شناسهٔ خبر: 25644715 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رسوایی جنسی مقامات کلیسای کاتولیک شیلی

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، در پی افشای رسوایی سوء استفاده جنسی از کودکان توسط مقامات کلیسای شیلی، همه 34 اسقف کلیسای کاتولیک این کشور از سمت خود کناره گیری کردند.

پس از انتشار اخبار این رسوایی سوء استفاده جنسی از کودکان، اسقف های کلیسای کاتولیک شیلی با پاپ فرانسیس به صورت فوق العاده دیدار کردند.
واتیکان تاکنون شاهد چنین استعفای جمعی اسقف های یک کلیسا نبوده است.
یکی از قربانیان این سوء استفاده های جنسی در این باره گفت امیدوار هستم پاپ با استعفای همه این اسقف ها موافقت کند، زیرا این افراد به مسند قدرت چسبیدند و از خودشان دفاع کردند.
«فرناندو کاردیما» در کانون این رسوایی جنسی قرار دارد. وی متهم است طی چند دهه، از پسربچه های کم سن و سال سوء استفاده جنسی می کرده است. وی که اکنون در خانه سالمندان زندگی می کند، اتهامات وارده را تکذیب می کند.
دیگر مقامات کلیسا از جمله اسقف «خومبارو» نیز به تلاش برای پوشاندن جرم های مرتکب شده متهم هستند.
یک شهروند مسیحی اهل شیلی در انتقاد از این رویدادها گفت پذیرفتن اینکه افرادی که عامل این بحران بوده اند خودشان آن را حل کنند، دشوار است. اسقف ها یک روز پیش از دیدار با پاپ اعلام کردند امیدوار هستند در این دیدار به فهم روشنی برسند، گویی ملاقات آنها با پاپ باعث می شود ماهیت جنایتکارانه آنها از بین برود.
پاپ جزئیات مربوط به تحقیقاتی را که خود دستور انجام آن را صادر کرده، افشا کرده است. وی شخصا از برخی از قربانیان این سوء استفاده های جنسی مقامات کلیسا عذرخواهی کرده است.
به هرحال کلیسای کاتولیک بخشی جدایی ناپذیر از جامعه شیلی خواهد بود. اما در پی وقوع این رسوایی، مردم شیلی خواستار شکل گیری تغییرات اساسی در کلیسای کاتولیک این کشور هستند؛ تغییراتی که از راس هرم آغاز می شود.
یکی از مهمترین انتقادهای قربانیان آن است که کلیسا تاکنون از گوش کردن به شکایت های آنها خودداری می کرده است. اما مقامات کلیسای کاتولیک شیلی اکنون تلاش های خود را برای جلب دوباره اعتماد مردم آغاز کرده اند.
«آلهاندرو آلوارز» کارشناس حقوقی امور مذهبی در این باره گفت پیشتر به قربانیان این سوء استفاده های جنسی گفته شده بود که تلاش های آنها بی نتیجه خواهد بود، و اقدام علیه کلیسا شمرده خواهد شد. اما حقیقت آن است که قربانیان همیشه و در همه موارد حق داشته اند.

نظر شما