شناسهٔ خبر: 25645579 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

جزئیات نشست غیرعلنی امروز مجلس

شمخانی:به FATF وارد نشوید/ظریف نتوانست در مورد این لایحه مجلس را قانع کند/اختلاف نظر بین وزارت خارجه و شمخانی

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از نشست غیرعلنی امروز با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر خارجه را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در حاشیه نشست علنی مجلس و در جمع خبرنگاران در خصوص مباحث مطرح شده در نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس که با حضور وزیر امور خارجه، معاون سیاسی وی و دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزار شد، اظهار داشت: جلسه امروز با حضور آقایان ظریف، کرباسیان، شمخانی و عراقچی برگزار شد و با توجه به آغاز مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها، آقایان ظریف و عراقچی از چند و چون مذاکره با اروپایی‌ها گزارش دادند.

وی افزود: در این خصوص ضمانت‌هایی که باید بعد از خروج آمریکا از برجام توسط اروپایی‌ها ارائه شود، مطرح شد؛ البته این موارد فعلاً در حال مذاکره است و هیچ چیزی قطعی و نهایی نیست، اما آنچه خواست نمایندگان ملت است و در این جلسه نیز تأکید شد، حفظ منافع ملی و ایستادن بر مواضع ملت و توصیه‌های مقام معظم رهبری است که در این خصوص نیز ۱۱ نفر از نمایندگان صحبت کردند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث بعدی که در نشست غیرعلنی امروز مطرح شد، موضوع لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم بود که در این خصوص هم مباحث سنگینی مطرح شد.

نعمتی تصریح کرد: بحثی که در این رابطه وجود دارد، این است که آیا تصویب این لوایح به معنای الحاق به FATF است یا خیر که آقای شمخانی به طور رسمی اعلام کرد که اصلاً بحث FATF مطرح نیست و این دو موضوعی که امروز در مجلس مطرح است، مربوط به مسائل داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: مجلس محل تضارب افکار و گفتگو است، لذا نمایندگان هم عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق بودند و همه آنها نیز از سرِ دلسوزی صحبت کردند، اما آنچه مسلم است، این است که اکثر نمایندگان خواستار تأمین منافع ملی هستند و اینکه خارج از منویات مقام معظم رهبری حرکت نشود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا در این جلسه تصمیمی مبنی بر اینکه این لوایح در صحن مجلس بررسی شود، اتخاذ شد یا خیر، اظهار داشت: این لوایح در دستور کار مجلس است، ولی با توجه به اینکه یکسری نگرانی‌ها از سوی نمایندگان محترم وجود دارد، امیدواریم با توضیحاتی که امروز دوستان ما ارائه کردند، این نگرانی‌ها برطرف شده باشد، لذا این موارد در دستور کار مجلس قرار دارد.

نعمتی تأکید کرد: هر کدام از لوایح سه‌گانه به صورت مستقل در دست بررسی است و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در جلسه امروز چندین‌بار به صراحت اعلام کرد این موارد اصلاً ارتباطی به گروه اقدام مالی (FATF) ندارد و ما به FATFورود پیدا نکرده‌ایم، اما به نظر شخص من ممکن است این موارد به نوعی مرتبط باشند.

وی گفت: من فکر می‌کنم این لوایح جزء آن ۴۶ الزام FATF است و مردم باید اینها را بدانند و ما هم باید تلاش کنیم تا منافع ملی را ببینیم، ضمن اینکه ممکن است خیلی‌ها هم با ما دشمنی کنند که آن هم طبیعی است.

همچنین جبار کوچکی نژاد در گفتگویی در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی امنیت ملی برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: آقای ظریف نتوانست در مورد این لایحه مجلس را قانع کند.

نماینده مردم رشت ادامه داد: آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفت FATF ربطی به این لایحه ندارد و ما به دنبال تصویب آن نیستیم. FATF از دستور کار نظام جمهوری اسلامی خارج شده است و ما قصد تغییراتی در قوانین داخلی خودمان برای تسهیل روابط با بانک های خارجی داریم.

کوچکی نژاد گفت: اما نظر آقای عراقچی متفاوت بود. وی معتقد بود باید FATF حل شود تا بتوانیم مذاکرات با اروپا را ادامه دهیم، بنابراین اختلاف نظری بین آقای عراقچی و شمخانی وجود داشت.

احمد علیرضابیگی در گفتگویی در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی امنیت ملی برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: آقای عراقچی معتقد بود اتحادیه اروپا بنا دارد کمک هایی را انجام دهد و شرایطی را برای باقی ماندن شرکت های کوچک و متوسط اروپایی برای انجام پروژه ها در ایران فراهم کند، لذا جمهوری اسلامی تلاش دارد تا فضای سیاسی و حقوقی مناسب را برای این کشورها جهت باقی ماندن در ایران فراهم کند.

