شناسهٔ خبر: 25642724 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار مرکزی مطرح کرد؛

دود سوء‌مدیریت خصوصی‌سازی در چشم خانواده صنعت

نمایندگی مرکزی

متولد سال 1338 در تهران است و در رشته جغرافیا در مقطع کارشناسی و رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده است.

صاحب‌خبر -

سابقه پست های مدیریتی مختلفی را در کارنامه کاری خود دارد و در میان سمت های متعددی که در دوران تصدی گری اش در حوزه های مختلف مدیریت اجرایی در سطح کشور البته تا قبل از تکیه زدن بر صندلی استانداری استان مرکزی داشته، فرمانداری سه شهرستان این استان جلب توجه می کند و این نکته شاید یکی از آیتم های مهم در انتخاب او برای مدیریت ارشد استان مرکزی بوده است. او که در سمت معاونت وزیر نیز خدمت کرده در حال حاضر اولین تجربه استانداری اش را در استان مرکزی سپری می کند.

 امروز 214مین روز حضور سید علی آقازاده در استان مرکزی در منصب استاندار است، بر همین اساس و در راستای دریافت ارزیابی استاندار مرکزی از وضعیت استان پس از این 214 روز و به منظور بررسی عملکرد 200 روزه اش در استان از زبان خودش، به گفت‌وگو با وی نشسته ایم.

آقازاده در گفت‌وگو با ایسنا از اولین تجربه استانداری خود، فراز و نشیب‌ها، سختی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته جهت رفع مشکلات و چالش‌های استان گفت و امروز که دقیقا یک سال از انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور دولت دوازدهم می گذرد، فرصت خوبی برای انتشار گفت‌وگو با نماینده او در استان مرکزی است.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه طی 30 سال گذشته در وزارت کشور از سمت های خیلی پایه همچون کارشناسی، بخشداری، فرمانداری، معاونت استاندار و شهرداری های کلانشهری آغاز کردم و منصب استانداری در ادامه اینهاست، گفت: حضور در استان مرکزی به عنوان استاندار اولین تجربه اداری من در این جایگاه است، اما بواسطه تجربه‌سمت‌های مختلف در سالیان گذشته، با این منصب بیگانه نبوده ام. از طرفی یکی از امتیازات من در این زمینه شناخت خوب نسبت به استان است چراکه در سه مقطع و در سه شهرستان استان مرکزی تجربه فرمانداری دارم.

آقازاده با تاکید براینکه در شرایط کنونی کار استانداری، کاری دشوار است و اگر بخواهی خوب از پس اینکار بربیایی باید سختی‌های بسیاری را متحمل شوی، افزود: در شرایط کنونی کشور با وجود همه مشکلات، مردم توقعات و انتظارات به‌ حقی دارند، از طرفی محدودیت‌هایی در امکانات هست و نمی توان آنها را کتمان کرد و شاید لذت کار کردن در این فضای دشوار بیشتر از فضای ساده و سهل باشد چراکه به ثمر نشستن تلاش‌ها در فضای سخت لذت‌بخش‌تر است.

ایجاد ثبات و آرامش نسبی ماموریت اول در استان مرکزی

وی با بیان اینکه استان مرکزی مردمی سخت‌کوش و تاریخی بسیار خوب دارد، استان امام‌راحل و جزو استان‌های برتر از حیث، تولید، صنعت و کشاورزی است، اصلی‌ترین کار صورت گرفته طی 200 روز ابتدای کارش در استان مرکزی را آرام‌سازی فضای استان در مباحث و مسائل کارگری، سیاسی و اجتماعی و ... عنوان کرد و با بیان اینکه این مهم در حد زیادی انجام شد، افزود: ایجاد ثبات نسبی در استان اولین ماموریتی بود که برای خودم تعریف کردم چراکه قطعا در فضای آرام می‌توان وارد عرصه فعالیت شد. با مقایسه استان نسبت به قبل می‌توان این آرامش و ثبات نسبی را شاهد بود و در واقع در این زمینه تاکنون توفیقاتی حاصل شده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: تمایل من همواره فعالیت در فضای به دور از تنش و تشنج است هرچند گاهی بسیاری از فاکتورها برای تحقق این آرامش در اختیار ما نیست و به فضاهای تصمیم‌گیری دیگری باز می گردد، اما با این وجود تلاش‌بسیاری در این راستا صورت گرفت و در این مسیر از هدایت‌های نماینده ولی فقیه در استان استفاده بسیاری شد به شکلی که حتی قبل از حضور در استان با آیت‌الله‌دری‌نجف‌آبادی مشورت داشتم و پس از آن نیز هر ماه یکبار در جلسات دونفره مسائل و مشکلات استان را با وی مطرح و کسب راهنمایی و مشورت می کنم.

