شناسهٔ خبر: 25642741 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

روزه‌داری آوارگان روهینگیا در شرایط طاقت‌فرسا

گروه بین‌الملل - آوارگان روهینگیا با وجود سختی‌های زیادی که در زندگی روزمره خود در اردوگاه‌های مرز بنگلادش مواجه هستند، به مسئله روزه‌داری در ماه رمضان به‌ عنوان یکی از امور واجب دین اسلام پایبندند.

صاحب‌خبر -

ر.زه داری آوارگان روهینگیا علی رغم همه مشکلات

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آراکان؛ حملات نظامی ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا  در میانمار که از سوم شهریورماه سال گذشته آغاز شد، کوچ و آواره شده هزاران تن از افراد این اقلیت را به همراه داشته است.

مسلمانان روهینگیا با وجود رنج‌ها و سختی‌هایی که با آن مواجه هستند و در حالی که بیشتر با کمک‌ جمعیت‌های خیریه در اردوگاه پناهندگان «کوکس بازار»(منطقه مرزی بنگلادش و میانمار) زندگی خود را می‌گذارنند، اما همچنین به امر روزه‌داری به‌عنوان یکی از امور واجب دین اسلام پایبند هستند.

هاشم، کودک روهینگیایی است که آرزو داشت ماه رمضان را در روستای خود می‌گذراند. وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ماهی غذای اصلی افطار ماه رمضان به شمار می‌رود و در این ماه خانواده‌ها به یکدیگر هدیه داده و پیش از نماز عشاء و حضور در مسجد در سایه درختان استراحت می‌کنند».

وی که 12 سال بیش ندارد و بر روی یک تپه در منطقه کوکس بازار نشسته است،  ماه رمضان را آغازی برای یادآوری همه آنچه با کوچ به بنگلادش از دست داده توصیف و تاکید می‌کند: «ما اینجا توان خرید هدایا و یا حتی غذای خوبی نداریم زیرا اینجا خانه ما نیست».

این کودک روهینگیایی به زیبایی‌های ساده رمضان در روستای خود اشاره کرده و می‌گوید: «ما در هر شب از ماه رمضان به همراه خانواده و دوستان، بر طبق‌هایی از گوشت و ماهی که تنها یک بار در سال طبخ می‌شد، افطار کرده و لباس‌های خود را به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان معطر می‎کردیم، اما اینجا نمی‌توانیم این کارها را انجام دهیم، زیرا نه پولی داریم و نه زمینی که بر روی آن کار کنیم و حتی اجازه نداریم برای به دست آودن پول کار کنیم».

یادآوری می‌شود؛ از حمله شهریورماه ارتش میانمار و شبه‌نظامیان بودایی به اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین میانمار، تاکنون حدود 700 هزار نفر از مسلمانان این منطقه به بنگلادش گریخته‌اند که این حملات با محکومیت جهانی رو به رو گشته و سازمان ملل متحد آن را پاکسازی نژادی عنوان کرد.

 انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما