شناسهٔ خبر: 25648871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

«عون» و «بری» هرگونه توطئه داخلی علیه حزب‌الله را خنثی می‌کنند

محافل سیاسی نزدیک به ائتلاف دوگانه شیعه در لبنان می‌گویند رئیس‌جمهوری و رئیس پارلمان هرگونه توطئه‌های داخلی علیه حزب‌الله را که از سوی عوامل آمریکا و سعودی برنامه‌ریزی می‌شود، خنثی خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، حزب‌الله لبنان به هجمه‌ها و سم‌پاشی‌های آمریکا، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌ فارس اهمیتی نمی‌دهد؛ همچنان‌که این جنبش مقاومت به انواع محاصره، تحریم‌ها و مداخله‌ها بی‌اهمیت است؛ چرا که عادت کرده است در سر نیزه جنگ در مواجهه با پروژه‌های فتنه‌گرایانه و تجزیه‌طلبانه قرار بگیرد، ولی هرگز از نبرد وجودی با دشمن صهیونیستی دست نخواهد برداشت و فلسطین را ترک نخواهد کرد و به حضورش در سوریه، تا پیروزی کامل آن پایان نخواهد داد و سلاحش را تا شلیک آخرین گلوله به سمت دشمن، به زمین نخواهد گذاشت.

این مقوله را محافل سیاسی برجسته در ائتلاف شیعه دوگانه «امل» و حزب‌الله مورد تأکید قرار می‌دهند و می‌گویند: «کسانی‌که تاریخ را نمی‌داند و ذهن فعالی ندارد باید بداند که جامعه شیعی هزینه‌های مادی و معنوی زیادی پرداخته و سرزمین جنوب (لبنان) را با خون هزاران شهید در راه مقاومت، آزادی و مبارزه با دشمن آبیاری کرده است. از این‌رو جامعه شیعی به وعیدها، تهدیدها و یا جنگ‌هایی که دشمن از طریق ابرازها و شیوه‌های مختلف آغاز می‌کند، اهمیتی نمی‌دهد و تسلیم دیکته‌های آن نمی‌شود.»

این محافل خاطرنشان کردند که تمامی تحریم‌های آمریکا و شورای همکاری خلیج‌فارس علیه حزب‌ الله هیچ تاثیر عملی بر آن ندارد به ویژه آن‌که رهبری، کادر و نیروهای این حزب فعالیت‌های بانکی ندارند. جامعه شیعه نیز با نوعی از سخت‌گیری‌ها در تعاملات بانکی، در نتیجه فشارهای آمریکایی- سعودی، قررا دارند. از این‌رو دولت کنونی بایستی موضع محافظت از حاکمیت مالی لبنان را داشته باشند و مسئولان ذی‌ربط نیز از این امر آگاه باشند و تسلیم خواسته‌های برخی از عوامل آمریکا و عربستان در کشور نشوند.

این محافل سیاسی افزودند، زمان اعلام تحریم‌ها با یک هدف سیاسی بوده است تا بر روند تشکیل دولت تاثیر بگذارد. در طول دولت‌های قبلی نیز به فشارها بی‌توجهی کردیم و حزب‌الله نیز در دولت نمایندگانی داشت همچنان که در دولت کنونی، این حزب دو وزیر دارد.

این محافل معتقدند که اعلام تحریم ها در این زمان مشخص با اهداف سیاسی و به منظور تاثیر بر تحولات آینده از جمله تشکیل دولت صورت گرفته است. در دولت‌های گذشته توجهی به هیچ‌گونه فشارها نکردیم و حزب الله در دولت نماینده داشت. در این دولت دو سهم وزیر داشت که یک وزیر از سهم خودش را به حزب قومی داد. قبل از آن هم یک وزیر را به اهل سنت در گروه 8 مارس بخشید و براساس آن «فیصل کرامی» وزیر شد. براین اساس، این تحریم‌ها هیچ گونه تاثیری بر میزان حضور حزب الله در دولت آینده نخواهد داشت و این حزب سه پست وزارتی را در این دولت به خود اختصاص خواهد داد و آنها افراد حزبی خواهند بود. حزب‌الله تنها پست‌های وزارتی خدماتی از وزارت بهداشت گرفته تا خدمات و امور اجتماعی را خواهد پذیرفت. حزب‌الله هرگز نخواهد پذیرفت که نقشی حاشیه‌ای در مبارزه با فساد و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان داشته باشد. این امر از آن منظر است که پست کلیدی چهار پست است که «میشل عون» رئیس‌جمهور خواهان پست وزارت دفاع و «نبیه بری» رئیس پارلمان خواهان پست وزارت داریی است و دو پست وزارت خارجه و کشور نیز برای مسیحیان مارونی و اهل سنت باقی می‌ماند که حزب «جریان ملی آزاد» اکثر مسیحیان مارونی و جریان «المستقبل» اکثر اهل سنت را نمایندگی می‌کنند.

این محافل خاطرنشان کردند که حزب‌الله و دبیرکل آن «سید حسن نصرالله» و جامعه حامی مقاومت متقاعد شده‌اند که حضور ژنرال عون، رئیس‌جمهور تضمینی برای مقاومت و لبنان است و وجود نبیه بری، رئیس پارلمن نیز در عرصه سیاسی به خط مقاومت ملی مصونیت می‌بخشد. به گفته این منابع، ائتلاف عون، بری و حزب‌الله، و نیز دیدار اخیر رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان در «بعبدا» تضمینی برای حزب‌الله در دولت و در تمامی عرصه‌های سیاسی در لبنان به وجود می‌آورد و این دو شخصیت هرگونه تاثیر تحریم‌ها یا هرگونه ماجراجویی‌های داخلی با هدف ایجاد فتنه را با شجاعت و خردمندی خنثی خواهند کرد.

این منابع سیاسی به «سعد الحریری» نخست‌وزیر و جریان «القوات الوطنیه» (نیروهای ملی لبنان) به ریاست «سمیر جعجع» و نیز تمامی کسانی‌که روی تضعیف حزب‌الله و جنبش امل حساب باز کرده و آنها را محاصره می‌کنند، از تجربه‌های گذشته درس عبرت بگیرند و با آرامش نتیجه انتخابات را بررسی، و در نتایج جنگ‌ها در سوریه و یمن تامل کنند؛ جنگ‌هایی که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در آنها مشارکت مستقیمی دارند ولی تاکنون هیچ دستاورد و پیروزی‌ای کسب نکرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما