شناسهٔ خبر: 25654629 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سلبريتی شويد و كلاهبرداری كنيد!

روزنامه جوان

اعتماد به سلبريتی‌ها و پول‌هايی كه به دست نيازمندان نمی‌رسد باعث شد روز گذشته پلیس حساب 4 سلبريتی را مسدود کند...

صاحب‌خبر -

اين روزها برخي سلبريتي‌ها بيش از هر خيريه ديگري توجه مردم را براي كمك به نيازمندان جلب مي‌كنند. اين سلبريتي‌ها يك پست غم‌انگيز از حال و روز نيازمندي كه قصد كمك به او را دارند، مي‌نويسند و در انتها شماره حساب خود را قرار مي‌دهند و به همين راحتي و بدون هيچ مجوزي، پول‌هاي كلاني را به جيب مي‌زنند. داستان از آنجايي بدتر مي‌شود كه سرنوشت اين پول‌ها مشخص نمي‌شود و هيچ‌كس نمي‌داند كه چه اتفاقي براي آن افتاده و براي چه كاري خرج شده است؟ سال گذشته بود كه در اثر زلزله كرمانشاه، ساكنان برخي از مناطق با شرايط بسيار بدي روبه‌رو شده بودند. همان روزها بود كه بسياري از افراد سودجو با جريحه‌دار كردن احساسات مردم از آنها كلاهبرداري كردند. در اين ميان سلبريتي‌هايي بودند كه كمك‌هاي مردمي براي زلزله‌زدگان كرمانشاه را هرگز به دست آنها نرساندند و هيچ توضيحي براي آن ندادند. شايد همين مسئله موجب شده تا روز گذشته خبر مسدود شدن حساب سه بازيگر و يك فوتباليست منتشر شود و تلنگري براي مردمي باشد كه به سلبريتي‌ها اعتماد كرده بودند!
صادق زيباكلام يكي از همين افرادي بود كه چند وقت پس از زلزله كرمانشاه، شماره حسابي را اعلام كرد كه اتفاقاً خيلي مورد‌استقبال قرار گرفت و توانست بيش از 3 ميليارد تومان پول جمع‌آوري كند، اما درست زماني كه مردم كرمانشاه در چادر و در سرما مي‌لرزيدند و از ترس مار و عقرب شب را به صبح مي‌رساندند، اين پول‌ها در حساب اين فعال سياسي خاك مي‌خورد! وي به تازگي پروژه دهكده اميد را استارت زده و مشخص هم نيست در نهايت سرنوشت اين پول‌ها چه مي‌شود؟
هنوز از يادها نرفته است كه در دهه 80 و هنگامي كه زلزله بم باعث ويراني بخش عمده‌اي از شهر شد، در كنار فعاليت رسمي هلال‌احمر و كميته امداد امام خميني كه كار ساماندهي كمك‌هاي مردمي را انجام مي‌دادند، كمپين‌هايي از سوي هنرمندان براي جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي ايجاد شد. چند سال بعد از زلزله بم شايعاتي درباره اينكه كمك‌هايي كه هنرمندان جمع‌آوري كرده‌اند به مصرف اصلي خود نرسيده مطرح شد. پس از آن نيز براي زلزله ورزقان بود كه هنرمندان سينما در پرديس سينمايي آزادي جمع شدند و كمك‌هاي مردمي را جمع‌آوري كردند و اين ماجرا نيز با ابهامات بسياري رو‌به‌رو شد و حالا سرنوشت نامعلوم كمك‌هاي مردمي براي زلزله‌زدگان كرمانشاه و ديگر نيازمندان كه به حساب سلبريتي‌ها واريز شده مطرح مي‌شود.

مسدودسازي حساب 4 سلبريتي

سرهنگ كاظمي، رئيس پليس فتاي تهران بزرگ با تأكيد بر اينكه سلبريتي‌هايي كه كمك‌هاي مردمي را جمع‌آوري مي‌كنند بايد داراي مجوز باشند، گفت: تعدادي از چهره‌هاي معروفي كه اقدام به جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي مي‌كنند تمام پول جمع‌آوري شده را به دست نيازمندان مي‌رسانند و تعدادي هم اين كار را انجام نمي‌دهند و ما نمي‌توانيم تشخيص دهيم كه كدام يك از اين افراد داراي مجوز هستند؟
وي اظهار داشت: از سوي ديگر تا امروز هيچ شخصي هم از اين سلبريتي‌ها شكايتي نكرده است تا بتوانيم آنها را احضار و از آنها سؤال كنيم كه كمك‌هاي مردمي جمع‌آوري شده را كجا هزينه كرده‌اند.
رئيس پليس فتاي تهران تأكيد كرد: با تمام اين احوال پليس فتا با تعدادي از چهره‌هاي معروف كه كمك‌هاي مردمي را جمع‌آوري مي‌كردند برخورد و حساب آنها را مسدود كرده است، اما با برخورد با يك يا دو نفر نمي‌توان به اين كار پايان داد. سرهنگ كاظمي گفت: در يك مورد يك بازيكن فوتبال اقدام به جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي كرد، اما شماره حسابي هم كه اعلام كرده بود متعلق به خودش نبود و پليس فتا اين فرد را احضار و حسابش را مسدود كرد. وي ادامه داد: اينكه پليس فتا بيايد و اسم تمام بازيگران و ورزشكاراني كه كمك‌هاي مردمي جمع مي‌كنند، جست‌وجو كند و بعد از نهادهاي حمايتي هم استعلام بگيرد كه آيا اين كمك‌ها به نيازمندان پرداخت شده است يا خير، كار زمانبري است كه در نهايت اين كار هيچ شاكي هم ندارد و اين نهادهاي حمايتي هستند كه بايد اعلام كنند كه كدام چهره معروف داراي مجوز است. به نظر مي‌رسد كه اعتماد مردم به سلبريتي‌ها از يك‌سو و نبود نظارت بر رساندن كمك‌هاي مردمي به دست نيازمندان از سوي ديگر سبب شده تا افراد زيادي با سوءاستفاده از احساسات مردم، اقدام به كلاهبرداري كنند و متأسفانه اين چهره‌ها همچنان در حال فعاليت در شبكه‌هاي مجازي هستند و به كار خود ادامه هم مي‌دهند.
متأسفانه هيچ سازوكاري براي حسابرسي كمك‌هاي مردمي به سلبريتي‌ها هم وجود ندارد و هيچ دستگاهي نمي‌تواند مقدار كمك واريزي به حساب سلبريتي‌ها و ميزان اعطاي كمك‌ها به نيازمندان را محاسبه كند!

نظر شما