شناسهٔ خبر: 25646760 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آشنایی با حریفان ایران در لیگ ملت‌ها؛

پرافتخارترین تیم تاریخ، رقیب نهم والیبال ایران

تهران - ایرنا - تیم ملی روسیه پرافتخارترین تیم تاریخ والیبال جهان، نهمین رقیب ایران در لیگ ملت‌های والیبال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، از زمانی که مسابقات بین المللی والیبال شروع شد، کشورهای شرق اروپا قدرت مطلق و بی رقیب در کسب مدال ها بودند و در این میان، بیشترین سهم به شوروی (سابق) می رسید. سال ها طول کشید تا کشورهای غرب اروپا و قاره آمریکا هم بتوانند در عرصه والیبال خودنمایی کنند.
در 10 دوره ابتدایی مسابقات قهرمانی جهان، شوروی 6 بار به مدال طلا دست یافت و چهار قهرمانی دیگر هم به سایر تیم ها از اروپای شرقی رسید تا اینکه سرانجام در دوره یازدهم، آمریکایی ها صاحب گردن آویز طلا شدند.
این قدرت‌نمایی تا اواخر دهه 1980 میلادی ادامه داشت که قدرت بلوک کمونیسم در جهان رو به افول گذاشت و به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیز منتهی شد. پس از فروپاشی شوروی، روسیه میراث دار ابرقدرت پیشین شد اما دهه 1990 آغاز عصر طلایی والیبال ایتالیا و 15 سال ابتدایی هزاره سوم میلادی، دوران درخشان والیبال برزیل بود و بیشتر افتخارات در این سال ها بین این دو تیم تقسیم شد.
اما روسیه هیچگاه میدان را برای تیم های دیگر خالی نکرد. قهرمانی در جام جهانی 2011 و سپس بازگشت فوق العاده در فینال المپیک 2012 لندن، نشان داد غول والیبال روسیه هیچگاه از بین نمی رود. در فینال المپیک لندن، برزیل در ست های اول و دوم خیلی راحت به پیروزی رسید و در ست سوم هم تا آستانه پیروزی پیش رفت اما یک تغییر عجیب در ترکیب روسیه، همه چیز را عوض کرد. دیمیتری موزرسکی غول 218 سانتی متری این تیم، از دفاع وسط به پشت خط زن تغییر پست داد و یک تنه کاری کرد که روس ها پس از سال ها طلای المپیک را تصاحب کنند.
روسیه یک رکورد درخشان هم در مسابقات قاره ای دارد. والیبال اروپا در تمام سال ها، تیم های قدرتمند زیادی داشته که همگی از مدعیان کسب مدال در رقابت های مختلف جهانی و المپیک بوده اند. با این وجود روسیه در 30 دوره برگزاری مسابقات قهرمانی اروپا، 22 بار به مدال رسیده که 14 مرتبه آن رنگ زرین داشته است.
موزرسکی بلندقامت ترین بازیکن لیگ ملت های والیبال، شاخص ترین چهره روسیه است. این بازیکن غول پیکر، 2 سال پیش به دلیل مشکلات قلبی از تیم ملی کنار رفت اما پس از پیگیری روند درمان خود به جمع بازیکنان روسیه بازگشته تا این تیم از قدرت شگفت انگیز او استفاده کند.
روسیه با میانگین قامت 200 سانتی متر، بلند قدترین تیم حاضر در این تورنمنت است. میانگین سنی بازیکنان این تیم هم 27 سال است. روسیه با 240 امتیاز در رتبه پنجم رده بندی فدراسیون بین المللی قرار دارد.
سرگی شلیاپنیکوف 57 ساله، پس از المپیک ریو هدایت تیم ملی روسیه را بر عهده گرفت اما در سال نخست، طلای قهرمانی اروپا و پنجمی در لیگ جهانی 2017 تنها دستاوردهای او بود که برای والیبال پر افتخار روسیه راضی کننده نیست. شلیاپنیکوف در سال 2018 فرصت دارد که در لیگ ملت ها و مسابقات قهرمانی جهان، توانایی های خود را در راه کسب افتخارات جدید برای روس ها اثبات کند.
افتخارات تیم ملی والیبال روسیه:
المپیک: 4 طلا، 3 نقره و 3 برنز
قهرمانی جهان: 6 طلا، 3 نقره و 3 برنز
جام جهانی: 6 طلا، 2 نقره و 2 برنز
لیگ جهانی: 3 طلا، 5 نقره و 7 برنز
جام قهرمانان بزرگ جهان: 1 نقره
قهرمانی اروپا: 14 طلا، 3 نقره و 5 برنز
بازی های اروپایی: 1 برنز
تیم ملی روسیه از ساعت 18:30 یکشنبه 20 خرداد (به وقت تهران) در سومین بازی هفته سوم لیگ ملت های والیبال، میزبان ایران خواهد بود.
ورزشی ** 2024**1597

نظر شما