شناسهٔ خبر: 25654518 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

توجیه اصلاح‌طلبان برای کم کاری‌ها؛ دولت بعد از 5 سال هنوز آواربرداری می‌کند!

صاحب‌خبر -



 سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «بدترین اتفاقات در زمان مدیریت اصولگرایان بر کشور رخ داده و وضعیت بحرانی کنونی میراث دولت اصولگرایان است. متاسفانه هنوز هم سایه آن میراث بدخیم بر سر ملت ایران سنگینی می‌کند. تحریم‌هایی که در زمان آنها بر کشور تحمیل شد، با وجود به ثمر رسیدن برجام و کاهش این تحریم‌ها هنوز هم دلیل اصلی نابسامانی اقتصادی است و به‌رغم تلاش‌های دولت روحانی، کشور هنوز به وضعیت عادی...برنگشته است...شایان ذکر است فرصت زیادی برای برطرف کردن وضعیت اقتصادی و آسیبی که به پیکره اقتصاد کشور وارد شده در اختیار اصلاح‌طلبان نبوده ‌اما به هر روی اصلاح‌طلبان کارنامه موفقی داشته‌اند. آنها در دولت تلاش کرده‌اند مشکلات به‌وجود آمده را جبران و به اصطلاح از خرابی‌ها آواربرداری کردند».
چندی پیش «محمد عطریانفر» از فعالین اصلاح‌طلب گفته بود:«جامعه وقتی پوست‌اندازی کرده و دولتی را تغییر می‌دهد، در مقطع زمانی کوتاهی مثلاً سه ماه تا ۶ ماه می‌پذیرد که دولت پیشین نقد شده و ‌اشکالات آن مرتفع شود. با این حال نمی‌توان تا پایان دولت دوم با چنین رویه‌ای پیش رفت و دولت قبل را به صورت همیشگی به نقد کشید».
اکنون قریب به پنج سال از آغار به کار دولت روحانی سپری شده است. متاسفانه دولت به بهانه‌های مختلف از پاسخگویی و گزارش عملکرد طفره می‌رود. پیش از این نیز برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای تاکید کرده بودند که «ترفند آواربرداری از دولت قبل» دیگر جواب نمی‌دهد.
تقلا برای زنده نشان دادن یک مرده!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی به خروج آمریکا از برجام پرداخته و عملکرد اروپا در قبال این مسئله را صادقانه و در مقابل رویکرد روسیه را بازی دانست!
در بخشی از این یادداشت آمده است:«اجلاس سران 28 کشور اتحادیه اروپا در بلغارستان به نتیجه قابل‌توجهی رسیدند که هم برای اروپا و هم برای ایران ارزشمند بود. این اولین‌بار است که اروپا نمایشی از وحدت نظر و حمایت قاطع از کشوری در مقابل آمریکا را با موضعی چالش‌برانگیز در سطح جهانی اجرا می‌کند. حمایت سیاسی اروپا، جنگ روانی آمریکا علیه ایران و مستولی‌شدن ترس بر سایر کشورها و شرکت‌های جهان برای همکاری با ایران را می‌زداید و اگر تحریم‌های آمریکا را زمین‌گیر نکند، حداقل آهنگ و به‌ثمررسیدن آنها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد».
نویسنده در ادامه آورده است:«این اولین‌بار در تاریخ 40ساله جمهوری اسلامی است که ایران این‌گونه در تنگنا قرار می‌گیرد که با وجود وفای به تعهدات خود در توافقات هسته‌ای، مورد تهاجم بی‌رحمانه آمریکا قرار می‌گیرد که بین جنگ(؟!) و میز مذاکره برای قبول شرایط آمریکایی، یکی را انتخاب کند.»
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:«این یک فرصت تاریخی برای جهان است که چنانچه ایران هم با اروپا همراهی کند، اروپا می‌تواند صفحه جدیدی در تاریخ روابط دو طرف آتلانتیک به وجود آورد و خود را آماده کند که بعد از 73 سال، اراده مستقل خود را در برابر آمریکا به نمایش بگذارد.»
صادق نشان دادن اروپا در برخورد با خروج ترامپ از برجام در حالی است که ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفته است به خاطر ایران در مقابل آمریکا نمی‌ایستیم و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به صراحت اعلام کرده است که اروپا به ایران تضمینی نمی‌دهد!
رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان به مقایسه مزایای ماندن در ایران با خسارت سرشاخ شدن با آمریکا پرداخت و گفت: اولا، به خاطر مسئله ایران، علیه شرکت‌های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت. این کار منطقی نیست. ثانیا، شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد.
