شناسهٔ خبر: 25656174 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

با اشاره به خروج آمریکا از برجام

دیپلمات هندی: در رابطه با بندر چابهار،در بلاتکلیفی قرار داریم

رسانه غربی گزارشی درباره اثرات خروج آمریکا از برجام و تهدید واشنگتن برای اعمال تحریم‌ها علیه تهران بر پروژه هند، ایران و افغانستان در بندر چابهار منتشر کرد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فارس: یک دیپلمات هندی تاکید کرده که با توجه به خروج آمریکا از برجام و تهدید بازگشت تحریم‌های ایران، در رابطه با پروژه بندر چابهار، «در حال حاضر همه چیز در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد».

رسانه غربی گزارشی درباره اثرات خروج آمریکا از برجام و تهدید واشنگتن برای اعمال تحریم‌ها علیه تهران بر پروژه هند، ایران و افغانستان در بندر چابهار منتشر کرد.
رویترز گزارش داد که تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران، خطر از ریل خارج شدن پروژه‌ای را به دنبال دارد که به ساختن اقتصاد افغانستان کمک می‌کند.

به گزارش این رسانه، مجتمع بندر چابهار در ایران که با حمایت هند در حال ساخته شدن است، بخشی از کریدور تازه برای افغانستان است و می‌تواند بالقوه راه را برای میلیون‌ها دلار تجارت هموار کند و وابستگی این کشور به پاکستان، همسایه‌ای که گا‌ها دشمن آن است را کاهش دهد.

ساختن اقتصاد افغانستان، همچنین سبب کاهش وابستگی این کشور به کمک‌های خارجی خواهد شد.

خروج آمریکا از برجام و تهدید به تنبیه سازمان‌ها و شرکت‌های طرف تجارت با ایران، «در حال سایه افکندن و تیره کردن پایداری پروژه بندر چابهار است چرا که بانک‌ها نگران هدف قرار گرفته شدن با مجازات‌های فلج کننده آمریکا هستند و از تامین مالی این پروژه عقب‌نشینی می‌کنند».

یک دیپلمات ارشد هندی در این باره گفت: «تصمیم ترامپ، ما را به نقطه اول برگرداند و ما باید درباره مفاد و شرایط استفاده از چابهار، مجددا مذاکره کنیم».

مقام هندی که نامش منتشر نشده، افزود: «این مسیری است که می‌تواند تعاملات هند- ایران- افغانستان را تغییر دهد البته اکنون، همه چیز در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد».

بنا بر گزارش رویترز، همین حالا هم حداقل سه قرارداد برای ساخت زیرساخت در بندر چابهار به تعویق افتاده است.

به گزارش این رسانه، یک منبع مطلع از پروژه چابهار گفته که دو شرکت چینی و یک شرکت فنلاندی از کار در چابهار خارج شدند و بانک‌های فعال در این زمینه هم به دنبال دریافت ضمانت و تاییدیه از واشنگتن هستند.

یک مقام اجرایی ارشد در یکی از بانک‌های بزرگ افغانستان به رویترز گفت: ما می‌دانیم که بانک‌هایمان به ما اجازه پرداخت کردن برای واردات محصولات از آن بندر (چابهار) نخواهند داد.

خرداد ماه سال ۱۳۹۵ بود که با حضور رؤسای جمهوری ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند، موافقتنامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت بین ایران، افغانستان و هند (کریدور چابهار) امضا شد.

بر اساس مفاد این موافقت‌نامه، طرف هندی کالا‌های تجاری خود را از طریق بندر چابهار٬ مرز‌های میلک٬ ماهیرود و دوغارون ترانزیت می‌کند.

طرف هندی همچنین از اختصاص منابع مالی به منظور ساختن زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه بندر چابهار خبر داده بود.

نظر شما