شناسهٔ خبر: 25652954 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

صدر با العامری و المالکی ائتلاف نمی‌کند

صاحب‌خبر -

رقابت فشرده بین جریان‌های اصلی عراق برای تشکیل دولت در جریان است. مقتدی صدر که پیش از این با عمار حکیم دیدار کرده بود روز گذشته نیز با حیدر العبادی دیدار کرد، هرچند هم حکیم و هم العبادی تأکید کرد‌ه‌اند این دیدار‌‌‌‌ها به معنای تشکیل ائتلاف نیست و در همین حال بعضی شخصیت‌های نزدیک به صدر گفته‌اند با ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری و ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی برای تشکیل دولت ائتلاف نخواهند کرد.
«شیخ صلاح العبیدی» سخنگوی جریان صدر در گفت وگو با خبرگزاری مصری «بوابه الاهرام‌» مدعی شده که علت خودداری از ائتلاف با فهرست انتخابی الفتح، این است که این ائتلاف انتخاباتی می‌کوشد هادی العامری رهبر فهرست الفتح، را به عنوان نخست‌وزیر آینده بر ائتلاف سائرون تحمیل کند. هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح و از فرماندهان ارشد حشدالشعبی محسوب می‌شود و یکی از گزینه‌های اصلی برای تصدی مقام نخست‌وزیری است. سخنگوی جریان صدر افزود ائتلاف سائرون هیچ مشکلی با نامزدی حیدر العبادی برای تصدی مجدد پست نخست‌وزیری ندارد به شرط اینکه تعهد دهد با فساد مبارزه کرده و تصمیمات قاطع در این خصوص اتخاذ کند. از سوی دیگر،‌ «قصی الیاسری‌» عضو ائتلاف سائرون گفته است که دو ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی نخست‌وزیر و جریان حکمت به رهبری سید عمار حکیم‌، نزدیک‌‌‌‌‌ترین گروه‌‌‌‌ها برای ائتلاف با سائرون هستند. باوجود این، مقامات نزدیک به حیدر العبادی و حکیم به رسانه‌‌‌‌‌ها گفتند هنوز هیچ توافقی با جریان صدر صورت نگرفته است. به گزارش ایرنا، الیاسری خاطر نشان کرده که سائرون، دو فهرست انتخابی الفتح و دولت قانون را از ائتلاف‌های سیاسی خود، مستثنا کرده است. الیاسری در عین حال اذعان کرده است که ائتلاف متشکل از سائرون، النصر و جریان حکمت نمی‌تواند فراکسیون بزرگ پارلمانی را تشکیل دهد و نیاز است که با فهرست‌های دیگر - غیر از الفتح و دولت قانون – ائتلاف کند. وی گفته است که سائرون می‌کوشد تا فهرست الوطنیه به رهبری ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهوری و برخی از فهرست‌های کرد و سنی را نیز به این ائتلاف فراخواند تا بتواند فراکسیون بزرگ پارلمانی و در نتیجه دولت آینده را تشکیل دهد. شتاب‌گیری تلاش‌های صدری‌‌‌‌ها برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی جهت تشکیل دولت آینده، باعث نگرانی برخی چهره‌های نزدیک به سائرون شده است. «جاسم الحلفی‌» از اعضای حزب کمونیست و متحد جریان صدر در فهرست انتخابی سائرون، به رایزنی‌های انفرادی مقتدی صدر با گروه‌های سیاسی دیگر عراقی اعتراض کرده است. الحلفی در اظهاراتی به شبکه تلویزیونی NRT (نزدیک به جنبش تغییر کرد)، گفته است که هیچ‌کس نباید به صورت انفرادی و بدون اخذ نظر دیگر اعضای سائرون، با دیگر گروه‌های سیاسی عراقی رایزنی و توافق کند. وی همچنین به اصرار صدری‌‌‌‌ها بر حیدر العبادی برای تصدی پست نخست‌وزیری اعتراض کرده و گفته است باید چهره‌های دیگری خارج از حزب الدعوه اسلامی برای پست نخست‌وزیری عراق انتخاب شود.
کارشناسان معتقدند که فهرست انتخابی سائرون با کسب 54 کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمان عراق در حال حاضر نزدیک‌‌‌‌‌ترین گروه برای تشکیل دولت آینده است و برخی از گروه‌های سیاسی برای ائتلاف با سائرون اعلام آمادگی کرده‌اند. در عین حال گروه‌های دیگری مانند ائتلاف دولت قانون و الفتح نیز به طور جداگانه درحال رایزنی برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و در نتیجه تشکیل دولت آینده عراق هستند. هر گروه سیاسی درعراق برای تشکیل دولت آینده حداقل به کسب 165 کرسی پارلمان نیاز دارد و بر همین اساس، رایزنی‌‌‌‌ها بین گروه‌های مختلف برای تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمانی و تضمین کرسی‌های بیشتر پارلمانی در جریان است.

برچسب‌ها:

نظر شما