این خود به خوبی نشان می‌دهد که یا امید زنجیره ای‌ها به اروپا واهی است و یا اینکه آنان می‌خواهند با سرگرم سازی مردم کارهای دیگری را توجیه کنند و این چیزی جز خیانت نیست.
عملیات روانی جدید مدعیان اصلاحات
روزنامه اعتماد در صفحه نخست شماره دیروزش یادداشتی را به قلم یکی از افراد منسوب به جریان مدعی اصلاح‌طلبی منتشر کرده است.
در این یادداشت آمده: «يك جريان سياسي خاص با توجه به شرايط فعلي كشور، راهبرد جديدي را براي جلوگيري از اتمام دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني طراحي كرده است. طرح مباحثي همچون جهت استعفا يا فشار سياسي بر رئيس‌جمهور در همين راستا طراحي و نقل محافل سياسي و رسانه‌اي شده است. فضاسازي رواني تندروها البته با توجه به شواهد و قرائن براي عملياتي كردن مقابله با رييس‌جمهور يا افزايش فشارها براي استعفاي ايشان به نتيجه نخواهد رسيد.»
این نوشته در ادامه افزوده: «ايده ديگري كه برخي جريان‌ها به دنبال آن هستند تغيير نظام رياست‌جمهوري به نظام پارلماني و احياي پست نخست‌وزيري است... البته شايد جغرافياي سياسي كشور و برخي نارضايتي‌ها باعث شده تا اين جريان، چنين سناريوهايي را براي رئیس‌جمهور طراحي كند. هرچند تحليل و تدبير سياسي آنان براي ناكام گذاشتن دولت به نتيجه نخواهد رسيد و به نظر نمي‌رسد كه روياي اين جريان محقق شود و حسن روحاني رييس‌جمهوري ٨ ساله خواهد بود و تا انتهاي دوران رياست‌جمهوري در پاستور حضور خواهد داشت، چراكه تركيب و بافت سياسي مجلس دهم تفاوتي اساسي با جغرافياي سياسي مجلس هشتم و نهم دارد...»
در ابتدا لازم به ذکر است که روزنامه اعتماد اخیرا این موضوع را به صورت پرونده‌ای مهم در دستور کارش قرار داده آن هم به صورتی که تلاش دارد تا به مخاطب القا کند که کسانی در پشت پرده مجلس یا جاهای دیگر مشغول طراحی نقشه‌هایی برای دولت هستند از همین قبیل که در این نوشته به آن‌اشاره شده است. روز شنبه نیز اعتماد در مصاحبه با سعید حجاریان از تئوریسین‌های طیف اصلاح‌طلب این خط را دنبال کرده بود و به نظر می‌رسد این برنامه‌ای است که توسط همین تئوریسن‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب در جهت جنگ روانی طراحی شده است. سؤال این است که هدف آنها از طرح این موضوعات چیست؟ در ادامه بخوانید:
نخست آنکه دولت تدبیر و امید 5سال از دوره خود را به پای برجام گذاشت و آن را دستاورد خود معرفی کرد و عملا برجام تنها دستاورد دولت بود به همین جهت دولت هر چیزی را از جانب آمریکا و اروپا تحمل می‌کرد و به اقدام متقابل دست نمی‌زد، اما با اقدام ترامپ عملا اصلاح‌طلبان و دولتمردان تا حدود زیادی از این کارایی این دستاورد نا امید شده‌اند.
دیگر اینکه شرایط تورم و رکود نیز مزید بر علت شده تا این طیف و تئوریسین‌هایش به عملیات روانی روی آورده و ذهن مردم را از این مسایل به سمت «سایه‌های موهوم در پشت پرده» معطوف سازند. ضمن آنکه این جماعت با این زمینه‌سازی‌های نامبارک عملا دست نمایندگان مردم را نیز در انجام وظیفه قانونی خود که همان نظارت است می‌بندند. نتیجه آنکه برای جماعت مدعی اصلاح‌طلبی از همه چیز مهم‌تر خواسته‌های حزبی است و برای آن حتی منافع ملی و منافع ملت را نیز قربانی می‌کنند.
ذوق زدگی روزنامه زنجیره‌ای از استدلال آبکی یک مجری!
روزنامه زنجیره‌ای قانون در گزارشی به مسدود شدن تلگرام پرداخته و نوشت:«انتقادها[یی] در مراكز حاكميتي نيز مشاهده مي‌شود و در این بین با شروع ماه مبارک رمضان، احسان علیخانی، مجری برنامه ماه عسل، در يكي از برنامه‌هاي خود به این موضوع‌اشاره کرد اما در شب‌های بعد، خبری از این سخنان نبود؛ شنیده‌های « قانون» حاکی از این است که مسئولان صداوسیما، احسان علیخانی را از این کار منع کرده‌اند. علیخانی در این برنامه به نکته مهمی‌اشاره کرده بود که شاید مسئولان از آن بی‌اطلاع یا مطلع و بی‌توجه هستند!».
