شناسهٔ خبر: 25644082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تعدیل تقابل‌های نمایندگان درخصوص برجام و FATF

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست غیرعلنی امروز مسئولان وزارت امور خارجه از نشست‌های خود با اروپایی ها اعلام رضایت کردند و اذعان داشتند که همه چیز به مذاکرات هفته های آینده بستگی دارد.

صاحب‌خبر -
تعدیل تقابل‌های نمایندگان درخصوص برجام و FATFبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، علی مطهری در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه 30 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در توضیح موضوعات مطرح در نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: چهار لایحه مرتبط با FATF در دستور کار مجلس است که دو لایحه بررسی و تعیین تکلیف شده است، اهمیت این لوایح و ارتباط آنها با FATF در جلسه غیرعلنی مطرح شد و اینکه تصویب این لوایح به معنی پیوستن به FATF نیست بلکه این لوایح از لوازم FATF است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایراد گزارش وزارت امور خارجه درخصوص موضوع برجام، تصریح کرد: مسئولان وزارت امور خارجه در گزارش خود، از نشست‌هایی که تاکنون با طرف‌های اروپایی برگزار کرده اند، اعلام رضایت کردند و اذعان داشتند که همه چیز به مذاکرات دو، سه هفته آینده بستگی دارد.
وی افزود: اروپایی‌ها تا حدی دستشان بسته است و اتحادیه اروپا باید بتواند رضایت 28 کشور عضو خود را کسب کند، آنچه مسلم است اینکه طبق اظهارات مسئولان حاضر در نشست غیرعلنی، اروپایی‌ها به جهت اقدام امریکایی‌ها و تکروی‌های آنها در دنیا به دنبال نشان دادن استقلال خود هستند. از این رو می‌خواهند ثابت کنند که تابع صرف امریکا نیستند.
مطهری ادامه داد: در حقیقت شکافی بین اروپا و امریکا ایجاد شده و ممکن است همانند اقداماتی را که درمورد کوبا در سال 1996 انجام دادند تکرار کنند، کاری که به موجب آن دولت‌های اروپایی شرکت‌های خود را از اجرای تحریم‌های امریکا درمورد کوبا ممنوع کردند و خسارت های مالی آنها را هم پرداخت کردند. اقداماتی در همین حد درمورد ایران هم برای ما ایده‌آل است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: اروپایی‌ها تاکنون در همین مسیر گام برداشته و تا حد قابل قبولی پیش رفته اند.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ارزیابی وزارت خارجه از قوانین انسداد، گفت: این اقدامات را موثر دانستند و اذعان داشتند درباره شرکت‌های بزرگ اروپایی چون منافع بسیاری در امریکا دارند ممکن است موثر نباشد اما درباره شرکت‌های کوچک و متوسط آن را موثر دانستند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقای شمخانی نیز نظر مثبتی درباره لوایح مذکور در این نشست داشتند، دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کردند این لوایح ایراداتی داشته اما با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری نواقص رفع شده است.
مطهری طولانی شدن زمان جلسه غیرعلنی را سخنرانی‌های متعدد نمایندگان و مسئولان دولتی دانست و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در جلسه در مورد تصمیم دولت برای ادامه برجام با اروپایی‌ها و نقض قانون اظهاراتی مطرح شد، گفت: قانون اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی در مورد اجرای برجام بسیاری از امور را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده و شورا هم هیأت نظارت بر اجرای برجام را قرار داده است لذا همه تصمیم‌ها در این هیأت گرفته شده و هیأت هم مرتبط با رهبری است بنابراین قانون مذکور نقض نشده است.
وی در توضیح تقابل نمایندگان موافق و مخالف ادامه برجام با اروپایی‌ها در جلسه غیرعلنی، گفت: این تقابل‌ها در نشست غیرعلنی هم بسیار شدید بود تا جایی که داد و بیداد بسیاری در جلسه کردند اما در نهایت افرادی قانع شدند و برخی قانع نمی‌شوند. برخی از نمایندگان از سر دلسوزی نظر می دهند و می اندیشند که تصویب لوایح مرتبط با FATF به خطر انداختن آینده حماس و حزب الله منجر می‌شود، حال آنکه اینچنین نیست.
وی تصریح کرد: به نظر این جلسه غیرعلنی تا حدودی حواشی و تقابلات را تعدیل کرد. عده‌ای از نمایندگان اذعان دارند که قانون در گذشته تصویب شده است و نیازمند اصلاح نیست، این افراد عدم پذیرش یکی از تبصره ها مربوط به گروه‌های مقاومت توسط FATF را یادآور شدند حال آنکه اصلاحات مجلس ارتباطی با نظر FATF ندارد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: نمایندگانی اذعان دارند که این قانون مصادیق تروریست را تعیین می‌کند، حال آنکه اینچنین نیست از این رو اصلاحات هیچ ضرری به گروه‌های مقاومت نمی‌رساند. در حقیقت در لایحه آمده است که مصادیق تروریست را شورای عالی امنیت ملی تعیین کند و پیوست تفسیری هم اضافه کردند که درهای تخریب قانون را بسته است.

نظر شما