شناسهٔ خبر: 25643222 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

فست فود یکی از عوامل ایجاد بیماری ها/ مردم در اهدای عضو از یکدیگر سبقت بگیرند

خبرگزاری شبستان: رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس با اشاره به اینکه فست فود یکی از عوامل ایجاد بیماری ها، گفت: مردم در اهدای عضو از یکدیگر سبقت بگیرند، باید در مجلس، قانونی مصوب شود که بتوان از بدن بیمار مرگ مغزی استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، نادر معینی کازرونی، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس و نایب رئیس انجمن بیماران کلیوی کشور امروز (30 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۳۱ اردیبهشت روز ملی اهدا عضو است، گفت: در مدت ۶ سال استان فارس و بخش پیوند از نظر تعداد پیوند زده شده حرف اول می زند.

 

وی با تاکید بر اینکه بیمارستان ژنرال پیوند اعضا «بوعلی سینا» با زیربنا ۸۰ هزار متر مربع فعال که توسط خیرین با ۶۰۰ تخت ساخته شده است، افزود: در شیراز اهدا عضو صد درصدی را شاهد هستیم.

 

معینی کازرونی با اشاره به اینکه کارت اهدا عضو مشخص نیست که به چه کسی می رسد و امید است که مردم در اهدا عضو از هم سبقت بگیرند و توصیه می شود کارت اهدا عضو تهیه کنند، اظهار داشت: بیش از ۱۳۰ هزار کارت عضو در حال صادر شده است و باید مردم را تشویق شوند که جمعیت اهدا کننده افزایش پیدا کند، این درحالی است که فارس قطب پزشکی است اما در اهدا عضو عقب هستند.

 

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که متاسفانه مرگ مغزی با توجه به اینکه تصادفات زیادی که وجود دارد در استان کم نیست، اضافه کرد: بیماران که به عضو نیاز دارند از تعداد مرگ مغزی ها بیشتر است و باید در مجلس، قانونی مصوب شود که بتوان از بدن بیمار مرگ مغزی استفاده کرد و در کشور ما به دلیل مسائل شرعی باید خانواده ها رضایت دهند.

 

وی با اشاره به اینکه کسانی که دیالیزی می شوند آخرین راهشان پیوند است و همه بیماران شرایط پیوند از جمله جسمانی، سنی و غیره را ندارند اما تعدادی هم که شرایط پیوند دارند به علت نبود عضو در نوبت هستند، افزود: در شیراز مسئله پیوند زنده به زنده منع شده به جز فرد از وابستگان درجه یک باشند.

 

معینی کازرونی با تاکید بر اینکه در آمار دنیا ۱۰ درصد پیوند پس زده می شود و اما در فارس این رقم زیر ۱۰ درصد است، یادآور شد: هزینه پیوند بیماران کلیوی و کبدی به طور کامل درصد رایگان است.

 

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که روزی سه نفر به بیماران دیالیزی در استان اضافه می شوند، اظهار داشت: در سال ۹۶، آمار بیماران پیوندی استان ۸۳۹ نفر بوده و همچنین آمار بیماران دیالیز استان در این سال ۲۴ هزار و ۳۷۴ نفر بود و این درحالی است که در فروردین ۹۷ تعداد بیماران پیوندی استان ۵۶ نفر است و آمار بیماران دیالیز فقط ۲ هزار و ۱۴۹ نفر است.

 

وی، از همه شهرواندان خواستیم که از چکاپ خود غافل نشود چرا که دیابت بزرگترین عامل بیماران کلیوی محسوب می شود و دومین مرحله فشارخون، کلیه سنگ ساز و نارسایی های ارثی است، یادآور شد: این گروه ها باید بیشتر سلامتی خود را چک کنند.

 

معینی کازرونی با تاکید بر اینکه زیاد بودن فست فود های ناسالم یکی از عللی است که در خطر انداختن سلامتی موثر محسوب می شود، اظهار داشت: ۱۷۶ شعبه انجمن حمایت از بیماران کلیوی وجود دارد و 80 درصد بیماران از استان های خارج فارس هستند.

 

وی در خصوص افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر قیمت داروهای کلیوی هم گفت: افزایش دلار بر قیمت داروهای بیماران کلیوی تاثیر گذار بوده و قیمت داروها 2 برابر شده است.

 

 

نظر شما