شناسهٔ خبر: 25650009 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

وزیر خارجه آلمان: ما برای حفظ توافق هسته‌ای می‌جنگیم اما این کار آسانی نیست/در پی امکاناتی هستیم تا رابطه بازرگانی با ایران را همچنان امکان‌پذیر کنیم

صاحب‌خبر -

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت: منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، در همسایگی ما از عواملی است که در راستای منافع آلمان و اروپاست و به صلح و امنیت در اروپا ارتباط دارد ما نباید و چنین هم نخواهیم کرد که اقدامی در راستای حفظ توافق را نادیده بگیریم.

وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های این کشور گفت که اروپا تمامی تلاش خود را برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران به کار می‌گیرد و این موضوع برای آمریکا روشن است که اروپا بدون این کشور هم در توافق می‌ماند.

به گزارش فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان معتقد است که همچنان راهی برای نجات توافق هسته‌ای با ایران (برجام) وجود دارد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «وست‌دویچه» در پاسخ به اینکه با وجود خروج آمریکا از توافق و اینکه چنین وضعیتی تقریبا بلافاصله به بحرانی تبدیل شد، با این وصف آیا همچنان می توان این توافق را نجات داد؟ گفت: «بله. (البته) این کار آسانی نیست.ما در قالب اتحاد اروپایی خیلی جدی روی این موضوع کار می‌کنیم تا این توافق را نگه داریم. توافق شاخص‌های ما در زمینه منافع امنیتی را تامین می‌کند. در این توافق قوانین روشنی وجود دارد در این راستا که ایران سلاح هسته ای تولید نمی‌کند و بدون آن هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد.»

ماس افزود: «منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، در همسایگی ما از عواملی است که در راستای منافع آلمان و اروپاست و به صلح و امنیت در اروپا ارتباط دارد ما نباید و چنین هم نخواهیم کرد که اقدامی در راستای حفظ توافق را نادیده بگیریم.»

این روزنامه آلمانی با اشاره به رویکرد اروپا در پی خروج آمریکا از برجام و نزدیک شدن به ایران و روسیه و چین، از وزیر خارجه آلمان پرسید که آیا در مبانی ارتباط فراآتلانتیک شکاف ایجاد شده است؟ ماس در پاسخ گفت: «خیر.در مبانی روابط فراآتلانتیک ما هیچ تردیدی وجود ندارد اما طبیعتا ما از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شاهد تحولی در روابط با ایالات متحده هستیم ما باید با احتیاط و با رویکرد عقلانی به تصمیم‌های غیرمنطقی ترامپ واکنش نشان دهیم.اتحاد اروپایی‌ در این مورد نقش محوری دارد ما برای آمریکایی‌ها این موضوع را روشن کرده‌ایم که ما در توافق می مانیم حتی اگر آنها از آن خارج شوند.»

وزیر خارجه آلمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد توانایی اروپا در حفاظت از شرکت‌های اروپایی در ارتباط با ایران با توجه به تحریم‌های آمریکا هم گفت: «این موضوع کار آسانی نخواهد بود. ما برای حفظ توافق می‌جنگیم و این یعنی که ما در مذاکره با اروپایی‌ها، ایران و دیگر طرف‌های امضاکننده توافق در پی امکاناتی هستیم تا رابطه بازرگانی با ایران را همچنان امکان‌پذیر کنیم و مهمتر از همه این است که معاملات پرداختی خفظ شوند.»

برچسب‌ها:

نظر شما