شناسهٔ خبر: 25643693 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اعلام زمان ثبت‌نام مدارس شاهد/ ثبت‌نام صرفا از سامانه «سجا»

گروه جامعه ــ مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش به تشریح جزئیات زمان و هزینه ثبت نام دانش آموزان خانواده شاهد و ایثارگر در این مدارس پرداخت.

صاحب‌خبر -

اعلام زمان ثبت‌نام مدارس شاهد/ ثبت‌نام صرفا از سامانه «سجا»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدرضا رزاقی، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش امروز 30 اردیبهشت‌ماه، با حضور در نشستی خبری به تشریح جزئیات ثبت نام دانش آموزان خانواده شاهد و ایثارگر در این مدارس پرداخت و عنوان کرد: ثبت نام صرفا از سامانه سجا صورت می‌گیرد و خانواده‌ها باید مراقب باشند تا اسیر کلاهبرداران نشوند، چرا که برخی افراد اقدام به ثبت نام می‌کنند اما هیچ ارتباطی با بدنه این اداره کل ندارند.

وی با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان مقطع ابتدایی از یکم تا 15 خرداد‌ماه، با مراجعه به سامانه سجا صورت می‌گیرد، اظهار کرد: از 17 تا 19 خرداد‌ماه، اولین پیامک به والدین ارسال می‌شود و اولیای منتخب می‌توانند از 20 تا 27 خردادماه، برای ارائه مدارک مراجعه کنند. به طور کلی می‌توان گفت دانش آموزان پایه اول ابتدایی تا سوم تیرماه، ثبت نام قطعی می‌شوند.

وی در مورد زمان ثبت نام دانش آموزان پایه هفتم نیز گفت: ثبت نام این دانش آموزان از یکم تا 14 تیرماه سال جاری، از طریق سامانه سجا انجام می‌شود. طی روز 16 تیرماه نیز پیامک به کسانی که حائز شرایط بودند ارسال می‌شود تا از 17 تا 27 تیرماه بررسی مدارک آنها در ستاد ثبت نام صورت گیرد. ثبت نام قطعی این دانش آموزان نیز از 28 تیرماه تا سوم مرداد‌ماه سال جاری، انجام می‌شود.

رزاقی ادامه داد: دانش آموزان پایه دهم نیز از 10 تا 24 تیرماه، برای ثبت نام اولیه فرصت دارند. اعلام نتیجه غیر قطعی از طریق سایت و پیامک طی 25 تیرماه صورت می‌گیرد. بررسی مدارک نیز از 26 تا 30 تیرماه و ثبت نام قطعی از سوم تا 17 مرداد‌ماه، انجام می‌شود.

مدیرکل شاهد و ایثارگر وزارت اموزش و پرروش به نحوه ثبت نام دانش آموزان میان پایه که قصد ورود به مدارس شاهد را دارند اشاره و عنوان کرد: در هر سه مقطع ثبت نام از یکم تا 10 مرداد‌ماه و بررسی مدارک از 10 تا 15 مرداد‌ماه صورت می‌گیرد. همچنین منتخبین می‌توانند طی 16 مرداد‌ماه، نسبت به ثبت نام قطعی اقدام کنند.

قصدی بر گسترش مدارس شاهد وجود ندارد

رزاقی به فعالیت هزار و 350 مدرسه در سطح کشور اشاره کرد و گفت: قصدی بر گسترش مدارس شاهد وجود ندارد و به طور کلی اجازه گسترش این مدارس را نداریم. 370 هزار دانش آموز ظرفیت موجود است که باید همین ظرفیت را حفظ کنیم. این مدارس براساس ظرفیت به لحاظ فیزیکی و ساختاری اقدام به جذب دانش آموز می‌کنند.

هزینه خدمات آموزشی در مدارس شاهد

وی در مورد هزینه خدمات آموزشی در مدارس شاهد نیز گفت: امسال با افزایش 10 درصدی مواجه هستیم به نحوی که در مقطع ابتدای حداقل هزینه 380 هزار تومان و حداکثر هزینه 640 هزار تومان اعلام شده است. همچنین حداقل هزینه در متوسطه اول 440 هزار تومان و حداکثر 730 هزار تومان است. در مقطع متوسطه دوم نیز حداقل هزینه 530 هزار تومان و حداکثر 950 هزار تومان تعیین شده است که مدارس برحسب ویژگی‌های بومی، منطقه‌ای و استانی می‌توانند نسبت به انتخاب رقم بینابینی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه حدود 60 درصد دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته در این مدارس از طرح شاهد و ایثارگر بوده‌اند، عنوان کرد: مابقی دانش آموزان افرادی هستند که از اولویت‌هایی همچون برترین فعالیت‌های فرهنگی و علمی، خیرین مدرسه ساز و یا پدر و مادر فرهنگی و شاغل در مجموعه بنیاد شهید برخوردار باشند.

رزاقی با تأکید بر اینکه با ایجاد سامانه سجا تعداد تخلفات در راستای ثبت نام در مدارس شاهد بسیار کاهش یافته و به تعداد محدودی رسیده است، گفت: اگر تعداد محدودی نیز تخلف رخ دهد مربوط به گواهی‌هایی می‌شود که افراد از ارگان‌های مختلف ارائه می‌دهند.

وی در تبیین فلسفه ایجاد مدارس شاهد نیز گفت: این مدارس در سال 65 به فرمان امام خمینی مبنی بر رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان شاهد شکل گرفت، همچنین در سال 78 آئین نامه اجرای فعالیت‌های مدارس شاهد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد. پس از آن نیز اساسنامه مصوب و تصویب شد نسبت به ایجاد اداره کل شاهد و ایثارگر در ارگان‌های مختلف اقدام شود. در مهرماه سال 96 نیز استاندارسازی، کیفیت بخشی و ارتقای سطح فعالیت‌ها به عنوان سه وظیفه به این اداره کل محول شد.

وی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه مدیران مدارس شاهد اشاره کرد و گفت: این کارگاه‌های آموزشی از بهمن‌ماه 95 در 23 استان در حال برگزاری است و با کمک مدیران مدارس چهارچوبی طراحی شده است که خروجی آن کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس باشد.

بدهی بنیاد شهید و امور ایثارگران

وی در بخشی از سخنان خود به بدهی بنیاد شهید و امور ایثارگران بابت تأمین هزینه دانش آموزان شاهد و طرح پراکنده اشاره و عنوان کرد: سه سال است که این بدهی به طور کامل تسویه نشده، اما امید داریم این اتفاق در سال جاری رخ دهد.

رزاقی توزیع مدارس شاهد در کشور را براساس اعلام نیاز استان‌ها در سال 92 برشمرد و عنوان کرد: به صورت جدی پیگیر فعالیت‌ مدارس شاهد در مناطق محروم هستیم.

وی در پایان سخنان خود تعداد جانبازان شاغل در آموزش و پرورش را 25 هزار و 64 نفر خواند و گفت: 270 نفر از این افراد بیش از 70 درصد، 997 بین 69 تا 50 درصد، هفت هزار و 853 نفر بین 49 تا 25 درصد و 15 هزار و 942 نفر نیز تا 25 درصد از جانبازی برخوردار هستند. همچنین تعداد افراد رزمنده در این وزارتخانه 52 هزار و 306 نفر و تعداد آزادگان نیز چهار هزار و 396 نفر است.

انتهای پیام

نظر شما