استان مرکزی استانی سیاسی است/فضای سیاسی استان به سمت آرامش هدایت شد

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات نسبی در استان، آرامش لازم در فضای عمومی استان جهت عملکرد بهتر تیم مدیریتی را فراهم می کند و در چنین فضایی نیروها به جای اینکه درگیر هم باشند، همکار یکدیگرند، گفت: امروز این شرایط در حال تحقق است. این آرام‌سازی تنها به فضای اقتصادی استان منتهی نشد بلکه تلاش شد که در فضای سیاسی نیز آرامش برقرار شود.

آقازاده اظهار کرد: استان مرکزی استانی سیاسی است و در مقاطع مختلف به دلیل وجود این شاخصه و حضور گرایش‌های سیاسی مختلف در استان، گاهی فضای سیاسی متشنجی در استان دیده شده است، بر همین اساس طی 200 روز ابتدای کار تلاش شد با همه گروه‌های سیاسی فارغ از نگاه جناحی جلساتی برگزار شود که این تلاش منتج به انسجام سیاسی در استان شد و تا حد زیادی در این عرصه موفق بودیم به شکلی که معاون سیاسی وزیر کشور که وظیفه رصد فضای سیاسی استان‌ها را برعهده دارد در سفر خود اذعان کرد که بیشترین تعامل گروه‌های سیاسی در استان مرکزی رقم خورده است.

وی افزود: بر این اساس، ایجاد آرامش و ثبات نسبی سیاسی و اقتصادی در استان مهمترین اقداماتی است که توانستیم انجام دهیم. البته هنر این است که بتوان این دستاورد را حفظ کرد، هرچند اینکار بسیار مشکل است چرا که گروه های سیاسی و اقتصادی هر کدام نیازها و انتظاراتی دارند و باید به گونه ای مدیریت و برنامه ریزی کرد که بتوان پاسخ نیازهای آنان را داد، بر این اساس در برنامه ای که در پیش داریم سعی می کنیم به گونه ای اقدام کنیم که پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

استاندار دولتی کاملا معتدل هستم 

وی در خصوص مشی اعتدالی در عملکرد خود بیان کرد: من در دولت دکتر روحانی اعتدالی نشدم بلکه از ابتدا به مشی اعتدال اعتقاد داشته‌ام چراکه اگر مسئولی معتدل نباشد حتما به مسیری غیر از اعتدال کشیده می‌شود. امروز نیز به اعتدال اعتقاد دارم و این اعتقاد را منطبق با دکترین دولت دکتر روحانی می‌دانم.

استاندار مرکزی با اشاره به فشارهای تحمیل شده بر دولت تدبیر و امید، این دولت را یکی از مظلوم‌ترین دولت‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: در شرایط کنونی کار دشواری است که دولت بتواند اعتدال را حفظ کند، دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرکدام سعی کردند مشی خود را پیش ببرند، اما دولت تدبیر و امید سعی بر استفاده از افراد با تفکر اعتدالی داشته است و اینکار قدری مشکل است چراکه در این حیطه طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا هر دو حضور دارند و اختلاف‌های موجود بین این دو طیف فشار سیاسی به دولت وارد می کند ولی دکتر روحانی تاکنون به نحو شایسته‌ای سعی بر تحقق مشی اعتدال داشته است.

وی خود را استاندار دولتی کاملا معتدل دانست و گفت: تلاش‌ها باید منتج به تحقق مشی اعتدال در همه عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و بین‌المللی و ... شود، هرچند مشکلات و فشارهای زیادی در حوزه‌های مختلف همچون فضای مجازی و برجام به دولت وارد می شود و در استان مرکزی نیز به همین شکل است.

رعایت مشی اعتدال در انتصابات استان/اصل بر کار کردن است نه گرایش سیاسی

آقازاده در خصوص فضای سیاسی استان اظهار کرد: همانطور که دولت در سطح کلان در حوزه سیاسی تحت فشار است در استان مرکزی نیز تحت فشار هستیم. تلاش ما بر این بوده است که در انتصابات افراد اصلاح‌طلب و اصولگرا حضور داشته باشند و در انتصاباتی که انجام شده که البته محدود بوده است، سعی شده مشی اعتدال رعایت شود. در واقع فکر می کنم در این مدت توانسته ام مشی اعتدالی دولت را حتی در انتصاب ها در استان پیاده کنم.

وی با اشاره به ایجاد اعتماد متقابل بین مدیران و مدیریت ارشد استان گفت: در این بازه زمانی اعتماد متقابلی بین مدیران و مجموعه استان ایجاد شده و مدیران سیاست‌زده متوجه شده‌اند که تلاش ما بر سیاست زده نشدن مدیران است. در زمان ورود به استان فضای استان قدری سیاست‌زده بود و افراد و مدیران براساس گرایش سیاسی ارزیابی و معرفی می‌شدند، اما تلاش ما بر پرهیز از سیاست‌زدگی بود.

