شناسهٔ خبر: 25644524 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

معاون سیاسی وزیر کشور: تغییراتی در شرایط احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری ایجاد شده است/ بحثی در زمینه تشکیل استان‌های جدید وجود ندارد

طبق اصل 27 قانون اساسی این موضوع دارای دو شرط است که تجمع و راهپیمایی بدون سلاح و مخل مبانی اسلام نباشد. این مخل مبانی اسلام می‌تواند تعبیرهای متعددی داشته باشد علی‌القاعده قانونگذار باید این موضوع را تعریف کند. تا بخشی که وارد قانون‌گذاری نشویم آیین‌نامه‌ای را تنظیم کردیم اما وقتی که نیاز به قانونگذار داشته باشد مرجع قانونگذاری مجلس خواهد بود. اگر به اصل قانون اساسی توجه کنیم خواهید دید که بر اساس همان اصل قانون اساسی قوانین دیگری نیز میتوان وضع شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران؛ اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزارت کشور با حضور در خبرگزاری فارس به سوال خبرنگاران این رسانه پاسخ داده است که بخش هایی از این مصاحبه را میخوانیم:

 تا کی باید شاهد باشیم در هر انتخابات صف‌های طویل برای کاندید شدن بسیاری در مقابل وزارت کشور و استانداری‌ها شکل بگیرد در حالی که وجهه خوبی هم برای کشور ندارد؟

جبارزاده: این سؤال، مطلب به جا و انتظار خوبی است، در وزارت کشور این مساله را به عنوان مجری انتخابات حس می‌کنیم که قانون انتخابات ضعف و ایراد دارد و همچنین اشکالاتش چه عواقبی می‌تواند داشته باشد، بر این اساس همه قوانین مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان، شوراها و مجلس شورای اسلامی چه قبل و چه بعد از انقلاب که قوانین بسیار متعددی بودند جمع‌‌بندی شد و طی جلسات بسیار زیاد چند هزار ساعته کارشناسی در وزارت کشور با حضور صاحبنظران بر روی آن کار و حاصل آن لایحه جامع انتخابات شد.

این لایحه دربرگیرنده تمام قوانین انتخابات است که در آن موارد مشابه و متناقض حذف شده و بسیاری قوانین تجمیع شده است و جایی که می‌شد برداشت‌های متعددی از قانون ‌کرد شفاف‌سازی و خلاصه نویسی شده است.

لایحه جامع انتخابات نهایی شده و جلسات متعددی در کمیسیون سیاسی - دفاعی دولت داشتیم این نکته مهم است که قبل از رفتن قانون به مجلس کمیسیون دولت آن را بررسی می‌کند. اواخر بهمن یا اوایل اسفند سال گذشته بود که مصوبه این لایحه در کمیسیون سیاسی - دفاعی که ریاستش با وزیر کشور است نهایی شد و در نوبت طرح در دولت است که احتمالاً همین نزدیکی‌ها در دولت نیز مطرح و مصوب شود و به عنوان لایحه تقدیم مجلس شود.

 مشخصاً درخصوص حذف صف‌های طولانی افرادی که خود را نامزد انتخابات مختلف می‌کنند چه اقداماتی در این قانون انجام شده است؟

جبارزاده: این قانون تجمیع همه قوانین، حل مغایرت‌ها و هر آن چیزی که در عمل طی انتخابات مجلس، شوراها، ریاست جمهوری داشتیم، است. همه  ایرادات جمع‌آوری شده و الان می‌توانیم بگوییم این لایحه همه ایراداتی که در گذشته داشته را رفع کرده و اگر مصوبه دولت را بگیرد به مجلس خواهد رفت و در دستور کار نمایندگان ملت قرار می‌گیرد؛ امیدوارم با همت نمایندگان قبل از انتخابات مجلس یازدهم مراحل قانونی خود را  طی کند و در اختیار مجریان قرار گیرد.

 آیا در انتخابات دولت سیزدهم دیگر شاهد تجمع چند هزار نفری برای ثبت‌نام نیستیم؟

جبارزاده: تغییراتی در شرایط احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری ایجاد شده است که قطعاً از آن حالتی که قبلاً داشته که هر کس سواد حداقلی را داشت می‌توانست کاندیدای ریاست جمهوری شود را دیگر نداریم و مطابق شرایط روز تغییر پیدا کرده و ایرادات وارده لحاظ شده است.

