شناسهٔ خبر: 25652246 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آب چشمه‌علی شهرری برگشت +عکس

منبع: تسنیم

یک مسؤل میراث فرهنگی از بازگشت آب به چشمه علی ۸ هزار ساله شهرری از امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، از چندی قبل که هر کسی به چشمه‌علی شهرری که زمانی پر آب و محلی برای شستن قالی‌ها و آب تنی بچه‌ها بود، می‌رفت آب آنچنانی نمی‌دید که این مسئله باعث نگرانی های بسیاری برای این نقطه باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری شده بود که در این راستا دلاور بزرگ‌نیا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران از برگشت آب این چشمه ۸ هزار ساله خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران عنوان کرد: از زمان حفاری مترو خط ۶ مترو آب این چشمه قطع شد البته کارشناسان دانشگاه تهران گزارش دادند که به سفره های آب این چشمه صدمه ای وارد نشده است.

بزرگ نیا تصری کرد: همچنین به محض عایق بندی حفاری‌های مترو - آب این چشمه به طور کامل بر می‌گردد و به گفته کارشناسان پس از مدتی رگه‌های آب خود را پیدا خواهند کرد و احتمال افزایش انبوه آب در چشمه‌علی شهرری بسیار نیز زیاد خواهد شد.

گفتنی است، چشمه‌علی که به گویش محلی «چشملی» می‌گویند، یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به‌شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد.

این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده‌است. چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. نام باستانی این چشمه سورینی بوده‌ است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد.

قدمت چشمه‌علی به حدود ۸ هزار سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند.

در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.

این چشمه از چندین لحاظ اهمیت دارد. هم به دلیل تبدیل شدن آن به منطقه‌ای تفریحی و ایجاد پارک و فضای سبز در کنار آن و هم به دلیل وجود چند اثر باستانی در نزدیکی آن. دیوار قدیمی شهر ری با نام باروی ری دقیقاً در بالای چشمه قرار داشته و کتیبه فتحعلی شاه قاجار نیز بر دیواره این چشمه حک شده‌است.

تصویر بالا: خشک کردن فرش‌ها بر روی تپه سنگی چشمه علی ۱۳۳۹خورشیدی -باقی‌مانده دیوار باروی ری در بالای عکس دیده می‌شود.این دیوار هم اکنون مرمت شده است.

نظر شما