نماینده دولت در استان مرکزی تاکید کرد: ضمن اینکه سیاست را خوب می‌دانم و می‌شناسم همیشه از سیاسی‌کاری و سیاست‌زدگی سعی کرده ام پرهیز کنم که البته در برخی موارد موفق و در برخی موارد نیز ناموفق نبودم و این امر به برخی از ملاحظات استان بازمی‌گردد و نمی‌توان با همه اینها درگیر شد، اما روش و مشی کار را تمام مدیران متوجه شده‌اند و می‌دانند که اصل و قاعده ما در استان مرکزی کار کردن است نه گرایش سیاسی.

ارتباط با مجمع نمایندگان به‌مانند روز اول است/در انتصابات اشتباه کمی داشته‌ایم

وی با بیان اینکه سعی کرده ایم تعامل منطقی و مناسب و دوستانه ای با مجمع نمایندگان استان داشته باشیم گفت: با وجود حضور گرایش های مختلف در بین نمایندگان استان، در انتصابات سعی بر دریافت نظرات مجمع نمایندگان بوده است، اما این دریافت نظر به شکلی نیست که هرکس معرفی شد منتصب شود. واقعا در 90 درصد انتصابات خاصه در انتخاب فرمانداران و بخشداران سعی کردیم افرادی را که مورد نظرمان است بکار بگماریم.

وی افزود: برخی نمایندگان در استان گرایش هایی دارند و در زمان انتصاب‌ها اگر بخواهیم به گرایش نماینده توجه کنیم گاه متوجه می شویم که این گرایشات خلاف جهت مورد نظر ماست. البته مدیران نیز توصیه به تعامل مناسب با نمایندگان شده‌اند و همکاری دوجانبه نیز در این میان شکل گرفته است.

آقازاده بیان کرد: خوشبختانه اعتماد متقابلی بین نمایندگان و مجموعه مدیریتی استان وجود دارد و امروز که بیش از 200 روز از ورود بنده می گذرد ارتباط با مجمع نمایندگان استان به‌ مانند روز اول است و این شرایط امتیازی برای مدیریت ارشد و سیاسی استان به شمار می‌رود که با طیف‌های مختلف مجمع نمایندگان استان تعاملی به مانند روز اول داشته باشد. نمایندگان می‌دانند و اعتماد دارند که انتخاب و انتصاب افراد فارغ از سیاسی‌بازی و تنها برای خدمت و کار است و تاکنون در انتخاب‌ها و انتصابات اشتباه بسیار کمی داشته‌ایم، نمایندگان نیز رضایت دارند. 

معیشت، اشتغال و رفع مشکلات صنعت؛ دغدغه‌های کنونی است/ضرورت جذب سفارش‌های دولتی برای صنایع فعال

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه دغدغه کنونی من معیشت مردم، اشتغال جوانان و رفع مشکلات صنعتی استان است و هیچ چیزی بالاتر از این نیست، گفت: باید تلاش کنیم که این سه موضوع به گونه‌ای مدیریت شود که وضعیت بهبود یابد. باید به سمت جذب سفارش‌های دولتی برای صنایع فعال استان حرکت کرده و سرمایه‌گذاران را جذب کرد که خوشبختانه تاکنون در زمینه جذب سرمایه گذار قدم‌های مثبتی برداشته شده است.

رنو و دنیایی از کار/بخش اعظم تلاش ها برای رونق اقتصادی است

وی به فعال شدن سایپا در خمین پس از سال‌ها و تلاش جهت فعالسازی کارخانه نخ خمین اشاره و بیان کرد: طی 200 روز اخیر زمینه حضور شرکت رنو در ساوه پس از کش و قوس‌های فراوان فراهم شد. این شرکت تمایل بسیاری برای حضور در ایران دارد چراکه خود از این سرمایه‌گذاری منتفع خواهد شد و اخیرا نیز مذاکراتی انجام شده که تعدادی سرمایه‌گذار خوب جهت احداث نیروگاه برق خورشیدی در استان حاضر شوند که سرمایه‌گذاری بیش از 600 میلیون یورویی برای استان به همراه خواهد داشت و در صورت راه اندازی، بخشی از صنایع استان را نیز فعال می‌کند به شرط اینکه تکنولوژی آنها وارد استان شود.

وی با بیان اینکه با ورود تکنولوژی رنو دنیایی از کار برای استان ایجاد می شود و با راه اندازی نیروگاه های برق خورشیدی کارخانه پنل های خورشیدی نیز در استان فعال می شود، گفت: بخش اعظمی از تلاش مجموعه استان ایجاد رونق اقتصادی است و با توجه به اینکه منابع دولت محدود است و امکان اعمال فشار جهت جذب اعتبارات نیز وجود ندارد باید سرمایه‌گذاران را به استان دعوت و جذب کرد.

