شناسهٔ خبر: 25651416 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دفاع خودروسازان از افزایش قیمت محصولاتشان

در نشست امروز که با حضور خودروسازان، قطعه سازان، معاون صنعتی وزیر صنعت و اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس و به میزبانی بهارستان برگزار شد، خودروسازان از افزایش قیمت محصولاتشان دفاع کردند.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛​ در این نشست که به دلیل افزایش قیمت خودروسازان و ورود مجلس به این موضوع برگزار شد، ابتدا برخی قطعه سازان با اعلام اینکه هزینه های تولید برای فعالان این بخش افزایش قابل توجهی پیدا کرده است به افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه های تولید اشاره کردند که همین موضوعات قیمت تمام شده آنها را افزایش داده است.
در ادامه این جلسه مدیران عامل ایران خودرو و سایپا به ارائه دلایل خود برای افزایش قیمت محصولاتشان پرداختند و این که فرمول قیمت گذاری شورای رقابت باید اصلاح شود.
سپس نمایندگان به اظهارنظر پرداختند. به گفته برخی از آنان در مقطعی شرکت‌های خودروساز از توانمندی داخلی و استفاده از قطعات ساخت داخل صحبت می‌کنند اما وقتی ارز گران می‌شود قطعات وارداتی را بهانه و اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند که این موضع جای سوال دارد و باید ارزبری خودروها نیز مورد بررسی قرار گیرد تا تکلیف مردم مشخص شود.
در این بین برخی دیگر از اعضاء کمیسیون صنایع و معادن معتقد بودند صنعت خودرو باید خصوصی شود و دولت سهم خود را واگذار کند.
از دیگر انتقادات نمایندگان حاضر، نبودن وزیر صنعت در جلسه امروز بود که قرار شد وزیر در جلسه سه شنبه هفته آینده حاضر شود و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.
در این جلسه صالحی نیا معاون صنعتی وزارت صنعت هم با یادآوری نرخ تورم سالانه گفت: جمع بندی جلسات مختلف سازندگان و خودروسازان در نهایت افزایش 25 درصدی محصول نهایی بود که ما طبق نرخ تورم تک رقمی افزایش قیمت 9 و 6 دهم درصدی را تقاضا داریم تا هم شرایط مصرف کننده لحاظ شود و هم هزینه بیشتری بر تولیدکننده تحمیل نشود.
در پایان جلسه قرار شد کارگروهی متشکل از اعضای کمیسیون صنایع مجلس، نمایندگان وزارت صنعت و شرکت های خودروسازی تشکیل و در نهایت تصمیمی جامع درباره تغییر احتمالی قیمت محصولات داخلی اتخاذ شود.
در نشست امروز که به ریاست عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگزار شد یکه زارع و جهرودی مدیران عامل ایران خودرو و سایپا، علیپور مدیرعامل گروه خودروسازی بهمن، نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز حضور داشتند که به تفصیل به سخنرانی پرداختند.

نظر شما