شناسهٔ خبر: 25649702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

بررسی فشارهای اخیر بر روحانی در گفت‌و‌گو با کارشناسان سیاسی

«دولت درمانده » پروژه دلواپسان

صاحب‌خبر - آفتاب یزد- گروه سیاسی: دیروز ۲۹ اردیبهشت بود. این تاریخ یعنی یک‌سال گذشت. یک‌سال از اعتماد دوباره مردم به شخصی که می‌گفت برای تداوم امید پای به عرصه انتخابات ۹۶ گذاشته است. مردم یک سال پیش بازهم به روحانی رای دادند. می‌توان گفت در این یک‌سال روحانی روزهای سخت کم نداشته است.
اتفاقاتی مثل حوادث دی‌ماه، فیلترینگ، نرخ ارز، خروج ترامپ از برجام و حالا حوادث کازرون. روی هم رفته روحانی و دولتش روزهای خوبی را دراین یک‌سال پشت سر نگذاشتند. سابقه این یک‌سال باعث شد حالا عده‌ای از تئوریسین‌های اصلاح طلب به تکاپو افتاده و درباره فشارها و سناریوهای مختلف در انتظار روحانی سخن بگویند. از یکطرف سعید حجاریان در گفت‌وگو با اعتماد از چهار احتمال " پیشنهاد استعفا "،" طرح عدم کفایت روحانی "، پرونده سازی و «اعمال فشار بر دولت روحانی» می‌گوید و از سویی دیگر مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در یادداشتی از پشت پرده‌های تلاش جریان رقیب برای زمینگیر شدن دولت دوازدهم سخن می‌راند.
البته خیلی‌ها هم می‌گویند حسن روحانی دراین مدت اسیر طرح‌های مخالفین خود شد. خیلی‌ها هم می‌گویند برخی اتفاقات نیز به کمک همین مخالفین آمده تا در آن تا می‌توانند بر سر تیم تدبیر و امید بکوبند.... و خروج ترامپ از برجام در راس این بهانه‌هاست.
اما تلاش مخالفین حسن روحانی برای زمینگیر کردن دولت تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا واقعا ماجرا به پایان زود هنگام تدبیر و امید و فرو ریختن آن ختم می‌شود؟
تا نابودی دولت پیش می‌روند
داریوش قنبری با بیان اینکه بحث زمینگیر کردن دولت از طریق مخالفان او موضوع جدیدی نیست و در چهار سال گذشته نیز مخالفان وی همین استراتژی را دنبال می‌کردند، به آفتاب یزد گفت:« از همان موقع که بحث برجام به ثمر رسید، عده‌ای به جای خوشحالی ادعای دلواپسی کردند و به آب و آتش زدند تا برجام به ثمر نرسد. طبیعی است که آن‌ها همچنان دراین مسیر حرکت کنند.»
وی اما درباره تفاوت فشارهای یک‌سال گذشته با چهار سال دولت اول روحانی می‌گوید: «اتفاقاتی در عرصه سیاست خارجه افتاده است تا برخی به اصطلاح اصولگرا از آن نهایت استفاده را ببرند. مخالفان دولت روحانی در حال حاضر در جهت زمینگیر کردن دولت به هیچ وجه منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند.»
قنبری پیرامون این که جریان رقیب تا چه اندازه در مسیر زمینگیر کردن دولت پیش خواهد رفت، اظهار می‌دارد: « از آن جایی که جریان رقیب در پیشگاه مردم جایگاهی ندارد، نمی‌توان گفت تلاش‌های آن‌ها به فروپاشی دولت می‌انجامد. حوادث دی ماه نشان داد مخالفان روحانی ازهیچ‌گونه اقدامی برای تضعیف و ناکار آمد جلوه دادن دولت دریغ نمی‌کنند و تا نابودی کامل دولت می‌خواهند پیش بروند؛ حتی اگر نابودی دولت و تضعیف آن به نفع کشور نباشد.»
این فعال سیاسی خاطر نشان کرد:« در حال حاضرهم همین مخالفان با خروج ترامپ از برجام، بهترین فرصت را برای تداوم استراتژی خودشان در نظر گرفته‌اند تا علیه دولت جریانی به راه بیندازند.»

