شناسهٔ خبر: 25656136 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جام جم کارنامه هنری چهره‌ها در ماه رمضان را بررسی می کند

هنرپیشه های هم سفره در افطار

زندگی و نمایش در هم آمیخته است و همین است که تماشاگر را در فضای نمایش غرق می‌کند. در واقع بازیگر راوی است و مخاطب قاضی و قضاوت‌کننده. بی‌تردید بازیگرانی درکارهایشان موفق هستند که به درون کاراکتری که به آنها سپرده می‌شود، رخنه می‌کنند. در واقع کالبد خودشان را خالی می‌کنند تا بتوانند شخصیت را خلق کنند. برخی در این عرصه از همه آموزه‌ها و تجارب شان استفاده می‌کنند تا بتوانند به بهترین شکل هیجانات، عواطف، تفکر و روحیات شخصیت را اجرا کنند تا برای مخاطب باورپذیر باشد و قابل لمس و بعضی دیگر تلاش‌شان در این عرصه کمتر است و کم‌فروغ هستند. به همین دلیل مخاطب هم شاهد بازی‌های متوسط و به نسبت ضعیف از آنها خواهد. البته باید یک اثر همه ویژگی‌های لازم از جمله داشتن قصه خوب، کارگردان حرفه‌ای و کاربلد را به همراه داشته باشد تا بازیگر فرصت درخشیدن را داشته باشد. هنرمند باید تلاش کند تا چالش‌های شخصیت قصه را خیلی روان و راحت درک کرده و آن را به نمایش بگذارد. اگر نویسنده کاراکتر را بدرستی شخصیت‌پردازی کند، بازیگر با تفکر بیشتری با چالش‌های کاراکتر مواجه می‌شود و آن را در بازی‌اش افشا می‌کند. بازیگر به هر میزان که با روحیات کاراکتر عجین شود، بهتر می‌تواند آن را به منصه ظهور برساند و مخاطب را تا خط پایان با خود به همراه داشته باشد. در طول سال مجموعه‌های زیادی در گونه‌های مختلف تولید و پخش می‌شود؛ اما در ماه بهار قرآن، هر یک از سریال‌های تلویزیون رنگ و بوی خودشان را دارند. بازیگرانی که قرعه به نام‌شان می‌افتد و می‌توانند در این آثار بازی کنند، تلاش دارند لباس کاراکترهایی که به تن دارند، به بهترین شکل نشان بدهند تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، زیرا تعداد مخاطبانی که در این ایام سریال‌ها را دنبال می‌کنند، کم نیست. به همین بهانه سراغ سه بازیگری رفتیم که در مجموعه‌های امسال نقش‌های محوری را به عهده دارند.

صاحب‌خبر -

رکورددار بازی در رمضان

اگر به کارنامه هنری هر بازیگر نگاه کنیم، متوجه میشویم اکثر آنها علاقهمندند یک روز نقش روحانی را بازی کنند، زیرا این نقش ویژگیهای خاص خودش را دارد و بازیگر میتواند توانمندیهایش را به رخ مخاطب بکشد. همین مساله باعث شد تا همیشه بازیگران نقشهای روحانی را به شکلی متفاوت و با توجه به برداشتهایشان بازی کنند. ماه رمضان امسال قرعه به نام برزو ارجمند افتاد که لباس روحانیت را در مجموعه «سر دلبران» به تن کند. او در این مجموعه نقش یک روحانی مردمی را بازی میکند که خودش اسبابکشی میکند، کار میکند و وقتی در معرض تهمت قرار میگیرد، فقط با یک لبخند ماجرا را تمام میکند. ارجمند اعتقاد دارد این اقبال سراغش آمده و توانسته با چند مجموعه رمضانی مهمانخانههای مردم باشد. به نظر او نقش روحانی سر دلبران تا روحانی «معراجیها» زمین تا آسمان متفاوت است. ضمن این که ارجمند امسال این سعادت را داشته تا در دو مجموعه رمضانی حضور داشته باشد. او در سریال بچه مهندس هم نقش مربی پرورشگاه را بازی میکند که به جنگ میرود. البته نقش او در این سریال کوتاه و متفاوت از روحانی سر دلبران است؛ زیرا در قسمت ابتدایی سریال و در جنگ شهید میشود. ارجمند علاوه بر این دو مجموعه در پنج سریال ماه رمضانی دیگر هم بازی کرده که هر کدام از نقشها متفاوت از دیگری بوده و همیشه از کلیشه بودن پرهیز کرده است. او در سریال پشت کنکوریها نقش یک جوان سر به زیر را بازی میکرد که همراه همکلاسیهایش تصمیم میگیرد برای کنکور درس بخوانند. در مجموعه صاحبدلان نقش یک پسر مثبت را به عهده داشت که با کارهای پدرش مخالف بود، اما خیلی هم نمیتوانست راحت حرفش را به زبان بیاورد. ارجمند این شانس را داشت که در ماه رمضان سال 88 هم در دو مجموعه نردبام آسمان و عبور از پاییز نقشآفرینی کند؛ دو نقشی که کاملا از هم مجزا بود. او در سریال نردبام آسمان نقش معین الدین را به زیبایی بازی کرد. البته او برای رسیدن به این نقش مطالعات زیادی درباره این شخصیت داشت تا با صداقت بازی کند. در سریال عبور از پاییز هم نقش فردی به نام رضا را متفاوت هنرآفرینی کرد. ارجمند در سریال نون و ریحون ایفاگر نقش نمکی به نام مراد بود که به خواستگاری
هر دختری میرفت، بخت دختر باز میشد و او در دست آخر بینصیب میماند. تا این که تصمیم میگیرد برای دختری که دوست دارد پافشاری کند.

