفی عالی‌نسب، یکی از چهره‌های مهم اقتصاد معاصر ایران در دهه ۳۰ است. این مستند پرتره، با پس زمینه‌ای تاریخی، به معرفی یک قهرمان ملی گمنام، اما مهم و تأثیرگذار در حوزه اقتصاد پرداخته است. شخصیت محوری این مستند، زندگی پر فراز و نشیبی دارد و هم‌چنین به دلیل پیوند خوردنش با برخی از اتفاقات تاریخی کشور از جمله ملی‌شدن صنعت نفت، از تاثیرگذاری بسیاری برخوردار است و به همین دلیل مستند «عالی‌نسب» دارای جنبه دراماتیک نیز است. سید میر مصطفی عالی نسب، شخصیتی است که می‌توان او را طلایه‌دار تولید ملی و ملی شدن صنعت در ایران معاصر دانست چرا که سابقه او به دهه ۳۰ و دوران ملی‌شدن صنعت نفت برمی‌گردد.

اکثر مردم، مصطفی عالی‌نسب را با برند تولید‌کننده اولین سماور، چراغ خوراک‌پزی و بخاری دستی در ایران می‌شناسند. او را باید یکی از صنعت‌گران و اقتصاددانان موفق ایرانی بدانیم که سکان‌دار سیاست‌های اقتصادی کشور در دولت‌های مختلف بوده است. او پیش از انقلاب اسلامی، عضو هیئت ۱۵ نفری مشاوران اقتصادی دکتر محمد مصدق بود و پس از انقلاب نیز، مسئولیت‌های مهمی همچون عضو شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار، اولین رئیس شورای عالی صادرات غیرنفتی، مسئول راه‌اندازی مجتمع مس سرچشمه و مجتمع فولاد اهواز و اولین مدیر عامل شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو کنونی) را برعهده داشت. این مستند بلند، پس از اکران در جشنواره عمار، از شبکه مستند و برنامه «به اضافه مستند» به نمایش درخواهد آمد.

«برنامه به اضافه مستند» با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا، تهیه کنندگی سید محمدحسین میری و کارگردانی محمدرضا رضاییان سه‌شنبه ۱ خرداد ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. بازپخش آن روز‌های چهارشنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۹ و جمعه ۴ خرداد ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.


انتهای پیام/

نظر شما