دولت را فلج می‌کنند
صادق زیبا کلام استاد دانشگاه نیز با تاکید براینکه نوع برخورد تندروها با دولت دوم روحانی به هیچ وجه با دولت اول روحانی قابل قیاس نیست، به آفتاب یزد می‌گوید: «جریان تندرو بعد از انتخابات مجلس دهم اسفند ۹۴ و رای ۲۴ میلیونی اردیبهشت ۹۶، به این جمع بندی رسیده است که اگر حکم به صندوق رای باشد آنان شانسی برای خود ندارند، این بدان معنی است که این جریان دیگر خاطرات خوش تیر ۸۴ که در آن با رای مردم، احمدی نژاد را در کنار خود می‌دید نخواهد داشت از همین رو آن‌ها می‌دانند که در حال حاضر برای بازیابی قدرت باید دولت روحانی را یک قدرت ناتوان و درمانده نشان دهند و برای این کار تلاش می‌کنند تا این دولت را فلج کنند.»
وی می‌افزاید: «وقتی که دولت روحانی فلج شود، آن هنگام این جریان با ایجاد نوعی ناامیدی در آن ۲۴ میلیون نفری که به روحانی رای داده‌اند و با ۱۶ میلیون رای همیشگی‌اش می‌تواند قوه مجریه را به دست بگیرد. از همین رو از زمان تشکیل دولت دوم روحانی هدف جریان تندرو این شده است تا تیم قوه مجریه را عملا فلج کند و این کار را یا با ایجاد بحران یا از طریق تبلیغات گسترده انجام می‌دهد البته باید گفت که متاسفانه تا حدود زیادی هم موفق بودند.» زیبا کلام با اشاره به موج سرخوردگی فعلی که در بین بخشی از مردم رای دهنده به روحانی به وجود آمده، این موضوع را مطلوب جریانات تندرو دانست و گفت: « آن‌ها امیدوارند با این عدم محبوبیتی که نسبت به روحانی به وجود آمده است بتوانند با حالتی خاص و با توجه به اینکه مطمئنا عده‌ای از کسانی که در انتخابات به نفع روحانی شرکت کرده‌اند، دیگر حضور نمی‌یابند شانس خود را امتحان کنند.»

عقب‌نشینی روحانی
این استاد دانشگاه در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه روحانی نیز در وضعیت به وجود آمده بدون تقصیر نبوده است، گفت: «روحانی جسارت لازم برای رودررویی با تندروها را یا ندارد یا نمی‌خواهد داشته باشد. او ظرف یک‌سال گذشته از انتخابات در برابر این جریان بسیار عقب نشینی کرده است او می‌پنداشت که با عقب نشینی‌اش کشور وضعیت بحرانی پیدا نمی‌کند و مخالفان او یا متوقف می‌شوند و یا از سرعت‌شان کم می‌شود ولی اشتباه کرد. هر قدر که او عقب نشینی بیشتر کند مخالفان او بیشتر جلو می‌آیند، مخالفان او به چیزی کمتر از تمام کردن دولت روحانی و اصلاح طلبان، از طریق دلسرد کردن مردم برای حضور در انتخابات، یا به استیضاح کشیدن او در مجلس، نمی‌اندیشند.»
وی با بیان اینکه خروج ترامپ از برجام یک کاتالیزور برای تندروها بود، گفت:« طبیعی است در شرایطی که مخالفان روحانی بسیاراز این خروج خرسندند آن‌ها می‌دانند شکست برجام، کار را برای آقای روحانی خراب و شانس را برای حضور آن‌ها بیشتر می‌کند. این بدان معناست که تندروها حاضرند ایران دراین ماجرا تا می‌تواند آسیب ببیند اما قدرت به دست آن‌ها برسد.»

شوک خطرناک
عبد الله ناصری دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز به آفتاب یزد می‌گوید:« کسانی که امروز تلاش دارند تا دولت را زمینگیر کنند همان کسانی هستند که در زمان برجام تلاش می‌کردند تا توافق هسته‌ای شکل نگیرد.طبیعتا این افراد اکنون با خروج ترامپ از برجام، بازگشت به گذشته را آرزومندند.»
وی با بیان اینکه امروز مخالفان دولت صدای‌شان رساتر است، می‌گوید: «در کنار این،برخی سهل‌انگاری‌های روحانی و تیم مدیریتی او نیز به کمک مخالفان دولت آمده است، مثلا شرایط کشور به گونه‌ای است که مردم از هر فرصتی برای مطالبات فرو خفته‌شان استفاده کنند و دراین شرایط، بی دلیل ماجرای تقسیم کازرون مطرح می‌شود. این اتفاقات ضعف دولت و کاهش محبوبیت روحانی را فراهم کرده و درنتیجه مخالفان او نیز براین موج بیشتر سوار می‌شوند.»
او در خصوص چرایی این موضوع می‌گوید:«احتمالا تمام این کارها برای فضاسازی علیه دولت درجهت انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ است.»
وی تاکید می‌کند: «اما با توجه به شرایط فعلی کشور که نه جامعه ظرفیت این موضوع را دارد و نه تجربه بنی صدر از یاد کسی رفته، موضوعاتی مثل عدم کفایت سیاسی روحانی مطرح نمی‌شود.»
این فعال سیاسی در ادامه اظهار می‌دارد:«اگر یک شوکی مانند شوک فرو ریختن پیش از موعد دولت از سوی مخالفین روحانی صورت بگیرد، این شوک در این شرایط بین‌المللی و ملی بسیار هزینه‌ساز است و هرگز مردم اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهند.»
از اظهارات کارشناسان می‌توان اینگونه برداشت کرد که امروز زمینه بسیار خوبی برای میدان‌داری مخالفان دولت ایجاد شده است؛ کسانی که احساس می‌کنند با فضا سازی علیه دولت بتوانند به همان دوران تحریم بازگردند و ازاین طریق حمله علیه دولت را به شکل جدی‌تری ادامه دهند. به دلیل تبعات بسیار، برکناری پیش از موعد روحانی، بعید است اما شاید جریانی خاص چنین طرحی را نیز به عنوان یکی از راهکارهای پیروزی جریان خود در نظر گرفته باشد.

نظر شما