نماینده تبریز ادامه داد: آقای عراقچی معتقد بود در عین حال مشخص نیست کشورهای اروپایی چقدر توانایی تحمل هزینه برای پیشبرد این اراده را در قیاس با حجم ۴۵۰ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا و آمریکا با ۱۵ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا با ایران دارند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهارداشت: آقای عراقچی معتقد بود از نظر سیاسی برای اروپا قابل هضم نیست که بتواند در کنار ایرانی قرار بگیرد که روسیه و چین را پشت سر خود دارد و مقابل اراده آمریکا ایستاده است. این موضوع برای اروپا سنگین است و ما باید شرایط اروپا را نیز در نظر بگیریم. اروپا در وضعیت بسیار سختی قرار گرفته است.

علیرضابیگی گفت: آقای عراقچی معتقد بود که FATF و پذیرش این کنوانسیون، لازمه مذاکره با اروپا خواهد بود، در حالی که آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی معتقد بود اجرایFATF مدنظر جمهوری اسلامی نیست و ایران بنا دارد قوانین داخلی خود را در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اصلاح کند.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس گفت: این موضوع تناقض مهمی بود که در صحبت های آقای عراقچی و شمخانی ایجاد شد و سوالات زیادی را در ذهن نمایندگان ایجاد کرد.

بیگی ادامه داد: آقای عراقچی تاکید کرد که ایران در ازای نشان دادن اراده سیاسی و پشتوانه فنی برای حفظ برجام، حاضر به قبول هیچ تعهد دیگری نشده است و همه مساعدت های اروپایی ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که ما FATFرا بپذیریم.

وی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه نیز گفت: صحبت های آقای ظریف بیشتر در راستای توجیه خروج آمریکا از برجام بود و آقای ظریف همچنان برجام را یک سند افتخار ملی می دانست که ایران را از ذیل بند ۷ سازمان ملل خارج کرده و خطر جنگ را از کشور دور کرده است.

بیگی گفت: آقای ظریف معتقد است با خروج از برجام آمریکا منزوی شده است و آمریکایی که پیش از این برای رویارویی با ایران تمام دنیا را پشت سر خود را داشت، امروز آن پشتوانه را برای رویارویی با ایران ندارد.

وی گفت: در ادامه جلسه، آقای نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خطاب به عراقچی اظهارداشت: آقای عراقچی ما تجربه مذاکرات در زمان آقای جلیلی و ظریف را داریم، نکته اول اینکه ما راجع به منافع ملی کشورمان صحبت کنیم. نباید منافع را سیاسی و جناحی دید، نباید منافع ملی را وجه المصالحه اغراض و اهداف سیاسی و جناحی تان قرار دهید و نباید از آن به عنوان ابزاری برای به دست آوردن رای مردم استفاده می کردید، شما گفتید که اشتغال، آب، تولید در گرو برجام است، حال به مردم چه می گویید؟ شما توهین ها و درشتی های بسیاری به منتقدان برجام کردید. البته امروز روز انتقام گیری و درگیری نیست.

علیرضابیگی گفت: آقای نقوی به ظریف و عراقچی تاکید کرد به خواسته های رهبری توجه کنید. امروز همه ما پشت سر رهبری ایستاده ایم. شما در برجام آن را رعایت نکردید، اگر رعایت می کردید، این اتفاقات رخ نمی داد. امتی که به امام خودش گوش فرا ندهد، شایسته آینده درخشان نخواهد بود.

عضو کمیسیون شوراها گفت: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خطاب به عراقچی تاکید کرد؛ آقای عراقچی صادق باشید، آیا واقعا مذاکرات شما در اروپا بده بستان بوده است؟ همه حرف هایی که گفتید عین متن برجام بود، کدام بانک اروپایی حاضر است با ایران کار کند؟ اروپا به تعهدات خود در خصوص برجام در زمانی که آمریکا نیز در برجام حضور داشت، عمل نکرد، آیا حالا که آمریکا از برجام خارج شده است، اروپا به تعهدات خود عمل خواهد کرد؟

وی با اشاره به اظهارات دهقانی نماینده فیروزآباد و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در جلسه غیرعلنی گفت: ما از دشمنی و خصومت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی آگاهیم. الحاق به FATF زمانی که برجام باقی باشد، ضرورتی انکارناپذیر است، اما اگر بناست برجام فروریزد، قطعا پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم فایده ای نخواهد داشت.

نظر شما