عدم امکان دخالت استان در وظایف سازمان خصوصی سازی/در حوزه اقتصادی بیشترین وقت را گذاشتیم و نسبتا هم نتیجه گرفتیم

وی با تاکید بر اینکه اینکه تلاش شد در حوزه اقتصادی همه امکانات استان را بکار بگیریم و بیشترین وقت را گذاشتیم و نسبتا هم نتیجه گرفتیم، تصریح کرد: در کنار تلاش برای فعال‌سازی واحدهای صنعتی و رونق اقتصادی استان پیگیر وضعیت صنایع مشکل‌دار هستیم.

استاندار مرکزی با اشاره به واگذاری‌های انجام شده توسط سازمان خصوصی‌سازی کشور عنوان کرد: سازمان خصوصی‌سازی یک سری وظایف قانونی دارد که استان امکان مداخله در این وظایف را ندارد چراکه طبق قانون دولت موظف است که برخی صنایع را طبق اصل 44 واگذار کند و برای این کار سازمان خصوصی‌سازی تاسیس شده است که براساس شاخصه‌های خود واگذاری را انجام می‌دهد.

مبنای کار خصوصی‌سازی کار کارشناسی نبوده/طلب 215 میلیاردی دولت از اولین سهامدار هپکو

وی گفت: صحبت استان در شرایط کنونی این است که این شاخصه‌های واگذاری و فروش صنایع، منطبق با اهداف سازمان نبوده ولی از سویی درخصوص واگذاری ها امکان دخالت هم نداریم. متاسفانه به دلیل ناقص بودن سیستم اقتصادی و مالی در کشور و برخی رانت ها و رایزنی‌ها، بسیاری از واگذاری‌ها موفق نبوده است. البته به درستی واگذار نشدن صنایع استان طی سال های گذشته به این معنا نیست که استانداری در این حوزه کوتاه آمده بلکه دلیل بروز شرایط کنونی این است که سازمان بر مبنای کار کارشناسی صنایع را واگذار نکرده و تنها آنها را فروخته است، امروز هم می‌گوید 120 هزار میلیارد تومان واگذاری صنعت داشته است.

آقازاده بیان کرد: هپکو یک قلم از واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی است که روز اول به رقم حدود یک میلیارد تومان فروخته شد و مقرر بود مابقی رقم واگذاری نیز به صورت اقساط پرداخت شود که تاکنون ریالی پرداخت نشده است و امروز دولت 215 میلیارد تومان از سهامدار طلبکار است.

هپکو؛ سودده قبل از واگذاری و زیان‌ده پس از واگذاری/مشاهده عوارض سوءمدیریت‌های خصوصی‌سازی در استان مرکزی

وی با تاکید بر اینکه هپکو در زمان واگذاری نه تنها صنعتی زیان‌ده نبوده بلکه سودده بوده است، اما امروز با زیان هزار میلیارد تومانی روبروست، گفت: احساس می‌شود که سازمان خصوصی‌سازی نتوانسته نقش قانونی خود را به خوبی ایفا کند و استان نیز تنها می‌تواند اعتراض کرده و برای بهبود وضع تلاش کند، اما امکان دخالت در این موضوع را ندارد.

وی اظهار کرد: موضع کنونی استانداری نسبت به سازمان خصوصی‌سازی این است که آنها وظایف خود را خوب انجام نداده‌اند و نتیجه و عوارض سوءمدیریت‌های سازمان در استان مرکزی مشاهده و توسط خانواده کارگران و خانواده صنعت تحمل می شود. در واقع با این شکل واگذاری ها ظلم بزرگی به صنایع دارای سودهای خوب انتفاعی تحمیل می‌شود و امروز در بسیاری از استان‌ها که واگذاری انجام شده است شاهد بروز چنین مشکلاتی هستیم. باید دقت بیشتری در انجام این مهم صورت بگیرد.

دولت نرمش بیشتری درخصوص هپکو نشان دهد/تضمین دچار نشدن پالایشگاه به سرنوشت هپکو چیست؟

استاندار مرکزی مشکل بزرگ هپکو را بدهی شرکت دانست و افزود: سهامدار کنونی هپکو یا هر فرد دیگری که بخواهد این شرکت را بخرد توان اداره آنرا به دلیل بدهی‌هایش ندارد، هپکو به هر میزان هم سود کند حتی پاسخگوی سود وام عقب‌افتاده خود نیست.

وی گفت: بعد از پیگیری‌های فراوان، دولت مصوب کرد که سود و جریمه بدهی تسهیلات هپکو را تا 2 سال پرداخت کند و وام هپکو در واقع فریز شد که قدمی رو به جلو است و انگیزه ای برای خریداران به شمار می‌رود، اما لازم است که دولت نرمش بیشتری درباره هپکو نشان دهد و برای 10 سال اصل و سود وام هپکو را طلب نکند تا شرکت به تولید بنشیند و پس از تولید و ایجاد سود، بخشی از طلب خود را بردارد، در غیر این صورت پیش نخواهیم رفت.

