شناسهٔ خبر: 25648694 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

واکنش ها به خروج آمریکا از برجام؛

صحت پیش بینی تاریخی رهبر انقلاب، بر عدم اعتماد به آمریکا

خروج آمریکا از برجام این موضوع را در افکار عمومی متوجه خود ساخته که آیا اروپا هم به برجام پایبند خواهد بود و چه تضمینی وجود دارد که نشان دهد در آینده نزدیک همان راه آمریکا را در موضوع برجام طی نکند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تهران نیوز، موضوع خروج آمریکا از برجام به یکی از اخبار داغ این روزها در حوزه سیاست خارجی تبدیل شده است، به طوری که دولت روحانی که در دولت نهم، تمام توجه خود را بر برجام معطوف کرده بود و حتی آب خوردن مردم را هم در گرو این مذاکرات ارزیابی می کرد و بی توجه به توان داخلی کشورمان، مذاکره با کشورهای آمریکا و اروپا را در دستور کار خود برای رونق اقتصادی کشورمان ارزیابی می کرد، با بدعهدی مطلق آمریکا مواجه شد؛ چرا که دولت اوباما و ترامپ، بعد از تفاهم نامه برجام هم به اشکال مختلف، روح برجام را نقض کرده بودند اما ترامپ آب پاکی را روی دست دیپلمات ها و مذاکره کنندگان ایرانی ریخت و رسما از برجام خداحافظی کرد؛ برجامی که از همان ابتدا به آن پشت کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر سه‌شنبه در جریان سخنرانی که ۱۱ دقیقه طول کشید، اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی خارج می‌شود و تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا می‌گذارد.

*ادعاهای بی اساس ترامپ علیه ایران

او همچنین افزود که آمریکا قصد دارد علاوه بر این تحریم‌ها، مجازاتهای اقتصادی سنگینی را علیه ایران وضع کند و چنانچه شرکتهای بین‌المللی این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت آمریکا مواجه خواهند شد.

دونالد ترامپ ایران را حامی تروریسم بین‌الملل و بی‌ثبات کنندۀ منطقۀ خاورمیانه توصیف کرد و افزود که برجام نتوانسته است از آمریکا در قبال جنون سلاح هسته‌ای ایران حمایت کند.

تنها حامیان این تصمیم دونالد ترامپ، اسرائیل و عربستان سعودی بودند اما در مقابل، سران اتحادیه اروپا همچنین دیگر امضا کنندگان توافق هسته‌ای، ضمن ابراز تاسف در قبال این خبر، بر پایبندی خود بر برجام تاکید کردند.

*بازگشت تحریم ها

پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران توسط دونالد ترامپ، وزارت خزانه داری آمریکا دستور العمل خروج از برجام را منتشر کرد و طی آن اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران طی بازه ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه علیه ایران باز می‌گردد.

ایران در چهارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موافقت کرده بود که در ازای لغو بخشی از تحریم‌های بین‌المللی، برنامه‌های هسته‌ای خود را محدود کند و اکنون این احتمال وجود دارد که با خروج آمریکا، عمر این توافق نیز به پایان برسد و بر بحران‌های منطقه‌ای افزوده شود.

*از اروپا تضمین قطعی بگیرد و اعتماد نکنید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت به مناسبت هفته معلم در دانشگاه فرهنگیان حضور یافتند و در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و معلمان،به سخنرانی پرداختند و به اقدام آمریکا مبنی بر خروج از برجام، واکنش نشان دادند.

ایشان همچنین در سخنان مهمی درباره «امریکا» و «برجام» با اشاره به استمرار عزت و عظمت ملت ایران و بی‌نتیجه ماندن توطئه‌های دشمنان تأکید کردند: بارها گفته بودیم «به امریکا اعتماد نکنید»، این هم نتیجه‌اش. درباره مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به اینها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید وگرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حرفهای سخیف و سبک دیشب ترامپ گفتند: این شخص علاوه بر بیش از ده دروغ آشکار، ملت ایران و جمهوری اسلامی را هم تهدید کرد که بنده از طرف ملت ایران به او می گویم «شما غلط می کنید».

*واکنش مسئولان به خروج آمریکا از برجام

با اعلام دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، موج گسترده ای از موضع گیری ها علیه این تصمیم یکجانبه، از سوی مقامات و شخصیت های مختلف کشوری و لشکر آغاز شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی گفت: ما در ۴۰ سال گذشته در شرایط بسیار سخت‌تر از این وضعیت قرار گرفته‌ایم و آن را تحمل کردیم و مطمئن ایم که با وفاق ملی در کشور پاسخ پشیمان‌کننده‌ای به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خواهیم داد.

آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد: ترامپ با خروج از برجام نشان داد هیچ اعتقادی به تعهدات بین‌المللی ندارد و فقط با توجه به اغراض سیاسی و هوای نفس خود تصمیم می‌گیرد. اقدام رئیس‌جمهور آمریکا به اعتراف احزاب و گروه‌های سیاسی داخل آمریکا از روی بی‌توجهی به عواقب آن صورت گرفته است، افراد برجسته‌ی سیاسی در دنیا به ویژه در آمریکا و اروپا عهدشکنی در برجام را موجب بی‌آبرویی و بی‌اعتباری آمریکایی‌ها می‌دانند.

سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت: در این مدت یک سال و نیم که رئیس جمهور جدید آمریکا روی کار آمده، وزیر دفاع آمریکا می گوید بارها به او فشار آورده که بایستی برای تهاجم به ایران آماده شوید و این ارتش آمریکا بوده که آن رهبر بی خرد را آگاه کرده که تهاجم به ایران به این سادگی نیست. مسئله آمریکا با جمهوری اسلامی، توان دفاعی کشور است و نیروهای مسلح باید توانمندی خود را افزایش دهند.

وی افزود: اقدام ترامپ در خروج از برجام را به فال نیک می‌گیریم. این اتفاق جدیدی نیست و تاثیر تعیین‌کننده‌ای در هیچ حوزه‌ای که خلاف منا فع ملی باشد، نخواهد داشت.
در مذاکرات هسته ای با امریکا، عجله کردیم

*آقایان در بحث مذاکرات هسته ای، عجله کردند

حسین حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار «تهران نیوز» با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: علی رغم تاکیدات رهبرانقلاب در خصوص مکر و حیله های آمریکا در موضوع برجام، دیدیم که آمریکایی ها از برجام خارج شدند، هر چند که از همان ابتدا هم تحریم های خودشان را برعلیه ایران تمدید کرده بودند و این در حالی است که رئیس جمهور در روزهای اول تصویب برجام اذعان داشته بود که همه تحریم های هسته ای لغو می شود اما دیدیم که چنین اتفاقی رخ نداد.

وی تاکید کرد: باید قبول کنیم که آقایان در بحث مذاکرات هسته ای، عجله کردند و حالا این موضوع برای همه روشن شده است که آمریکا اهل مذاکره کردن و مورد اعتماد واقع شدن نیست و مکر و حیله هایش بر علیه ملت ایران تمامی ندارد.

*آمریکا چهره شیطانی خود را دوباره نمایان ساخت

اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با سرویس سیاسی «تهران نیوز» با اشاره به خروج آمریکا از برجام و ضرورت اقدامات مجلس برای ملزم کردن دولت به‎منظور اقدام عملی درقبال این مسئله گفت:حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که آمریکا شیطان بزرگ است و مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده اند که آمریکا قابل اعتماد نیست و به اعتقاد بنده، این حرکت آمریکایی ها در جهت خروج از برجام، بار دیگر ماهیت آنها را به شکلی آشکار کرد و نقض عهد و پیمان شکنی آنها را در برجام نمایان ساخت و انتظار مجلس از دولت، واکنش قاطعانه به این اقدام شیطان بزرگ است.

*تفکر تعامل با آمریکا جواب نمی دهد

محمدحسن قدیری‌ ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی «تهران نیوز» اظهار داشت: رفتارها و عهدشکنی های آمریکا در برجام نشان داد که تفکر تعامل با آمریکا جواب نمی دهد و با رعایت اصولی می توانستیم امروز شاهد نرمش قهرمانانه باشیم اما به دلیل تفکرغلط برخی گروه های سیاسی که معتقد بودند که در مذاکرات باید با آمریکا صمیمیت ایجاد کنیم، دچار اشتباه و ضربه شدیم.

وی ادامه داد: تمدید تحریم ها بر علیه ایران و خروج از آمریکا از برجام،در حقیقت نقطه پایانی بر برجام و این تفکر غلط یعنی اعتماد به آمریکاست و برخی جناح ها و گروه های سیاسی در داخل ایران که دل به لبخندهای آمریکایی ها بسته بودند، فهمیدند که اگر با امریکا وارد مذاکره شویم و لبخند بزنیم، آمریکا به دشمنی هایش پایان نمی دهد و همچنان با ملت ایران سر جنگ دارد.

انتهای پیام/*

 

نظر شما