بابای پرورشگاه

پرویز پورحسینی از آن دست بازیگرانی است که چهره خاصی دارد. او در دوران جوانی بیشتر نقش آدمهای بیعاطفه را بازی میکرد که با صورت سنگی او همخوانی زیادی داشت، اما با ورود به میانسالی و ایفای نقش حضرت زکریا (ع)در فیلم مجموعه مریم مقدس، این شانس را پیدا کرد بیشتر نقش پدرهایی را بازی کند که مهربان هستند و کارگشا. معصومیت چهره این هنرمند در میانسالی هم به این مساله کمک زیادی کرد و باعث شد کارگردانان چنین نقشهایی را به او بسپارند. به اعتقاد پورحسینی، با این که چنین نقشهایی برای بازی به او پیشنهاد میشود، اما او سعی کرده با بهره بردن از سابقه تئاتریاش رنگ و لعابی تازه به نقشهایش بدهد تا درگیر کلیشه و یکنواختی نشود. او این شبها بازی در مجموعه بچه مهندس را روی آنتن شبکه دو دارد که نقش بابای پرورشگاه را بازی میکند. او یک بابای مهربان برای بچههای پرورشگاه است و نگاه پدرانه به همه آنها دارد. در این سریال پورحسینی سعی کرده با بازی گرفتن از چشمهایش به شکلی ویژه مهربانی بابای پرورشگاه را به تصویر بکشید. از سوی دیگر نگاهی به کارنامه پورحسینی نشان میدهد قرعه شانس بازی در آثار ماه رمضان به او کم نیفتاده و در سه مجموعه ماه رمضانی بازی داشته است. پورحسینی در سریال مثل هیچکس نقش عموی خانواده را بازی میکرد که فردی عاقل میان اعضای خانواده است و همیشه به دنبال برقراری آشتی است. او در دیگر مجموعه ماه رمضان با نام شیدایی نقش ممد تقی را به عهده داشت که کارخانهدار بود و ثروتمند. مخاطبان پورحسینی را در این سریال در ظاهر یک پدر بسیار مهربان دیدند که عاشقانه فرزندانش را دوست داشت، پدری که جانش به جان عاطفه و طاها بسته بود. این هنرمند بازی در سریال رمضانی هفت سنگ را هم در کارنامه دارد که در این اثر نقش پدری را بازی میکرد که همسر جوانی داشت. ویژگیهای این پدر هم متفاوت از دیگر کارهای رمضانی پورحسینی بود.

از دکتر پژوهان تا حاج رسول

امین تارخ اهل بازی کردن کاراکترهای سیاه و سفید محض نیست، بلکه شخصیتهایی برایش جذاب است که وقتی مخاطب او را میبیند مرتب در حال گمانهزنی برای او باشد. همین روحیه او باعث شده کم و گزیده نقشها را در تلویزیون بپذیرد. در واقع تارخ معتقد است نقشهایی را دوست دارد در تلویزیون بازی کند که او را در معرض موقعیتهای مختلف قرار داده و بیننده را با چالش رو به رو کند. این هنرمند در همین راستا نقش حاج رسول را در مجموعه «رهایم نکن» پذیرفت که رمضان امسال از شبکه سه پخش میشود و توانست چهارمین بازیاش را در آثار ماه رمضان در کارنامهاش به ثبت برساند و تماشاگر را با خود همراه کند.
حاج رسول عضو بزرگتر خانواده است. همه به او اعتماد دارند، اما بازخوانی گذشته باعث خدشهدار شدن اعتماد میشود. تارخ در این سریال یک کاراکتر چند بعدی را به عهده دارد که مخاطب تا پایان سریال باید درباره او حدس و گمان بزند، که با سه کاراکتر دیگرش در مجموعههای رمضان متفاوت است. او در سریال اغما ایفاگر نقش دکتر طه پژوهان، یک پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب بود که به دلیل جراحیهای موفقیت آمیزش روی رزمندگان در جبههها به پنجه طلایی به شهرت رسیده بود. در پی اتفاقی دکتر طه در مواجهه با ایمان به خدا و شیطان قرار میگیرد. این کاراکتر جزو نقشهای لبه پرتگاه محسوب میشد که او بخوبی در این اثر درخشید. تارخ در سریال جراحت هم نقش کاراکتری به نام بزرگ را بازی کرد. گرچه او در این سریال هم پدر یک خانواده سنتی بود و دل نگرانی زیادی هم برای خانوادهاش داشت، اما او هم مثل بقیه انسانها گاهی دچار اشتباه میشد و در موقعیتهای سخت، خشن میشد. تارخ در مجموعه گاهی به پشت سر نگاه کن هم نقش یک پدر کارخانهدار را بازی میکرد که دو دختر داشت، اما رابطه دختر اولش به هیچ وجه با او خوب نبود و مرتب با هم چالشهای زیادی داشتند و این مشکلات تا قسمتهای پایانی ادامه داشت.

فاطمه

عودباشی

نظر شما