آقازاده اضافه کرد: در کنار این رویکرد حمایتی نسبت به هپکو، شرکت باید به سهامدار اهل واگذار شود، اما طی 5 ماه اخیر که بحث واگذاری هپکو مطرح است، متقاضیان با دیدن این حجم بدهی، پا پس می‌کشند.

وی درخصوص زمزمه‌های اخیر درخصوص واگذاری پالایشگاه و نیروگاه شازند تصریح کرد: نگران تکرار اتفاقات هپکو، آونگان، آذرآب و ماشین‌ سازی در پالایشگاه و نیروگاه هستیم. 

کارکنان نیروگاه نگران عواقب واگذاری‌هستند/همچنان دچار سوءمدیریت در واگذاری‌ها هستیم

وی با اشاره به بازدیدش از نیروگاه شازند گفت: نگرانی کارکنان نیروگاه نیز همین است که چه ضمانتی وجود دارد که این شرایط برای این واحد صنعتی بزرگ که در حال حاضر بدون مشکل و با سوددهی مناسب فعالیت دارد تکرار نشود؟ متاسفانه قیمت کارشناسی تعیین شده برای این واحد پایین است و همین قیمتی که اعلام کرده اند نیز تنها با یک فشار جزئی هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و این امر نشان می دهد که همچنان بعد از گذشت بیش از 10 سال دچار سوءمدیریت در واگذاری‌ها هستیم، اعتراض ما اینست که چه ضمانتی هست که پالایشگاهی که روزانه 16 میلیون لیتر بنزین تولید می کند و نیروگاهی که برق استان مرکزی را تامین می‌کند و در شرایط مطلوبی قرار دارد، اگر به بخش خصوصی واگذار شود، سرنوشتی مشابه هپکو و آونگان نداشته باشد.

وی همچنین درخصوص تاثیرگذاری نوسانات ارزی بر صنایع کوچک و متوسط که بخش بسیار مهمی از صنعت استان را تشکیل می دهند، گفت: با توجه به سیاست های خوب دولت در زمینه تنظیم بازار، تزریق ارز و در نظر گرفتن قیمت واحد برای ارز، به نظر می رسد که هیچیک از صنایع و نیازهای استان در زمینه احتیاج به ارز دولتی کمبودی نداشته باشند و طی دو سه ماه آینده شرایط بهتر شود. در واقع ارز برای همه صنایع و نیازهایی که دولت تایید کند، تامین خواهد شد.

درآمد سرانه 20 میلیون تومانی استان در سال 96/رکود صنعتی عامل کاهش درآمد سرانه

نماینده دولت در استان مرکزی در ادامه درخصوص وضعیت درآمدی استان در سال 96 گفت: در سال 96 درآمد سرانه استان مرکزی برای هر نفر حدود 20 میلیون تومان بوده است که بر این اساس جزو استان‌های متوسط هستیم و در جایگاه 13 یا 14 کشور قرار داریم هرچند اگر استان از همه ظرفیت‌های صنعتی خود استفاده کند شاید این رقم به 40 میلیون تومان در سال هم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بیشترین درآمد استان مرکزی از محل فعالیت های صنعتی است، اظهار کرد: اما بواسطه رکود در بازار و بویژه صنعت طی سال های اخیر متاسفانه درآمد استان کم شده و اکثر استان‌های صنعتی درگیر این امر هستند چراکه برخی صنایع تعطیل شده اند یا ظرفیت‌های غیرفعال دارند و این امر درآمد سرانه را کاهش داده است.

استان مرکزی 2 هزار میلیارد تومان مالیات واریز می‌کند/شاخصه‌های اکثر نقاط استان به نسبت مناطق محروم، بالاتر است

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود نباید اجازه دهیم این میزان درآمد کاهش پیدا کند و در واقع باید در سال 97 شرایط موجود را حفظ کنیم و البته حفظ این میزان درآمد نیز در واقع هنری مدیریتی است.

وی بیان کرد: استان مرکزی درآمد سرانه متوسطی دارد، اما در طول سال حدود 2 هزار میلیارد تومان برای دولت مالیات واریز می‌کند که این رقم به خزانه کشور وارد می‌شود، از این رقم هزار و 200 میلیارد تومان سهم استان است و می شود که درخواست ما از دولت این باشد که در قبال درآمدی که به خزانه می ریزیم به همان میزان به استان بازگردد که اگر این مهم عملیاتی شود حدود 20 تا 30 درصد از پولی که به حساب خزانه می ریزیم باید به استان بازگردد که در این صورت این مهم در رشد استان موثر خواهد بود، هرچند تا امروز توفیقی در زمینه تحقق این مهم حاصل نشده است، استدلال دولت در این راستا این است که از سویی همه استانها باید درآمد خود را به خزانه بریزند و از سوی دیگر توزیع اعتبار براساس شاخص ها انجام می‌شود که شاخصه‌های اکثر نقاط استان به نسبت مناطق محروم، بالاتر است.

