شناسهٔ خبر: 25655620 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ادامه روند فعلی، نرخ رشد جمعیت را منفی می‌کند/ جمعیت امروز کشور‌ ارزشمند‌تر از طلا است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی روند اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی کلی جمعیت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

گفت‌وگوی ویژهبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بررسی روند اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی کلی جمعیت موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 30 اردیبهشت ماه بود که با حضور محمدجواد محمودی رئیس کمیته مطالعات جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای برنامه محمدجواد محمودی اظهار کرد: این موضوع که سالانه ۹۵۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود را همه قبول دارند، اما نباید فراموش کنیم که روزی نرخ رشد جمعیت ۲ میلیون نفر بوده است.

رئیس کمیته مطالعات جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که نرخ رشد جمعیت به نحوی کاهش پیدا کرده که در هیچ نقطه از دنیا وجود ندارد، افزود: نرخ باروری در میان زنان به ۲ فرزند به ازای یک زن رسیده است؛ ما از سال ۸۵ به بعد شاهد رشد تولدها بودیم که این هم به خاطر ازدواج افراد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ بوده است، اما در سال ۹۴ این نرخ کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۴ رقمی در حدود ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در کشور ثبت شد، اما این میزان در سال ۹۵ به ۱ میلیون و ۵۲۷ هزار و در سال ۹۶ به ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار تولد رسیده است.

محمودی با تاکید بر این موضوع که امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر از میزان تولدها کم شده است، گفت: نرخ زاد و ولد در سال ۹۰ حدود ۱۸.۵ بوده که در سال ۹۴ به ۱۹.۸۹ رسیده، اما این نرخ در سال ۹۶ به ۱۸ کاهش داشته است.

رئیس کمیته مطالعات جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که با گذشت ۴ سال از ابلاغ این سیاست چرا اقدام جدی نشده است، افزود: در وضعیت فعلی، جمعیت ۸۱.۵ میلیونی با نرخ باروری ۲ داریم و پیش‌بینی مرکز آمار ایران در آینده کاهشی خواهد بود و این برخلاف خوش‌بینی برخی افراد است که می‌گفتند نرخ ما افزایشی است.

نرخ رشد جمعیت ما در ۲۰ سال آینده منفی خواهد شد

وی گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، نرخ رشد جمعیت ما در ۲۰ سال آینده منفی خواهد شد.

در ادامه برنامه قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: ما در دروه‌ای از جمعیت هستیم که به آن پنجره طلایی جمعیت می‌گویند، یعنی میزان جمعیت جوان فعال ما در هرم جمعیتی خوب و از دست دادن این فرصت ضرر است.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عامل اصلی رشد کشورها نیروی انسانی است و در کشور ما به خصوص در دوران پس از پیروزی انقلاب نرخ جمعیت جوان تحصیل‌کرده‌ زیاد است و اگر این فرصت را از دست دهیم دیگر تکرار نخواهد شد.

وی با بیان این که جمعیتی که در گفتار برخی‌ها تهدید معرفی می‌شود، ارزشمندتر از طلا است که می تواند باعث رشد کشور شود، تصریح کرد: در حوزه سالمندی به خاطر افزایش نرخ جمعیت با این که امید به زندگی در کشور افزایش یافته، اما در آینده جمعیت سالمند ما زیاد می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان این که روزی در کشور جمعیتی بیش از ۹ میلیون سالمند خواهند بود، گفت: اگر در آن زمان نسبت جمعیت جوان فعال اقتصادی درست نباشد، در حوزه سالمندان به مشکل می‌خوریم.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌ امروز در اروپا چون نرخ رشد منفی شده مجبور شده‌اند از مهاجرین استفاده کنند و ما هم اگر دقت نکنیم به آن دچار می‌شویم.

وی تصریح کرد: حرکتی که رهبر معظم انقلاب پرچم‌دار آن بودند باعث شد تا ادبیات حاکم بر سیاست‌های سیاست‌مداران تغییر کند، گر چه بدنه فکری بخشی از جامعه هنوز مقاومت می‌کنند.

در کشور‌ به خاطر‌ تغییر تفکرات، سن باروری تغییر کرده است

قاضی‌زاده هاشمی گفت: موضوع جمعیت همه جانبه است، اما بیشتر بر موضوع فکری و فرهنگی تاثیر می‌گذارد؛ امروزه در کشور‌ به خاطر‌ تغییر تفکرات، سن باروری تغییر کرده است، البته باید بگویم که برای رشد جمعیت توجه در حکومت شکل گرفته اما این که‌ تا چه به آن پرداخته شده باید بررسی شود.

