شناسهٔ خبر: 25655938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

استعمار متحده عربی !

امارات که سواحل و اراضی جزیره یمنی سقطری را برای مدتی اشغال کرد، می‌خواهد این جزیره راهبردی را به شیخ‌نشین‌های هفت گانه منضم و در افول این روزهای اقتصاد دبی برای خود در خلیج عدن قدرت آفرینی کند.

صاحب‌خبر -

این جزیره یمنی یکی از چهار نقطه کهن روی کره زمین است و به داشتن پوشش گیاهی شگفت انگیز، بویژه درختان عجیب و غریب شهرت جهانی دارد.

اما اهمیت این جزیره بهدلیل جذابیتهای گردشگری آن نیست. بلکه موقعیت فوقالعاده راهبردی، آن را به یک نقطه مهم تجاری و اقتصادی تبدیل کرده است که نشان از برنامهریزی بلندمدت امارات برای حضور در آن دارد.

ماجرای این جزیره در رسانهها آنجا بالا گرفت که چندی پیش امارات با اعزام نیروها و تجهیزات نظامی و استقرار آنها در فرودگاه این جزیره، آن را رسما به اشغال خود درآورد. این اقدام دقیقا همزمان با حضور «هادی بن دغر»، نخستوزیر دولت مستعفی تحت حمایت عربستان صورت گرفت. وی در این سفر به اشغالگری نظامیان اماراتی اعتراض کرد و خواهان خروج آنها شد. نیروهای اماراتی نیز پس از آن کلیه نظامیان و عوامل یمنی را سلب اختیار کردند، پرچم امارات را در فرودگاه و بنادر برفراشته کردند و بن دغر همراه وزرای خود از آنجا متواری شد. شهروندان یمنی از هر طیفی خواه طرفدار اکثریت انصارا...؛ چه در مناطق تحت تسلط «منصور هادی» که روز بهروز بیکفایتی و فسادش بر مردم یمن آشکار میشود، از این اقدام به شدت عصبانی شدهاند. بخصوص آنکه تصاویری منتشر شده است که نشان میدهد اماراتیها در حال خارج کردن درخت اساطیری خون سیاوش از این جزیره هستند. شیخ الشیوخ قبایل سقطری «سلیمان شلولها» با انتشار تصویری از خودش و «محمد بن زاید» حاکم امارات در توییتر نوشته است: در سفرم به امارات آنجا را پست تر از اسرائیل، زباله دان دزدهای عالم و لجنزار انحرافات یافتم. «فاضل الشرقی» از رهبران انصارا... نیز گفته است: یمنیها هر هزینهای را که برای اخراج اماراتیها از این جزایر هست حاضرند بدهند.

اختلافات بین دولت مستعفی و فراری یمن و امارات بهعنوان دومین کشور بزرگ عضو ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، از یکسال قبل بهدنبال اقدام منصور هادی مبنی بر عزل «عیدروس الزبیدی» استاندار عدن و وابسته به امارات، تشدید شد. این درحالی بود که خود منصور هادی پس از اجازه استیلای امارات در سندی سقطری را به مدت ۲۵ سال (با قابلیت تمدید تا ۹۹سال) در ۶ سپتامبر ۲۰۱۷ تقدیم کرد. به موجب این سند استعماری، امارات حق اکتشاف نفت و گاز یا هر ثروت معدنی دیگر در خشکی یا دریا را خواهد داشت. و عملا این جزیره که به تنهایی با جذابیتهای بینظیر توریستی گردشگری درآمد سرشاری نصیب کشور فقیر و اقتصاد یمن کند، با بی کفایتی هادی به خاک امارات ملحق شده است.

امارات عربی متحده مصمم است استراتژی خود را برای کنترل بر مناطق راهبردی اقتصادی تجاری در جنوب یمن و تسلط بر تمامی جزایر و بنادر را تسریع کند و نشانههای اختلاف بین ریاض و ابوظبی در حال آشکار شدن است. حکام کنونی امارات بر خلاف مشی «شیخ زائد بن سلطان آل نهیان» بنیانگذار امارات که سیاستمداری خردمند بود و تلاشهای خیرخواهانهای نیز برای شکوفایی امارات و صلح و ثبات منطقه داشت، در مسیر خطرناکی قدم برمی دارند.

دستگاه دیپلماسی ایران باید بدقت تحرکات این شیخ نشین را رصد کند و ظرفیتهای سازمان ملل متحد، یونسکو، جنبش عدم تعهد و کنفرانس اسلامی را نسبت به این اقدامات اشغالگرانه فعال کند. اهمیت این موضوع با توجه به اینکه امارات تنها کشور در جهان است که نسبت به تمامیت ارضی ایران ادعا دارد دو چندان میشود. وقایع اخیر نشان داد در صورت فرصت و اندکی قدرت، شیوخ اماراتی حتی به پدرخوانده خود سعودی نیز خیانت میکنند.

در حوزه رسانهای نیز باید این موضوع تبیین شود نیروهایی که به بهانه گسترش نفوذ ایران در یمن چهار سال است که به محاصره نظامی و غذایی شهروندان مظلوم یمنی پرداختهاند، از این اشغالگری هدفی جز تامین منافع اقصادی خود نداشتند. «عادل بن علی» تاجر سرشناس قطری با 6/5 میلیون کاربر دنبالکننده در توییتر به کنایه نوشته است: تلاش کردم با مراجعه به تاریخ ارتباطی بین امارات و سقطری در متون تاریخی پیدا کنم. اما هر چه گشتم نامی از امارات را پیدا نکردم!

نظر شما