آقازاده ادامه داد: در برخی از شهرستان‌های استان مرکزی شاخص محرومیت از جمله آب، برق، فاضلاب، گاز، مخابرات، آموزش، بهداشت و راه که مناطق محروم را از نقاط برخوردار جدا می کنند، در حد مطلوبی است و در نتیجه شاخصه‌های مناطق محروم به استان ما نمی رسد یا کمتر از باقی استان‌ها به این استان تعلق می گیرد و این امر شرایط را دشوار می‌کند.

وی تصریح کرد: در واقع اگر سالانه سه هزار میلیارد تومان هم به ما بدهند آنرا جذب می کنیم، بویژه اینکه بخصوص در حوزه راه ها، زیرساخت ها، اماکن فرهنگی و ورزشی واقعا دچار فقر هستیم ولی مبلغی که به مناطق دارای شاخص های محرومیت تعلق می گیرد کاملا محدود است و دولت باید آنرا در جاهایی هزینه ‌کند که سطح زندگی در آنها به سطح حداقلی کشور برسد .

در تحقق نشاط اجتماعی موفق نبوده‌ایم/استان مرکزی افسرده است

استاندار مرکزی در خصوص رشد و توسعه نشاط اجتماعی در استان مرکزی نیز بیان کرد: بحث نشاط اجتماعی مربوط به امروز و گذشته نیست. آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در دهه 70 زمانی که ما شاید به فکر لزوم افزایش نشاط اجتماعی نبودیم این بحث را به عنوان سلسله گفت‌وگوهای منظم مطرح کرد چراکه این امر جزو الزامات جامعه ماست و هرچه بیشتر به سمت جلو حرکت می‌کنیم این نیاز بیشتر حس می‌شود و به نظر می رسد یکی از الزامات امروز جامعه خاصه جامعه جوان برخورداری از نشاط اجتماعی است که متاسفانه در این زمینه موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: استان مرکزی جزو استان‌های افسرده است، این استان در حوزه نشاط اجتماعی در رتبه پایینی قرار دارد و باید برای این معضل راهکار داشته باشیم که امسال در جلسات اجتماعی استان و حتی شورای تامین این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است.

نشاط اجتماعی تزریقی نیست/ افتتاح تالار مرکزی اراک در هفته دولت

آقازاده با تاکید بر اینکه نشاط اجتماعی تزریقی نیست و باید بستر لازم جهت سوق یافتن مردم به این سمت ایجاد شود، گفت: اکثر ادارات و نهادها اعم از سپاه، دادگستری، نیروی انتظامی و دستگاه‌هایی که ابزار مناسب این امر را در اختیار دارند در تحقق نشاط اجتماعی نقش دارند و این امر در سال جاری در دستور کار استان قرار گرفته است. البته نمی‌توان میزان موفقیت را به صراحت اعلام کرد، اما تلاش خود را به کار گرفته‌ایم و به نظر می رسد که مجموعه نهادهای مرتبط با این موضوع نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ما نیاز به نشاط اجتماعی داریم و در این خصوص احساس ضرورت می‌کنند، امید است با هم‌افزایی و همکاری بین‌دستگاهی و بین نهادی شاهد افزایش نشاط اجتماعی در جامعه باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با بیان اینکه ارشاد برنامه های خوبی را برای امسال در نظر گرفته است، گفت: یکی از اماکنی که می‌توان از ظرفیت آن برای توسعه نشاط اجتماعی در جامعه استفاده کرد تالار مرکزی اراک است که عملیات احداث آن طی چهار سال اخیر به دلیل مشکلات اعتباری پیشرفت کندی داشته و اخیرا در ملاقات با وزیر ارشاد قول افتتاح آن در هفته دولت گرفته شد.

بهانه دست بهانه‌جو ندهیم/الفبای نشاط اجتماعی رعایت شود

استاندار مرکزی با اشاره به برگزاری برنامه های شاد مانند کنسرت‌ها در استان عنوان کرد: دلیل بروز مشکل در اکثر کنسرت‌هایی که به مشکلاتی برخورده اند، انجام برخی رفتارها توسط مردم بود. باید اصول و فرهنگ لازم در این راستا توسعه یابد. اگر بتوانیم الفبای نشاط اجتماعی را که یکی از آنها فرهنگ حضور در مراسم بانشاط است را رعایت کنیم و حضور در برنامه‌های هنری مانند کنسرت به شکلی باشد که بهانه به دست افراد بهانه‌جو داده نشود، مشکلی بروز نخواهد کرد. اگر مردم اصول و حد و مرز اجتماعی را رعایت کنند بیش از 70 درصد مسیر را رفته ایم و می‌توان به ادامه مسیر و استمرار این برنامه‌ها امیدوار بود، قطعا فراوانی و تعدد چنین برنامه‌هایی البته با رعایت اصولی که گفته شد، امری فرهنگ‌ساز است.

وی با اشاره به استقبال مردم از کنسرت هایی که اخیرا در فضای باز پارک های اراک اجرا شد، درخصوص برخی بهانه جویی ها اظهار کرد: در استان متهم هستیم که سند 2030 را اجرا می کنیم در صورتی که فریاد می‌زنیم که چنین چیزی وجود ندارد، اما برخی بر ادعای خود در این زمینه تاکید دارند.

پیگیری توسعه صنعتی و کشاورزی در کنار مدیریت منابع محدود آبی

استاندار مرکزی در ادامه این گفتگو در خصوص کمبود منابع آبی در استان، بر لزوم مدیریت بحران آب تاکید و اظهار کرد: متاسفانه کشور چند سال است که درگیر خشکسالی های متعدد است و باید سعی کنیم ضمن پیگیری توسعه صنعتی و کشاورزی با مدیریت بر منابع محدود آبی این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: اگر با استان های همجوار مشکلاتی در زمینه توزیع آب و حوضه های آبریز و رودخانه های فصلی و دائمی داریم، این مشکل حتما با هماهنگی و نگاه منطقی و عادلانه به منابع آبی قابل رفع است و می توان با صرفه جویی و مدیریت بحران آب، مشکل کمبود منابع آبی و خشکسالی را پشت سر گذاشت.

اصلاح الگوی کشت فاکتور مهم مدیریت منابع آب

وی در خصوص وضعیت کشاورزی استان با توجه به کمبود منابع آبی و لزوم اصلاح الگوی کشت اظهار کرد: ضرورت اصلاح الگوی کشت امری کاملا درست است و در واقع این مهم از فاکتورهای مهم مدیریت منابع آبی محدود کشور است. اگر نتوانیم الگوی کشت را اصلاح کنیم ظرف  5 سال آینده حتما با مشکلات عدیده ای همچون تمام شدن منابع آبی و کاهش شدید سطح زیر کشت کشاورزی مواجه خواهیم بود.

آقازاده افزود: اگر بتوانیم الگوی کشت را تغییر دهیم، با حذر از کشت محصولات پر مصرف آبی، آبیاری باغات با آبیاری قطره ای و آبیاری مزارع با آبیاری تحت فشار حتما می توانیم با یک دهم یا دو دهم میزان آبی که در حال حاضر مصرف می شود، همین میزان محصول را تولید کنیم و حتی وضعیت تولید را بهبود بخشیم.

وی با بیان اینکه در خصوص مدیریت منابع آبی ضرب العجل داریم و امسال ستاد مدیریت بر بحران منابع آبی استان را فعال کرده ایم و این ستاد در سطح شهرستان‌ها نیز به صورت هفتگی تشکیل جلسه می دهد گفت: ضرب العجلی برای اصلاح الگوی کشت وجود ندارد و تلاش می کنیم که بدون اعمال ضرب العجل و با روش های متعدد، الگوی کشت را با نظر کشاورزان در استان اصلاح کنیم.

تلاش برای ایجاد اشتغال در روستاها

وی درخصوص برنامه های استان جهت توسعه روستاها و تحقق مهاجرت معکوس گفت: تمام تلاش مان ایجاد اشتغال در روستاها از طریق اشتغال پایدار و جذب سرمایه گذار در روستاهاست که در این زمینه موفقیت هایی نیز داشته ایم.

آقازاده تقویت زیرساخت ها در روستاها، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذار خصوصی در روستاها را عوامل تحقق مهاجرت معکوس عنوان کرد.

وی در ادامه به زیرساخت های حمل و نقل استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه درخصوص زیرساخت های حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، اظهار کرد: در پایان سال 96 توانستیم مصوبه 110 کیلومتر راه دو خطه برقی را دریافت کنیم که اگر اینکار محقق شود بیش از یک میلیارد یورو برای آن هزینه خواهد شد. سرمایه گذاری این پروژه کاملا در بخش خصوصی و توسط فاینانس خارجی توسط چینی ها انجام می شود و از زیرساخت های بسیار مهم در گسترش شبکه ریلی استان است.

ظرفیت مرز هوایی استان به خوبی بکار گرفته نشده/پیگیری راه اندازی پرواز مستقیم حج تمتع از سال 98

استاندار مرکزی با اشاره به فرودگاه اراک گفت: این فرودگاه یک فرودگاه نسبتا مجهز است اما متاسفانه به دلایل مختلف تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت این فرودگاه و مرز هوایی استان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش هایی از جمله برای برقراری پروازهای تهران - اراک و اراک به استان های دیگر در دست اقدام است و در سال 97 نتایج خوبی در این زمینه کسب خواهیم کرد، افزود: در حال حاضر پرواز اراک – مشهد برقرار است و درخصوص اعزام به عتبات عالیات برنامه ریزی های خوبی در دست انجام است و امید است پروزاهای مستقیم به عتبات عالیات نیز برقرار شود.