یکی از مهمترین مسئولیت‌های شما انتخاب استانداران است آیا الان در دستور کار وزارت کشور تغییر استانداری را داریم یا خیر؟ ظاهراً در انتخاب استانداران تغییری ایجاد نمی‌شود و تنها  شاهد جابه‌جایی استانداران از دولت یازدهم به دوازدهم بوده‌ایم؟

جبارزاده: اینکه تغییر استانداران بیشتر جابه‌جایی بوده درست نیست؛ ما هم جابجایی و هم تغییرات جدیدی را در استانداری‌های کشور داشته‌‌ایم. یکی از شرایطی که استاندار باید داشته باشد تجربه کافی برای اداره استان است. استانداری را در استانی گذاشته‌ایم و 4 سال کار کرده است و تجربه کافی پیدا کرده منطق حکم می‌کند از خدمات این فرد دوباره استفاده شود حال بعضی از آنها در همان استان ابقاء شده‌اند برخی دیگر هم استانشان تغییر پیدا کرده است.

اینکه افراد باتجربه را وقتی دولت عوض می‌شود همه را تغییر دهیم منطقی نخواهد بود لذا وزارت کشور در طول دولت یازدهم ارزیابی کامل از همه استاندارانش داشت و تصمیم گرفتیم تعدادی از این استانداران را که می‌توانند منشأ خیر، وحدت و مجری برنامه‌های دولت باشند را نگه‌ داریم و بقیه را هم که ارزیابی آنها نشان از تغییر می داد به جایشان افراد جدید با ویژگی‌هایی که برای یک استاندار نیاز است انخاب شد.

استانداران دولت دوازدهم از وزارت کشور و یا دستگاه‌های دیگر انتخاب شدند لذا استفاده از تجارب موفق استانداران دولت یازدهم در دولت دوازدهم جزو اهداف ما بود و همین کار که انجام شد جاهایی هم که نیاز به استفاده از چهره جدید بود این اتفاق هم افتاد.

 در انتخاب استانداران به نظر می‌رسد نفوذ طیف‌ سیاسی خاصی در آن دخیل است؟

جبارزاده: ما برای هر استان شرایط خود همان استان را جهت انتخاب استاندار در نظر می‌گیریم این گونه نیست که همه استان‌ها یک نوع استاندار نیاز داشته باشند. وزارت کشور ویژگی‌های خود استان و استانداری که برای آن استان قرار است انتخاب شود را  بررسی می‌کند، در پیدا کردن مصادیق استانداران اعلام کرده بودیم که هر کسی که در معرفی افراد توانمند کمک کند استقبال می‌کنیم.

آن موقع گفته بودیم که هر فردی حتی شهروندان عادی، احزاب، گروه‌ها، نمایندگان مجلس و همه کسانی که در اداره آن استان دغدغه و فکر دارند و فرد توانمندی را می‌شناسند معرفی کنند منتها آخرین تصمیم را وزارت کشور و شخص وزیر کشور می‌گیرد و سپس دولت آن را انتخاب می‌کند.

همه 25 استانداری که در دولت دوازدهم به دولت معرفی شدند انتخاب نهایی شخص وزیر کشور بودند که به عنوان پیشنهاد به دولت معرفی شدند. در ادامه روند انتخاب استانداران؛ در جلسه هیأت وزیران وقتی فردی برای استانی مشخص می‌شود او به ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خود می‌پردازد و در همان جلسه نیز مخالفین و موافقین صحبت می‌کنند و پس از رأی‌گیری اگر اکثریت اعضای هیأت دولت را به دست آورد به عنوان استانداران جلسه انتخاب می‌شوند. 

 

اینکه گروهی بخواهد نظرش را بر وزارت کشور تحمیل کند بنده چنین حرفی را قبول ندارم و الان هم می‌گوییم در هر انتخابی که مربوط به وزارت کشور است اعم از فرماندار و استاندار از هر نظری استقبال می‌کنیم. طبیعی است که این بررسی‌ها در وزارت کشور انجام می‌شود. ما شرایط احراز برای استانداران داریم و نهایتاً شخص وزیر کشور تصمیم می‌گیرد و پس از تصویب هیأت دولت آن فرد منتخب دولت در آن استان می‌شود.

 آیا اکنون شخص خاصی در دولت برای انتصاب در استانداری وجود دارد یا خیر؟

جبارزاده: الان و امروز کسی در دستور کار دولت قرار ندارد. تغییر استاندار مسأله‌ای نیست که بگوییم تمام شد یک روند جاری است چرا که ارزیابی مستمر است. هر مرحله‌ای که احساس شد در استان و شهرستان نیاز به تغییر است منتظر تمام شدن دولت نمی‌شویم. هر وقت ارزیابی‌ها ایجاب کند ممکن است استاندار یا فرماندار تغییر پیدا کند. مهم ارزیابی‌هایی است که صورت می‌گیرد و امیدواریم این ارزیابی‌ها برای همه استانداران مثبت باشد تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.

