شناسهٔ خبر: 25649908 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

برای اولین بار در کشور؛ بیمار پیوند قلب و کلیه مادر شد

برای نخستین بار در کشور، یکی از بیمارانی که همزمان پیوند قلب و کلیه را پنج سال پیش انجام داده بود توانست مادر شود

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت> مسئول پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری (دارآباد) اعلام کرد: برای نخستین بار در کشور، یکی از بیمارانی که همزمان پیوند قلب و کلیه را پنج سال پیش انجام داده بود توانست مادر شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر بابک شریف کاشانی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی اهدای عضو(organ donation) (31 اردیبهشت) با بیان اینکه این بیمار نوزاد خود را در یکی از بیمارستان های تهران به دنیا آورد، گفت: خوشبختانه حال مادر و نوزاد خوب است و این مادر جوان توانسته است نوزاد دختری را با وزن 2 کیلو و 200 گرم به دنیا بیاورد.

وی در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که متخصصان و پزشکان فرایند بچه دار شدن این مادر را که پیوند همزمان قلب و کلیه را دریافت کرده است، به شدت رصد و مراقبت کردند به گونه ای که تمام تیم پزشکی مراقب مادر، طی 9 ماه گذشته در حالت اضطراب به سر می بردند تا مبادا اتفاق ناخوشایندی برای مادر رخ دهد.

شریف کاشانی خاطر نشان کرد: حال که این مادر جوان توانسته است به سلامت نوزاد خود را به دنیا بیاورد، نشان دهنده این است که تیم پزشکی مراقب او به خوبی به وظایف خود عمل کرده است.

این پزشک فوق تخصص قلب همچنین شمار بیمارانی را که به طور همزمان پیوند قلب(Heart transplant) و کلیه گرفته اند ، 12، 13 نفر در کشور بیان کرد که تا زمان حاضر مورد بارداری در هیچ کدام از بیماران مونث به وقوع نپیوسته بود و این مورد اخیر تنها مورد بارداری در این نوع بیماران در کشور به شمار می آید.

31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است . در چنین روزی دکتر ایرج فاضل ( وزیر بهداشت وقت) در سال 68 توانست از امام راحل اجازه پیوند از عضو مرگ مغزی را دریافت کند.

نظر شما