آقازاده به پیگیری راه اندازی پرواز مستقیم حج تمتع از اراک نیز اشاره کرد و گفت: مذاکرات خوبی با سازمان حج و زیارت در این زمینه انجام شده است تا بتوانیم از سال 98 اعزام مستقیم حجاج حج تمتع را از اراک محقق کنیم.

محرومیت استان مرکزی در حوزه تخت بیمارستانی و امکانات درمانی/چشم انداز روشن افق 1400

وی در حوزه بهداشت و درمان استان به مشکل کمبود تخت اشاره کرد و با بیان اینکه استان ما از نظر تخت بیمارستانی و امکانات درمانی فقیر و محروم است افزود: پروژه بیمارستان 460 تختخوابی ولیعصر(عج) در دست اقدام است و با راه اندازی این بیمارستان و بیمارستان های دیگری در استان از جمله بیمارستان 100 تختخوابی در محدوده شهرستان شازند می توانیم سرانه تخت بیمارستانی و سرانه درمانی بهداشتی استان را تا حدودی بالا ببریم و ظرف دو سال آینده و در افق 1400 در استان  ارتقای خوبی را در بخش بهداشت و درمان و سلامت مردم شاهد باشیم.

استاندار مرکزی درخصوص نقش دانشگاه ها در توسعه استان نیز گفت: مراکز آموزش عالی استان در یکی دو دهه اخیر کمک های بسیاری به رشد و توسعه استان داشته اند، اما چون تعداد دانشجو در مراکز آموزش عالی استان به تدریج در حال کاهش است، از دو جهت نقاط ضعف بزرگی در استان ایجاد شده است.

کاهش یک سومی تعداد دانشجو در استان مرکزی/برنامه های جدید برای زیرساخت های دانشگاهی

وی در مورد این نقاط ضعف تصریح کرد: در سال 91-90 حدود 120 هزار دانشجو در استان تحصیل می کردند ولی در سال 97-96 این تعداد به بیش از 80 هزار دانشجو کاهش یافت و در واقع کاهش جدی یک سومی در تعداد دانشجوی استان رخ داد.

آقازاده افزود: زیرساخت های استان آماده پذیرش 120 هزار دانشجوست ولی در نتیجه این کاهش، بخشی از این زیرساخت ها معطل مانده و تعطیل می شود و این خسارت بزرگی است، از طرفی در سال های گذشته اقتصاد دانشجویی در شهرهای استان مرکزی قوی بود، ولی با کاهش تعداد دانشجو، این امکان اقتصادی کاهش پیدا می کند.

وی اظهار کرد: دانشگاه ها همواره در توسعه اقتصادی استان و ارتقای سطح تحقیقات و پژوهش نقش بسیار مهمی داشته و دارند و می توانیم از این امکانات زیرساختی استان در زمینه تحقیقات، پژوهش و کسب فناوری های جدید بهره ببریم که این مهم در دستور کار قرار دارد.

فقدان فضاهای ورزشی مناسب در استان/استفاده مفید از ارتباط خوب

آقازاده درخصوص وضعیت ورزش استان گفت: یک فرایند و برآیند ارزیابی نشان می دهد که متاسفانه فاقد فضاهای ورزشی مناسب در استان هستیم. در این زمینه چندی پیش جلسه ای با متولیان ورزش کشور منعقد شد و با توجه به اینکه بنده سابقه فعالیت در وزارت ورزش دارم، در این وزارتخانه نسبت به توسعه ورزش استان مرکزی حساسیت خوبی وجود دارد و سعی می کنیم از این ارتباط خوب استفاده مفید ببریم.

حاشیه‌هایی که دست از سر ورزش برنمی دارند/اقدامات تخصصی و حرفه ای برای جداسازی حاشیه از ورزش

وی در خصوص حاشیه های سیاسی در ورزش استان گفت: به هر حال ورزش همیشه دچار اینگونه حاشیه ها هست و هر کاری بکنیم، گاهی اوقات این حاشیه ها دست از سر ورزش بخصوص در رشته های خاص برنمی دارند و ورزش استان مرکزی هم همینگونه است. سعی می کنیم با انجام اقدامات تخصصی و با پرداختن به اقدامات حرفه ای حتی الامکان حاشیه های سیاسی را از ورزش جدا کنیم.

استاندار مرکزی افزود: تلاش مسئولان استان و بخصوص مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان مبتنی بر همین سیاست است. هرچقدر بتوانیم فضاهای ورزشی و تیم های حرفه ای ورزشی را افزایش دهیم حتما به صورت خودکار و اتوماتیک از حاسیه های سیاسی در این حوزه فاصله خواهیم گرفت و می توانیم بیشتر به ورزش قهرمانی و همگانی و توسعه آنها بپردازیم، امید است در این زمینه هم موفقیت حاصل کرده و توسعه ورزش در استان را شاهد باشیم.
 

انتهای پیام

نظر شما