این دولت در زمینه انتخاب استانداران بررسی‌های مکرری انجام می‌‌دهد و شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد استانداران داریم. اینکه یک شبه استانداری را عوض کنیم کار اصولی و علمی نیست و در دولت یازدهم و دوازدهم چنین تغییری نداشتیم و به چنین تغییری اصلاً اعتقاد نداریم. بالاخره مدیری که منصوب می‌شود باید ثبات در عملکرد داشته باشیم. 

 در مورد فرمانداران چگونه است؟ آیا تغییر در دستور کار شهرهای بزرگ است یا خیر؟

جبارزاده: فرمانداران ما در تعدادی از شهرستان‌ها تثبیت شده‌اند و ممکن است بررسی که استانداران می‌کنند فرد جدیدی معرفی شود که باز یک روند اداری در وزارت کشور دارد، بر روی فردی که قرار است فرماندار شود ارزیابی‌های زیادی در حوزه امنیتی، حراستی و سیاسی انجام می‌گیرد و اگر فردی که معرفی شده حائز رتبه باشد حکمش توسط وزیر کشور صادر و به فرمانداری شهرستان منصوب می‌شود.

 به موجب آیین‌ نامه اجرایی قانن نحوه فعالیت احزاب و گروه‌ های سیاسی مصوب هیات وزیران احزاب متقاضی برگزاری تجمع یا راهپیمایی باید تقاضای خود را که متضمن مواردی همچون اعلام موضوع، زمان و مکان تجمع یا راهپیمایی و اعلام اسامی سخنرانان است، حداقل (72) ساعت یا 3 روز کاری قبل از زمان برگزاری، به فرمانداری یا استانداری مربوط ارائه نمایند حال وضعیت تجمعات خود جوش ملی مثل آنچه زمان خروج ترامپ از برجام شاهد بودیم و تکلیف اصل 27 قانون اساسی چه می‌شود؟

جبارزاده: عنوان این متن را اگر بخوانید نوشته آیین‌نامه اجرایی قانون احزاب و تشکل‌ها و آنجا هم قید شده اگر حزبی و یا یک تشکل سیاسی شناسنامه‌دار بخواهد تجمعی داشته باشد طبق این آئین نامه باید عمل کند.

 

این آئین نامه ذیل قانون احزاب است، اگر حزبی بخواهد راهپیمایی یا تجمعی را اعلام کند لازمه‌اش این است که قبل از اعلام راهنمایی مجوزهای لازم را بگیرد. در اغلب کشورها هم همین آیین‌نامه وجود دارد زیرا استانداردی دارد که مثلاً به تناسب چند صد نفر حاضر در راهپیمایی ‌آمبولانس یا نیروی پلیس را آماده کنند. همه اینها مقدمه یک تجمع خوب و آرام است. همه هدف این آئین نامه این است که راهپیمایی‌ها با تأمین امنیت و امکانات و رفاه تجمع‌کنندگان ساماندهی شود. 

برای همین بحث خروج ترامپ از برجام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با کسب مجوزهای لازم اعلام کرده بود که بعد از نماز جمعه تجمعی قرار است صورت بگیرد یعنی فرمانداران و استاندار ما می‌داند چنین تجمعی قرار است انجام شود. برای تجمع‌های خودجوش و مشابه آن روزانه صدها مورد در کشور انجام می شود، تجمع مالباختگان جلوی مجلس انجام می‌‌شود و ما نیامدیم که آنها را بگیریم این تجمعات محدود است و برای یک خواسته مشخص است اما اگر حزبی بخواهد تجمعی را صورت دهد باید با هماهنگی و اطلاع باشد تا حاکمیت بتواند با توجه به نیت خیری که دارند به انجام این راهپیمایی‌ها کمک کند.

 طبق اصل 27 قانون اساسی«تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است» حال وضعیت این اصل چه می‌شود؟

جبارزاده: طبق اصل 27 قانون اساسی این موضوع دارای دو شرط است که تجمع و راهپیمایی بدون سلاح و مخل مبانی اسلام نباشد. این مخل مبانی اسلام می‌تواند تعبیرهای متعددی داشته باشد علی‌القاعده قانونگذار باید این موضوع را تعریف کند. تا بخشی که وارد قانون‌گذاری نشویم آیین‌نامه‌ای را تنظیم کردیم اما وقتی که نیاز به قانونگذار داشته باشد مرجع قانونگذاری مجلس خواهد بود. اگر به اصل قانون اساسی توجه کنیم خواهید دید که بر اساس همان اصل قانون اساسی قوانین دیگری نیز میتوان وضع شود.

برخی نمایندگان مجلس خبر از ایجاد استان‌ها و تقسیمات جفرافیایی جدید می‌دهند آیا این خبر صحت دارد؟

جبارزاده: بنده به عنوان کسی که تقسیمات کشوری زیرمجموعه معاونت تحت مدیریتم است اصلاً چنین بحثی در زمینه تشکیل استان‌های جدید وجود ندارد اما تبدیل روستا به بخش، بخش به شهر، شهر به شهرستان جزو کارهای روتین وزارت کشور است.

