شناسهٔ خبر: 25652262 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چگونه کبد چرب می‌شود؟

کبد چرب (Fatty liver) یا استئاتوز واژه کلی برای اشاره به جمع شدن چربی در کبد است. وجود چربی در کبد، طبیعی است اما اگر این میزان از چربی بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، کبد چرب یک بیماری درمان‌پذیر است، ولی بعضی اوقات می‌تواند باعث اثرات و عوارض خطرناکی شود. بیماری کبد چرب در چند دهه اخیر شیوع زیادی پیدا کرده است که یکی از دلایل عمده آن عدم‌مصرف مواد غذایی نامناسب و اضافه وزن است. علائم بیماری کبد چرب جز در موارد شدید بروز نمی‌یابد و بیماری در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد. کبد چرب در کودکان نیز ممکن است بروز پیدا کند. درمان این بیماری عمدتا با برطرف کردن علت و رژیم غذایی مناسب است. کبد، دومین عضو بدن از نظر اندازه است. همه‌‌چیزهایی که می‌خوریم یا نوشیدنی‌هایمان را کبد پردازش کرده یا حتی هر ماده‌ مضر را از خون می‌گیرد و فیلتر می‌کند. این فرایند درصورت اشباع چربی در کبد، متوقف می‌شود. به‌طور کلی کبد اگر آسیب ببیند با جایگزین کردن سلول‌های جدید خود را ترمیم می‌کند؛ منتها اگر آسیب‌ها و زخم‌ها زیاد شود، این عملکرد نیز مختل شده و سیروز کبدی ایجاد می‌شود.

از کجا بفهمیم کبدمان چرب است

کبد چرب معمولا نشانه‌های مستقیمی شامل درد در کبد ندارد. ممکن است احساس خستگی یا ناراحتی ناگهانی شکمی کنید و کبد شما ممکن است کمی بزرگ شود که تشخیص آن با معاینه فیزیکی پزشک ممکن است. با این حال، چربی بیش از حد در کبد می‌تواند باعث التهاب شود. اگر کبد شما ملتهب شود، ممکن است علائمی مانند اشتهای ضعیف، کاهش وزن، درد شکم، ضعف فیزیکی، خستگی و گیجی داشته باشید. اگر کبد چرب به سیروز و نارسایی کبد تبدیل شود، علائم می‌تواند شامل شکم بزرگ، زردی پوست و زرد شدن چشم، گیجی و خونریزی رگ‌ها باشد.

کبد چرب چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علاوه بر سونوگرافی ممکن است آزمایش‌هایی هم در بعضی افراد که در کبدشان التهاب وجود دارد، صورت گیرد، ولی خود چربی کبد را با سونوگرافی، ‌ام. آر.آی، اسکن و نمونه‌برداری کبد می‌توان تشخیص داد. روش جدیدی نیز وجود دارد که به آن فیبرواسکن می‌گویند که میزان و درصد چربی را مشخص می‌کند. سونوگرافی به‌تنهایی برای تشخیص کافی نیست. از لحاظ شدت و ضعف باید آزمایش‌هایی روی بیمار صورت گیرد و علت‌های دیگر حتما بررسی شود؛ زیرا ممکن است بیماری دیگری هم همراه این بیماری وجود داشته باشد. ممکن است این بیماری ضعیف باشد و مشکل خاصی هم در افراد ایجاد نکند اما کسانی که دیابت یا بیماری دیگری دارند، ممکن است به‌تدریج به سیروز هم مبتلا شوند.

آیا کبد چرب برگشت‌پذیر است؟

کبد چرب یک حالت برگشت‌پذیر است که اغلب با اصلاح شیوه زندگی حل می‌شود. در بسیاری از موارد، کبد چرب بدون علائم است. این بیماری عموما آسیب دائمی ایجاد نمی‌کند مگر آنکه پیشرفت کند. کبد چرب یک بیماری شایع است که حدود 10تا 20درصد از آمریکایی‌ها به آن مبتلا هستند.

راه‌های نجات از کبد چرب

کبد چرب گرید یا همان درجه‌های مختلف دارد. درمان کبد چرب با هر درجه‌ای که باشد از بخور و نخورهای سفت و سخت و ورزش شروع می‌شود. عموما توصیه می‌شود افراد مبتلا به این بیماری غذاهای سرخ شده نخورند. در رژیم غذایی کبد چرب مصرف جگر، دل، قلوه، کله‌پاچه، مغز، کره و روغن جامد گیاهی برای فرد بیمار ممنوع است. غذاها باید کباب، آبپز و بخارپز باشد. همچنین مصرف گوشت قرمز باید محدود شود. رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن بهترین درمان کبد چرب است. بسیاری از بیماران با رژیم غذایی و کاهش وزن، از کبد چرب گرید ۲ و ۳ حتی نزدیک به خطر بهبود پیدا کرده‌اند. پرهیز از فست فودها، لبنیات چرب، نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای پرکالری از نکات مهم رژیم غذایی کبد چرب است.

15گیاه جادویی

بیشتر متخصصان راه خلاصی از کبد چرب را در تغییر ذائقه و رژیم غذایی می‌دانند. بهترین گیاهانی که باعث تمیزی کبد می‌شوند شامل سیر، گریپ‌فروت، ترکیب چغندر و هویج، چای سبز، سبزیجات سبز‌برگ، آووکادو، سیب، روغن زیتون، کلم بروکلی و گل کلم، لیمو، گردو، بادام و زردچوبه است.

انواع کبد چرب

کبد چرب علل مختلف دارد. شایع‌ترین علت کبد چرب مصرف الکل به مقدار زیاد است. در بسیاری از موارد، پزشکان نمی‌دانند چه چیزی باعث کبد چرب در افرادی که الکل نمی‌نوشند، می‌شود. کبد چرب هنگامی ایجاد می‌شود که بدن بیش از حد چربی تولید کند یا نتواند آن را بموقع و سریع بسوزاند. چربی بیش از حد در سلول‌های کبدی نگهداری می‌شود که در نتیجه بیماری خود را کم‌کم نشان می‌دهد. رژیم غذایی با چربی و قند بالا ممکن است به‌طور مستقیم به کبد چرب منجر نشود اما می‌تواند در بروز و شدت یافتن به آن کمک کند.

کبد چرب غیرالکلی زمانی رخ می‌دهد که کبد در شکستن چربی‌ها دچار مشکل می‌شود و با جمع شدن چربی در بافت‌های کبد، فرد دچار این بیماری می‌شود. این بیماری خود نیز به چند دسته تقسیم شده و در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی یا زخم و سپس نارسایی کبدی می‌شود. از علل شایع کبد چرب غیرالکلی، چاقی، کلسترول بالا، دیابت، ژنتیک، تری‌گلیسیرید بالا، سندروم متابولیک، کاهش وزن سریع و عوارض جانبی برخی از داروها مانند آسپرین، استروئید، تاموکسیفن (Nolvadex)، تتراسیکلین و مصرف بیش از دوز توصیه شده از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) است.

زنان باردار نیز می‌توانند در موارد بسیار نادری دچار کبد چرب شوند. جمع شدن چربی هنگام بارداری می‌تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد. این بیماری می‌تواند باعث نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید یا خونریزی شود. هرچند دلیل این بیماری کاملا شناخته نشده اما دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون‌های این دوران در ارتباط است. علائم این بیماری در 3‌ماه سوم رخ داده و شامل حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم، زردی و کسالت عمومی است. این بیماری در زنان نیز قابل کنترل و درمان است.

 

نظر شما