شناسهٔ خبر: 25649729 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی:

برای معاصر شدن هنرهای سنتی فکر کنیم

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی گفت: هنرهای سنتی ما با هر چیزی که سروکار داشته اند باعث تعالی آن شده اند چرا نباید به فکر اعتلا و انتقال ارکان هنر سنتی به معاصر باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس عبدالمجید شریف زاده رییس پژوهشکده هنرهای سنتی  در افتتاحیه نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای سنتی و رونمایی از 7 اثر قلم زنی با موضوع شاهنامه گفت: طرح این قلم زنی از استاد قلم کاری از استاد آقای میری است که بر اساس این طرح چند هنرمند این تابلوها را قلم زنی کرده اند.

وی افزود: این تابلوها قلمزنی شد تا یادبودی از جایگاه قلم زنی باشد.

شریف زاده با اشاره به اینکه امروز در یک فضای دیداری و شنیداری زندگی می کنیم اظهار داشت : به همین دلیل آثار هنری مرتبط با شاهنامه برای معرفی ان بیشتر اثر دارد.

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی این رونمایی را مقدمه ای برای شروع فعالیت های بیشتر و نمایشگاههای مرتبط با موضوع شاهنامه فردوسی عنوان کرد و گفت: امیدوارم در سال آینده با موضوع شاهنامه نمایشگاهی در حوزه آثار هنری داشته باشیم.

محمد بهشتی رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم به طرح این سوال پرداخت که آیا در عرصه های هنری آنچه تحت عنوان هنرهای سنتی میشناسیم به جریان امروز مرتبط است یا اینکه در این حوزه وظیفه مان حفظ چیزهایی است که دورانشان سپری شده است؟

وی در ادامه با اشاره به کاراکتر لیلی و مجنون در ادبیات اظهار داشت: در ادبیات ما به صورت مکرر در دوره های مختلف تاریخی از این دو کاراکتر در جایگاههای مختلف استفاده شده و بنابر زمانه شکلی جدید به خود گرفته اند.

بهشتی با بیان اینکه برخی امروز سنت را در مقابل مدرنیرم قرار می دهند گفت: وقتی از سنت صحبت می کنیم تلقی جدیدی از ان داریم که سنت متوقف در گذشته است و از هر چیز نویی با عنوان مدرن یاد می کنیم در حالیکه این مساله خلط مبحث بزرگی است که دچار آن شده ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: در ادبیات از چیزی به نام کهن استفاده میشود که به معنای کهنه و یا مندرس نیست بلکهکهن به معنای دارای اصالت است و و سنت از جنس کهن دست نه کهنه.

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی مدرنیزم را یک سنت فکر غربی دانست و ابراز داشت: ادامه بقای هر چیزی موکول به معاصر شدن است و اگر چیزی گعاصر نشود می میرد.

وی با تاکید بر اینکه از ارکلن سنت معاصر شدن است گفت: چگونه است که میان هنرها میان سنت و مدرنیزم گرفتار شده ایم.

بهشتی با بیان اینکه در حوزه هنرهای سنتی برای معاصر شدن باید فکر کنیم اظهار داشت: هنرهای سنتی ما شهادت می دهد که با هر چیزی که سر و کار داشته است موجب اعتلای آن شده چرا نباید هنرهای سنتی خود را به هنر معاصر اعتلا ببخشیم.

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با طرح این پرسش که فرهنگ چگونه اعتلا پیدا می کند ابراز داشت: مهمترین چیزی که کمک می کند تا فرهنگ تداوم پیدا کند تماس مردم آن فرهنگ با مظاهر فرهنگی مثا زبان، اسطوره، افسانه، آیین و... است.

وی در ادامه تصریح کرد: هر چه سطح تماس جامعه را با مظاهر فرهنگی وسیع تر کنیم امکان تداوم فرهنگ و برخوردار شدن مردم لز فرهنگ بیشتر خواهد بود.

بهشتی شاخه هنرهای سنتی را از این جمله دانست که اگر بدرستی معاصر شوند به اینکه جامعه از فرهنگ کهن برخوردارتر شود کمک می کنند.

در این مراسم از زحمات محمد صادق آقامیری از پیشکسوتان هنرهای سنتی تقدیر شد.

انتهای پیام/

نظر شما