ایجاد بخش و شهرستان جدید نیز با تصمیم دولت و پیشنهاد وزارت کشور خواهد بود که این را در دستور کار داریم و برخی از پرونده‌هایی که از قبل بودند به نوبت در حال بررسی هستند.

 آقای جبارزاده، با توجه به خروج آمریکا از برجام آیا تضمینی برای حضور اروپایی‌ها وجود دارد، یا خیر؟

جبارزاده: طبیعی است که اروپایی‌ها محاسبه می‌کنند و دید، دید مادی است، امیدواریم درست تصمیم بگیرند و هزینه فایده را درست محاسبه کنند؛ اگر هزینه‌ای که می‌خواهد بدهد اعم از سیاسی، بین‌المللی و ... را اگر درست محاسبه کنند امید است مشکلی پیش نیاید اما اگر محاسباتشان درست نباشد و تحت تأثیر باشند قطعاً آسیب متوجه خواهد شد و آ‌ن زمان اتمام حجت است چراکه راهی را که ما باید می‌رفتیم تمام و کمال رفته‌ایم.

خروج ترامپ اثبات 40 سال حقانیت جمهوری اسلامی است؛  ثابت شد معاهده و تعهد در سازمان ملل و شورای امنیت با وجود همه اینها یک نفر بیاید و به راحتی بگوید من خوشم نمی‌آید؛ در دنیایی که همه دنبال قانونمند شدن تصمیمات و رفتارشان هستند این یک رفتار کاملاً غیرمعقول، غیرحرفه‌ای غیرقانونی و غیراخلاقی در برابر جامعه بین‌الملل است و آمریکا این رفتار را از خود نشان داد که به نظر بنده این بُرد جمهوری اسلامی است چراکه ما چقدر باید هزینه می‌کردیم که این چهره آمریکا را می‌توانستیم به دنیا و دیگر کشورها ثابت کنیم.

الان دو دو نوع نگاه در این زمینه وجود دارد، کسانی که زشتی این اقدام را بر زبان می‌آورند و کسانی که بر زبان نمی‌آورند البته این گونه نیست کسانی که بر زبان نمی‌آورند این رفتار را قبول می‌کنند؛ همه انسان‌های منصف، عقلا و آنهایی که می‌شود روی حرفشان حساب کرد همگی این رفتار را نمی‌پذیرند.

در واقع باید گفت این قدرت جمهوری اسلامی است که طرف مقابل خود را به جایی می‌برد که چنین تصمیمی  می‌گیرد و در عالم سیاست خیلی‌ مهارت می‌خواهد و سیاسیون برای مردم این موضوع را باز کنند، و به جای بردن قضیه به این سمت که دعوای داخلی ایجاد کنیم این یک بُرد واقعی برای جمهوری اسلامی است و آن روز را به عنوان جشن ملی اعلام کنیم چون در آن روز اتفاق بزرگی افتاد،  یعنی کشوری که ابرقدرت است و ادعای قدرت بر کل دنیا را دارد به سمتی ببرید که تصمیمی بگیرد که هیچ کس در دنیا این تصمیم را عاقلانه نداند.

زمانی که ددر تبریز بودم از کشورهایی مثل آلمان می‌آمدند  و تعریف اروپایی‌ها از شخصیت ترامپ فرد غیرقابل پیش‌بینی بود که یک روز سابقه در سیاست اجرا ندارد و الان امور یک کشور را به دست گرفته است ولی همه می‌گفتند پشت این فرد  اتاق فکری هست چون همیشه به ما می‌گفتند رؤسای جمهوری آمریکا خودشان تصمیم نمی‌گیرند و یک جریان فکری تصمیم‌ساز پشت قضیه است اما نشان داد در اداره امور آمریکا پشت پرده و مراکز مطالعاتی باشد بلکه این فرد بر اساس شناخت و برداشت خود تصمیم می‌گیرد و این به اوج قدرت بین‌المللی جمهوری اسلامی بازمی‌گردد.

 اگر جلو برویم و اروپایی‌ها حداقل نیم بند هم همراهی کنند باز موفقیت دیگری می‌شود که اداره دنیا بدون آمریکا هم برای همه ثابت می‌شود که می‌شود چون ادعایشان این است اگر در تصمیمی حضور نداشته باشند، عملیاتی نخواهد شد و اگر بتوانیم این قدم را برداریم قدم مکمل اول خواهد بود.

عهدشکنی در همیشه تاریخ‌ بد بوده و این اقدام آمریکا یک عهدشکنی آشکار است، هیچ کس این عهدشکنی را نمی‌پذیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما