شناسهٔ خبر: 25649050 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی علوم پزشکی قزوین:

بیش از ۶۰ مورد اهداء عضو در استان قزوین انجام شده است

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی علوم پزشکی قزوین گفت: در همان سال اول یک بیمار مرگ مغزی منجر به اهداء عضو شد که تا به امروز به طور کلی د راستان قزوین تعداد 63 مورد اهداء عضو صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر علی چگینی کارشناس مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با شاخص، با اشاره به قرارگیری در آستانه روز جهانی اهداء عضو در ۳۱ اردیبهشت اظهار کرد: بحث اهداء عضو و برنامه‌ریزی جهت شناسایی بیماران مرگ مغزی در استان قزوین از سال ۱۳۸۶ آغاز شد.

وی افزود: در همان سال اول یک بیمار مرگ مغزی منجر به اهداء عضو شد که تا به امروز به طور کلی د راستان قزوین تعداد ۶۳ مورد اهداء عضو صورت گرفته است که از این تعداد ۴۸ نفر آقا و ۱۵ نفر هم خانم بوده‌اند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: سال گذشته ۶ نفر و از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا کنون هم تعداد ۳ مورد اهداء عضو در استان اتفاق افتاده است که همه مرد بودند.

چگینی ابراز کرد: افرادی که بر اثر آسیب‌ها و حوادث تصادفات مرگ مغزی می‌شوند معمولا جوان و زیر ۳۰ سال هستند وافرادی هم که به دلایل عارضه‌های سکته مغزی دچار مرگ مغزی می‌شوند از افراد مسن هستند.

این مسئول بیان کرد: با توجه به اینکه هر منطقه‌ای در بحث پیوند اعضاء تحت پوشش یک قطب دیگر است، استان قزوین هم با مرکزیت استان تهران در بحث شناسایی بیماران مرگ مغزی و فراهم آوری عضو فعالیت می‌کند.

وی افزود: از آنجایی که عضوهای پیوندی مانند کبد و قلب باید بلافاصله در عرض یک تا ۲ ساعت به گیرنده برسد و استان قزوین هم از امکانات فرودگاهی و هواپیما محروم است به همین دلیل بیماران مرگ مغزی برای استخراج اعضاء به تهران منتقل می‌شوند.

امسال ۲ بیمار مرگ مغزی در استان از چرخه اهداء عضو خارج شدند

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تا کنون عمل پیوند در استان قزوین انجام نشده اما برای این موضوع برنامه‌هایی داریم که در این راستا ابتدا باید از پیوندهای کلیوی آغاز شود.

چگینی با بیان اینکه بیماران پیوندی زیر نظر وزارت بهداشت نام نویسی می‌شوند عنوان کرد: هیچ یک از افراد دهنده و گیرنده اجازه شناخت یکدیگر را ندارند.

این مسئول با اشاره به اینکه تا کنون ۱۶ تا ۲۰ نفر بیمار پیوندی کبد در استان قزوین عضو دریافت کرده‌اند گفت: امروزه نیاز به فرهنگ سازی در جامعه هستیم و مردم باید با ابعاد مختلف این عمل خداپسندانه و انسان دوستانه آگاه شوند.

وی یادآور شد: طی امسال حداقل ۲ بیمار مرگ مغزی در استان قزوین داشتیم که متاسفانه به دلیل عدم موافقت خانواده‌ها از چرخه اهداء عضو خارج شدند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: خدمات بیمارستانی مربوط به بیماران مرگ مغزی که اقدام به اهداء عضو می‌کنند به صورت رایگان است.

چگینی اضافه کرد: مسائل مربوط به کفن و دفن بیماران مرگ مغزی که اهداء عضو شده‌اند به صورت رایگان است و اگر در آینده یکی از اعضای خانواده نیازمند عضو پیوندی باشند در الویت قرار می‌گیرند.

روزانه ۸ تا ۱۰ نفر بیمار نیازمند عضو جان خود را از دست می‌دهند

این مسئول بیان کرد: حدود ۸ تا ۱۰ نفر روزانه در کشور به دلیل نارسایی‌های مختلف و عدم دریافت عضو جان خود را از دست می‌دهند.

وی در خصوص خرید و فروش غیر قانونی عضو در استان قزوین گفت: متاسفانه برخی به دلیل مشکلات مالی اقدام به فروش عضو از فرد زنده می‌کنند که این معضل در همه کشور وجود دارد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: علوم پزشکی وظیفه‌ای در خصوص نظارت بر خرید و فروش غیرقانونی عضو ندارد اما تمام تلاش ما فرهنگ سازی برای اهداء عضو بیماران مرگ مغزی است.

چگینی یادآور شد: هیچ پولی در اهداء عضو بین خانواده گیرنده و دهنده عضو رد و بدل نمی‌شود و هزینه همه مراحل بر عهده دولت است.

وی در پایان افزود: مردم می‌توانند هم به صورت حضوری در بخش معاونت درمان علوم پزشکی و هم با مراجعه به سایت اهداء عضو ایرانیان نسبت به در یافت کارت اهداء عضو اقدام کنند.

انتهای پیام/

نظر شما