شناسهٔ خبر: 25641254 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظرفیت پذیرش دانش آموز در مدارس شاهد افزایش نمی یابد

تهران- ایرنا- مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هزار و 350 مدرسه شاهد در سراسر کشور فعالیت دارند، گفت : ظرفیت پذیرش دانش آموز در سال تحصیلی 97-98 در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا نمی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، محمد رضا رزاقی امروز (یکشنبه) در نشست خبری، تعداد کنونی دانش آموزان مدارس شاهد را 370 هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: تعداد دانش آموزان در این مدارس ثابت است و بر اساس مصوبات قبلی اجازه گسترش مدارس شاهد را نداریم.

*** افزایش 10 درصدی شهریه مدارس شاهد
وی در خصوص شهریه مدارس شاهد نیز تصریح کرد : شهریه ای که از دانش آموزان گرفته می شود به عنوان فعالیت های آموزشی، پرورشی و فوق برنامه است که مبلغ آن متناسب با مسائل اقتصادی خانواده ها در هر استان متفاوت است.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شهریه مدارس شاهد در سال تحصیلی 97-98 به میزان 10 درصد افزایش می یابد، گفت : حداقل مبلغ شهریه در سال تحصیلی آینده برای دوره ابتدایی 380 هزار تومان و حداکثر 640 هزار تومان، برای دوره متوسطه اول حداقل 440 هزار تومان و حداکثر 730 هزار تومان و برای متوسطه دوم حداقل 530 هزار تومان و حداکثر 950 هزار تومان تعیین شده است.
رزاقی یادآور شد: ترکیب نیروی انسانی در مدارس شاهد بر اساس سازماندهی رسمی وزارت آموزش و پرورش است و یکی از مهمترین ویژگی های این مدارس آن است که ساماندهی نیروی انسانی در اولویت قرار دارد.

*** آغاز پیش ثبت‌نام مدارس شاهد از خردادماه
مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه پیش ثبت نام دانش آموزان برای ورود به مدارس شاهد در سال تحصیلی 98 - 97 خرداد، تیر و مرداد انجام می شود، گفت: پیش ثبت نام ورود به پایه اول ابتدایی از اول تا 15 خردادماه از طریق سامانه «سجا» انجام می شود.
رزاقی اظهار داشت: همچنین پیش ثبت نام دانش آموزان برای ورود به پایه اول دوره متوسطه اول (هفتم) از اول تا چهاردهم تیرماه و ورودی پایه اول دوره متوسطه دوم (دهم) 10 تا 24 تیرماه از طریق سامانه سجا به نشانی www.saja.medu.ir صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: دانش آموزان پس از ورود به سامانه سجا و تکمیل اطلاعات باید منتظر تایید مدارک باشند و نتیجه قطعی ثبت نام دانش آموزان ورودی به پایه اول ابتدایی 27 خرداد تا سوم تیرماه، پایه هفتم 28 تیر تا سوم مردادماه و پایه دهم نیز از سوم تا یازدهم مردادماه در سامانه اعلام خواهد شد.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش در خصوص پیش ثبت نام میان پایه دوره های ابتدایی، متوسطه اول و دوم نیز بیان داشت: پیش ثبت نام تمامی این پایه ها از اول تا دهم مردادماه و با مراجعه حضوری به مدارس شاهد مدنظر اولیا و دانش آموزان انجام می شود و نتیجه قطعی ثبت نام مبنی بر پذیرش یا پذیرش نشدن دانش آموزان در این مدارس 16 مردادماه اعلام خواهد شد.

* حذف آزمون دوره ابتدایی تغییری در ثبت نام مدارس شاهد ایجاد نمی کند
مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد : حذف آزمون های مختلف از دوره ابتدایی برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی، تغییری در ثبت نام دانش آموزان مدارس شاهد ایجاد نمی کند.
رزاقی با بیان اینکه به دلیل برخی مشکلاتی که با برگزاری آزمون، گریبانگیر مدارس شاهد شده بود ما از حذف آزمون در دوره ابتدایی استقبال می کنیم، تصریح کرد : ملاک برای ثبت نام و پذیرش در این مدارس توسط ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش مشخص شده است.
وی بیان داشت: از بهمن 95 برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه مدیران مدارس شاهد را در دستور کار قرار دادیم و تاکنون این طرح در 23 استان به منظور تعیین چارچوب ها و ضوابطی در راستای کیفیت بخشی به اجرا درآمده و قرار است پس از ماه مبارک رمضان در دیگر استان ها نیز اجرایی شود.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش درباره بدهی بنیاد شهید نیز بدون اشاره به مبلغ آن گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف به تامین شهریه فوق برنامه دانش آموزان شاهد و همچنین تامین هزینه طرح پراکنده مبنی بر پرداخت دو ساعت حق الزحمه نیروهایی است که دو ساعت در هفته به عنوان معلم راهنما برای بررسی وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان در مدارس شاهد حضور می یابند، که این بدهی به دلیل مشکلات مالی بنیاد شهید سه سال است به صورت کامل تسویه نشده است.
رزاقی با اشاره به اینکه امید است این بدهی تا پایان امسال به طور کامل تسویه شود، در خصوص اشتغال دانش آموزان مدارس شاهد نیز بیان داشت: اداره امور کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش هیچ نقش و وظیفه ای برای اشتغال این دانش آموزان ندارد.
وی یادآورشد: توزیع مدارس شاهد در سال 92 و بر اساس اعلام نیاز استان ها صورت گرفته است و با توجه به اینکه افزایش ظرفیت نداریم صرفا کد شناسه این مدارس جابجا می شود.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با راه اندازی سامانه سجا تخلفی برای ثبت نام و پذیرش دانش آموزان نداشته ایم، افزود: تمامی تلاش بر این است تا مدارس شاهد به عنوان یک ظرفیت آموزشی خدمات با کیفیتی به دانش آموزان ارائه دهند.
رزاقی تصریح کرد: یکی از برنامه های این اداره کل مهارت آموزی است به این نحو که شرایطی فراهم شود تا دانش آموزان متوسطه دوم که علاقه مند به رشته های نظری نیستند در رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای ادامه تحصیل دهند که در این راستا قصد داریم در سال تحصیلی آینده در استان ها و شهرستان هایی که اعلام آمادگی کنند یک کلاس ضمیمه کار دانش ایجاد کنیم تا جنبه مهارت آموزی مورد تاکید مقام معظم رهبری و سند تحول نظام آموزشی محقق شود.
علمی *1883 *1440

نظر شما