شناسهٔ خبر: 25655234 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

سفر پنهانی یک مقام صهیونیست به چندین کشور عربی

رسانه‌های صهیونیستی از سفر پنهانی یک مقام اسرائیلی به برخی کشور‌های حوزه عربی خلیج فارس خبر دادند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

رسانه‌های صهیونیستی از سفر پنهانی یک مقام اسرائیلی به برخی کشورهای حوزه عربی خلیج فارس خبر دادند. گزارش این رسانه‌ها از سفر پنهانی «یوآف مردخای»، هماهنگ‌کننده کابینه رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی به بیشتر کشورهای عربی، از جمله کشورهایی که روابط دیپلماتیک با تل آویو ندارند، حکایت دارد.

به نقل از روزنامه صهیونیستی «معاریو»، مردخای 54 ساله در برهه اخیر به یکی از مهم‌ترین افسران ستاد مشترک ارتش اسرائیل تبدیل شده بود و علت آن نیز نقش برجسته امنیتی و سیاسی بود که وی درباره برقراری ارتباط و تماس بین تل آویو و عرب‌ها، به‌ویژه فلسطینی‌ها ایفا می‌کرد. مردخای که به زبان عربی تسلط کامل دارد، اخیرا به عنوان فرستاده ویژه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر، «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ، «گادی آیزنکوت»، رئیس ستاد مشترک ارتش، و «یوسی کوهن»، رئیس سازمان امنیت و جاسوسی اسرائیل (موساد)، در برخی مسائل و موضوع های حائز اهمیت خاورمیانه فعالیت کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: به مردخای در سفرهای پنهانی و محرمانه‌اش به کشورهای عربی چندین وظیفه و ماموریت محول شده بود. او به بیشتر پایتخت‌های کشورهای عربی سفر کرده و به نمایندگی از ارتش، کابینه اسرائیل، موساد و شاباک ماموریت‌هایی انجام داده است. مردخای همچنین به عنوان فرستاده کابینه اسرائیل و وزارت امور خارجه آن در کشورهای اتحادیه اروپا و در ارتباط با مسائل مربوط به موضوع فلسطین ونیز هماهنگ‌سازی مواضع با واشنگتن، به‌ویژه با شخص «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و «جیسون گرینبلات»، نماینده کاخ سفید در خاورمیانه، عمل کرده است. او درخصوص فلسطین به عنصری مرکزی و اصلی تبدیل شده بود و در ایجاد هماهنگی بین نهادهای امنیتی اسرائیل با طرف فلسطینی نقش اصلی را ایفا می کرد. او روابط شخصی مستحکمی با مسئولان ارشد امنیتی در رام الله دارد. او در کشف و بررسی موضوع اسرائیلی‌های بازداشت‌شده نزد حماس در نوار غزه، نفش اصلی را ایفا کرد و برای اعمال فشار بر حماس و خانواده‌های زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، تصمیم‌های مختلفی گرفت. او بود که از ملاقات خانواده زندانیان فلسطینی با آنها جلوگیری کرد. همچنین، ایده متوقف کردن کمک‌های پزشکی و ربودن مسئولان حماس در کرانه باختری با هدف مبادله آن‌ها با اسیران اسرائیلی نیز ایده و فکر او بود.

 

«آلکس فیشمن»، تحلیلگر امور نظامی در روزنامه یدیعوت آحارانوت، در این باره نوشت مردخای زمانی که هماهنگ‌کننده کابینه اسرائیل در مناطق اشغالی بود، به بیشتر کشورهای عربی عزیمت کرد.

فیشمن در مقاله تفصیلی درباره مردخای- که اکنون بازنشست شده است و فردی به نام «کمیل ابورکن»، با اختیارات اندک جایگزین او شده است- گفت مردخای دارای شبکه‌ای از ارتباطات گسترده بین مسئولان عربی و فلسطینی‌ها بود و همیشه و حتی در بدترین شرایط سیاسی کانال‌های ارتباطی خود را با آن‌ها حفظ می‌کرد. به گفته فیشمن، مردخای که در بخش عمده زندگی خود به نام «کاپیتان أیوب» معروف بود، زمانی که در یگان 504 سازمان اطلاعات شاباک بود ستاره اش درخشید. این یگان مخصوص استخدام جاسوس و به‌کارگیری آن‌ها و مدیریت فعالیت آن‌ها بود. مردخای در پایان دوره خود به جایی رسید که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ، به او لقب «وزیر خارجه اسرائیل در جهان عرب» را داد.

بر این اساس، وی با روادید و اسامی مختلف به کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای عربی سفر می کرد و با مسئولان آن‌ها درباره مسائل مختلف گفتگو و رایزنی کرده است . در این باره، طی ماه‌های گذشته، از موضوع «معامله قرن» به عنوان طرح آمریکا برای پایان دادن به موضوع فلسطین و عادی‌سازی کامل در روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و کشورهای عربی و انتقال از روابط پنهانی به روابط علنی، بسیار سخن گفته شده است.

 

نظر شما