شناسهٔ خبر: 25656018 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اعتصاب غذای اعضای ارشد حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه در زندان

ایرنا : روزنامه ملیت ترکیه اعلام کرد که اعضای ارشد زندانی حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) از جمله فیگن یوکسگداغ در مخالفت با عملیات عفرین دست به اعتصاب غذای سه روزه زده اند.

صاحب‌خبر -

روزنامه ملیت نوشت، به نوشته این رسانه، اعضای حزب ح.د.پ شاخه سیاسی حزب پ.ک.ک از آغاز عملیات شاخه زیتون تا به امروز به حال تروریست های پ.ک.ک و پ.ی.د گریسته و با این عملیات اعلام مخالفت کرده اند.

بر اساس اطلاعیه منتشره از رسانه های اجتماعی مرتبط با این تشکیلات سیاسی، شماری از اعضای ارشد این حزب در زندان از جمله فیگن یوکسگداغ نماینده سابق مجلس از شهر وان، آیسل توغلوک معاون حزب دموکراتیک خلق ها، چاغلار دمیرل معاون حزب دموکراتیک خلق ها، بورجو چلیک نماینده سابق مجلس از شهر موش، گولسر یلدریم نماینده سابق مجلس از شهر ماردین، گولتان کیشاناک شهردار سابق دیاربکر، نور حیات آلتون شهردار سابق درسیم، ادیبه شاهین نماینده سابق مجلس از شهر تونجالی دست به اعتصاب غذای سه روز به نشانه اعتراض به عملیات عفرین زدند.

به گزارش ایرنا و بنا به اعلام رسانه های ترکیه، پس از گذشت ۶ روز از آغاز عملیات ارتش ترکیه در عفرین موسوم به شاخه زیتون، بسیاری از مراکز استراتژیک و انبار تسلیحاتی معارضان کرد سوری منهدم و نزدیک به ۳۰۰ تروریست حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) کشته شدند.

دولت ترکیه هدف از این عملیات را نابودی تروریست های پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها اعلام کرده است.

دولت ترکیه همچنین این عملیات را با استناد به حق دفاع مشروع بین المللی و قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم شورای امنیت و ماده ۵۱ منشور سازمان ملل حق خود می داند.

دادستانی های شهر های مختلف ترکیه، تحقیقات قضایی از مخالفین عملیات عفرین را آغاز کردند و بر اساس آخرین اخبار رسانه های ترکیه تاکنون بیش از ۳۰ نفر از جمله چهار روزنامه نگار دستگیر و تحقیقات قضایی بیش از ۵۷ نفر آغاز شده است.

تحقیقات قضایی از آیهان بیلگن و نادر یلدریم نمایندگان مجلس و عضو حزب دموکراتیک خلق ها نیز انجام شده است.

ترکیه بعد از کودتای ۲۵ تیرماه سال گذشته، قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را لغو کرده و پس از آن نمایندگان بی شماری به مراجع قضایی احضار شدند ولی نمایندگان حزب کُردی دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) از حضور در مراجع قضایی سر باز زدند و در پی این امر، صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به همراه ۹ نفر از نمایندگان این حزب همچنان از ۱۴ آبان ماه سال ۱۳۹۵ بازداشت شدند و هم اکنون نیز در زندان به سر می برند.

 

نظر شما