بر اساس گزارش قانون او در نقد فیلترینگ تلگرام گفته است:« امروز از کودک تا کهنسال همه دنبال فیلترشکن هستند؛ کسانی که تلگرام را فیلتر کردند به پیامدهای کارشان فکر کرده‌اند؟ کودک و نوجوانی که از فیلتر شکن استفاده می‌کند ممکن است استفاده‌های نامناسب دیگری نیز از فیلتر شکن بکند و آن موقع باید کلی کارشناس بیاوریم و بینیم چرا اینگونه شد؟». در مضحک بودن استدلال مجری تلویزیون مورد ‌اشاره روزنامه قانون همین بس که نتیجه طبیعی استدلال او این است که برای جلوگیری از استفاده مردم از فیلترشکن برای ورود به سایت‌های غیراخلاقی و ضدامنیتی این سایت‌ها مسدود نشده و آزاد باشند تا از فیلترشکن استفاده نشود! نکته دیگر اینکه روزنامه زنجیره‌ای نیز خود به خوبی می‌داند که استفاده از تلگرام به‌شدت در ماه‌های گذشته در کشور کاهش یافته است و اگر این گونه نبود نیازی به آب و آتش زدن مدعیان اصلاحات برای آزادسازی آن نبود.
کارآفرینانی که راننده اسنپ شده‌اند
روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «ورشکسته‌های مسافرکش» به خیل کارآفرینانی که به خاطر مشکلات اقتصادی ، بیکار شده و به شغل حمل‌ونقل شهری روی آورده‌اند پرداخت و نوشت:«وعده‌های اقتصادی دولت از یک سو و انجام توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و غرب از سوی دیگر‌‌‌، این امیدواری را ایجاد کرد که اقتصاد ایران رنگ و بوی رونق به خود بگیرد و بعد از یک دهه رکود تورمی شدید جان تازه‌ای به شریان‌های اقتصادی کشور باز گردد. اما تا حدود زیادی چنین نشد...آمارهای ارائه شده در چند 5 سال گذشته نشان‌‌‌ می‌دهد روند تعطیلی کارخانجات بزرگ‌‌‌، متوسط و خرد همچنان ادامه دارد... شرح وقایع تلخ دوران تحریم تا قبل از انعقاد برجام‌‌‌ است‌‌‌، چرا که اقتصاد ایران با خروج آمریکا از برجام‌‌‌، بار دیگر در معرض تحریم و تهدید قرار گرفته است.»
این روزنامه در ادامه نوشت:«اگر مسافر سرویس تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی هستید‌‌‌، به وفور با افرادی مواجه خواهید شد که دیرزمانی کارآفرین یا تاجر و... بوده و اکنون از بد روزگار راننده‌ تاکسی یا پیک‌ موتوری شده‌اند. کسانی که سال‌های نه چندان دور‌‌‌، سرمایه خود را نه در بانک‌ها یا بخش‌های غیرمولد‌‌‌، بلکه در حوزه‌های محرک اقتصاد سرمایه‌گذاری و در ایجاد‌اشتغال نقشی به سزا داشتند‌‌‌، به ناگاه‌ در آن سال‌‌‌ها همه دار و ندارشان را از دست‌‌‌ می‌دهند.»
چندی پیش روزنامه اصلاح‌طلب قانون ضمن اذعان به ناکارآمدی دولت در مطلبی با عنوان «ارباب وعده‌ها» نوشته بود:«بی‌شک می‌توانیم دولت دوازدهم را بی‌دستاوردترین دولت قرن اخیر بنامیم. دولتی که نه تنها تا کنون دستاوردی نداشته بلکه تلاش‌های دولت‌های پیشین را نیز برباد داده‌است...سرخوردگی و سرافکندگی مردم تنها دستاورد دولت روحانی به حساب می‌آید؛ دولتی که بیشتر وعده‌ها و سخنرانی‌ها را داشته ولی امروز دستانش تهی است؛ بنابراین شخص حسن‌روحانی به جای آنکه ژست دلواپس گرفته و بالای منبر برود و برای مردم سخنرانی کرده و مشکل را به گردن دیگران بیندازد، دلایل این بحران‌هایی که اذهان عمومی را درگیر کرده است بیان کند.»

نظر شما