در ادامه برنامه حسین مروتی در ارتباط تلویزیونی با برنامه با بیان این که‌ پیش‌بینی سازمان ملل درباره کاهش جمعیت کشور باعث تغییر سیاست شد، گفت: ما در موضوع رشد جمعیت رصد درستی نداشتیم و اگر هم در مواردی برنامه‌ریزی‌هایی شده درست عملیاتی نشده است.

پژوهشگر جمعیتی با بیان این که‌ مقامات در‌ گذشته بارها ‌گفته‌اند که رشد جمعیت را صفر خواهند کرد، افزود: یک نمونه این موضوع حرفی‌ بود که‌ ما در کنوانسیون جمعیت قاهره زدیم و اعلام کردیم که رشد جمعیت را به صفر خواهیم رساند، متاسفانه از این موارد کم نداریم و روی آن کار هم شده است.

نرخ رشد جمعیت از ۱.۳ درصد در سال ۹۰ به ۱.۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است

در بخش دیگر برنامه محزون با ارتباط با برنامه اظهار کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت قرار شد رشد جمعیت رصد شود و در آخرین آماری که در سال ۱۳۹۵ گرفتیم به آخرین آمار دست پیدا کردیم و متوجه شدیم که کشور چه مسیری را طی کرده است.

سرپرست دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز آمار ایران افزود: ما در سرشماری اخیر متوجه شدیم که در ادامه روند کاهشی‌؛ نرخ رشد جمعیت از ۱.۳ درصد در سال ۹۰ به ۱.۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی باید از ناباروری ثانویه جلوگیری کنند

سید امیر قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اجازه سقط جنین به علت نقص عضو داده شده است، در غیر این صورت سقط جنین غیرقانونی و جرم است و با عوامل پزشکی برخورد انتظامی می شود گفت: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی باید از ناباروری ثانویه جلوگیری کنند و در راستای درمان حمایت های لازم را به عمل آورند.

وی با اشاره به اینکه 40 کشور دنیا سیاست حمایتی جمعیت را در نظر گرفته اند، خاطرنشان کرد: باید سبک زندگی و فرهنگ افراد تغییر پیدا کند تا اوضاع بهبود یابد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه در مواد 75 و 76 قانون برنامه ششم به برخی از سیاست ها در راستای مباحث جمعیتی اشاره شده،گفت: مجلس در خصوص وام ازدواج جوانان ورود پیدا کرده است، لذا باید ازدواج جوانان تسهیل پیدا کند.

وی با اشاره به قانون جامع جمعیت و تعالی خانواده اظهار کرد: مجلس در این راستا ورود پیدا کرد و طرح ۵۴ ماده ای تهیه شد، اما با عدم حمایت مالی توسط دولت روبه‌رو بودیم.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید از خانواده، و زنان حمایت‌های لازم به عمل آید ، ا ما به علت اینکه طرح‌ها بار مالی دارد و دولت در مضیقه است، به نتیجه نمی رسیم، یکی دوبار در جلسات مفصل با رئیس سازمان برنامه قول هایی داده شد تا فصلی در برنامه ششم داشته باشیم، اما متاسفانه به قول ها عمل نشد.

محمودی رئیس کمیته سیاست های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سازمان بازنشستگی با خطر ورشکستگی روبرو است، لذا ورودی به این سازمان کم و خروجی بیشتر شده گفت: تغییر نسل به نفع کشومان نیست ، چرا مجلس مرخصی دو هفته ای پدران را مسخره کرد.

وی افزود: از سال 85 تا 90 ، 10 درصد جمعیت فعال کمتر شده است.

حسین مروتی پژوهشگر مسائل جمعیت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قبل از اینکه به پیشرفت در سطح مطلوبی برسیم جمعیت در حال پیر شدن است و این موضوع در حالی است که هیچ کشوری در دنیا نداریم که قبل از رسیدن به توسعه و پیشرفت پیر شده باشد اظهار کرد: با اوضاع اقتصادی بد، جمعیتمان پیر خواهد شد، متاسفانه کنترل جمعیت ادامه دارد.

مروتی با اشاره به قانون تنظیم خانواده افزود: متاسفانه این قانون لغو نشده است و کسی برآن نظارت ندارد ، باید بعد از گذشت 7 سال قانونی در خصوص جمعیت داشته باشیم.

محسن سلمان نژاد رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قوانین بالادستی زیادی در حوزه سالمندی داریم گفت: در برنامه سوم توسعه به موضوع سالمندی توجه شد و در سال 95 سند ملی شورای ملی سالمندان به امضا رسید به طوری که شش هدف بزرگ دارد .

انتهای پیام/

 

نظر شما