شناسهٔ خبر: 25655092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

گزارش روز/

اهداف ریاض از فراخوانی مجدد سعد الحریری

تحلیلگران معتقدند عربستان تلاش دارد تا در لبنان بازی را به ایران نبازد و می داند که تنها از مسیر حریری می تواند همچنان در لبنان نفوذ داشته باشد لذا آماده سرمایه گذاری مجدد روی سعد حریری است.

صاحب‌خبر -

 

گروه تحلیل و تفسیر خبرگزاری قدس (قدسنا):  سعد حریری نخست وزیر لبنان طی سفری به عربستان با پادشاه، ولیعهد و دیگر مسئولان سعودی دیدارهایی داشته است. این نخستین سفر حریری به عربستان پس از چهار ماه است. در سفر قبلی، وی از سوی نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شد و در حالت بازداشت؛ ضمن متهم کردن ایران و حزب الله به مدیریت ناامنی در منطقه و مداخله در امور لبنان و تلاش برای قتل وی، از نخست وزیری استعفا داد. هر چند حزب الله لبنان و رئیس جمهور میشل عون و سایر مسئولان لبنانی ضمن رد اتهامات وارده به ایران و حزب الله، استعفا وی را در شرایط اجبار دانسته و خواستار آزادی سعد حریری از بازداشت و بازگشت به لبنان شدند. سر انجام با وساطت مکرون رئیس جمهور فرانسه، رژیم سعودی؛ حریری را آزاد کرد و وی پس بازگشت به لبنان و گفتگو با عون استعفا خود را پس گرفت.

 

-    سفر اخیر حریری به ریاض سوالات زیادی را درباره اهداف دو طرف مطرح ساخته است. خصوصا که تحلیلگران معتقدند این سفر علی رغم تاکید مسئولین عربستان در چارچوب روابط دوجانبه و بررسی آخرین تحولات منطقه است؛ هرگز در چارچوب منافع دولت لبنان تعریف نمی شود بلکه بیشتر بر اساس مطالبات رژیم سعودی و نیازهای انتخاباتی حریری انجام گرفته است. این موضوع را می توان در تحلیل رسانه های عربستانی آشکارا مشاهده کرد که تاکید دارند در این سفر عربستان حول دو موضوع با حریری گفتگو خواهد کرد: 1- گزینه های سیاسی بعد از حریری 2- انتخابات پارلمانی  


-    انشقاق در جریان 14 مارس و افزایش نفرت از عربستان، نخستین پیامد بازداشت حریری در عربستان بود. اما جایگاه شخص حریری در لبنان پس بازگشت تا حدی مطلوب شد و این یک امتیاز مناسب برای وی در انتخابات آینده لبنان محسوب می شود. انتخاباتی که حدود دو دیگر قرار است بر اساس قانون جدید که از آن با عنوان " قانون تناسبی " یاد می کنند برگزار شود. اما با توجه به انشقاقی که هم در جریان 14 مارس و هم در حزب المستقبل ایجاد شده حریری نیاز به ائتلاف با دیگر جریان های سیاسی لبنان دارد.

 

-    بخشی از المستقبل به رهبری اشرف ریفی در زمان بازداشت حریری طرف عربستان را گرفتند و حریری به شدت از وی و سایرینی که با وی هم رای بودند دلخور است و طی این چهار ماه نتوانسته خشم خود را از بین ببرد. نیاز به ائتلاف وی را به سمت جریان ملی آزاد به رهبری میشل عون نزدیک کرد. جریانی که نخست وزیری خود را مدیون ائتلاف با آن است. هر چند نباید از این نکته غافل بود که جریان ملی آزاد از متحدین حزب الله لبنان محسوب می شود. این ائتلاف با عون موجب شده است که برخی از جریان 14 مارس از حریری فاصله بگیرند. سمیر جعجع رهبر قوات اللبنایه در اعتراض به این موضع از 14 مارس جدا شده است.

 


-    آیا این سفر مشکل انتخاباتی حریری را حل خواهد کرد؟ حریری پیش از سفر صراحتا نیاز خود را به پول برای انتخابات مطرح کرد. هر چند این نیاز را بگونه ای که حزب الله را متهم به خرید رای جلوه می داد، مطرح کرد و با بیان اینکه با حزب الله هرگز ائتلاف نخواهد کرد، پیام خود را به عربستان منتقل کرد. سفر نزار العلوا پس از این پیام به عنوان فرستاده پادشاه عربستان به لبنان انجام گرفت که ضمن دیدار با برخی مسئولین سیاسی از سعد حریری رسما برای سفر به ریاض دعوت کرد که این دعوت فورا قبول و حریری به ریاض رفت!

 

-    تحلیلگران معتقدند عربستان تلاش دارد تا در لبنان بازی را به ایران نبازد و می داند که تنها از مسیر حریری می تواند همچنان در لبنان نفوذ داشته باشد لذا آماده سرمایه گذاری مجدد روی سعد حریری است. بر همین اساس مشکلات مالی و مالیاتی شرکت ورشکسته اوجیه سعد حریری در عربستان را حل کرده و به این شرکت مجوز فعالیت مجدد در عربستان را داده است. اقدامی که برای انتقال پول به لبنان جهت تاثیر گذاری بر انتخابات پوشش مناسب محسوب می شود.


-    با توجه به تنفر مردم لبنان از عربستان خصوصا پس از توهین آشکار رژیم سعودی به ملت لبنان دربازداشت رئیس دولتشان در ریاض، همچنین وجود جو بی اعتمادی به عربستان و سردی رابطه در دولت فعلی لبنان نسبت به سعودی ، این سفر بشدت بر جایگاه حریری در لبنان آسیب وارد کرده است. خصوصا که همه جامعه لبنان بخوبی می دانند که این سفر در فاصله زمانی دو ماه مانده به انتخابات تنها با هدف تاثیر گذاری بر انتخابات از طریق پول عربستان است.


انتهای پیام/

نظر شما