شناسهٔ خبر: 25640108 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنایات صهیونیست ها همچنان محور بحث کارشناسان سیاسی ترکیه است

آنکاراـ ایرناـ انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه همچنان موضوع محوری مورد بحث در محافل سیاسی ترکیه است و در صدر اخبار رسانه های این کشور قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، کمال اوزتورک روزنامه نگار، تحلیلگر منطقه ای و رییس سابق خبرگزاری آناتولی با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'اتحاد آنلاین اسلام برای قدس' در روزنامه ینی شفق به موضوع قدس و حوادث نوار غزه پرداخت و پراکندگی سلیقه ها در سران کشورهای اسلامی را مانعی برای اتحاد و عاملی برای گستاخی رژیم صهیونیستی تفسیر کرد.
وی به سخنان چندی پیش نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: سران کشورهای همجوار ما مانعی برای گسترش صلح نیستند بلکه افکار عمومی مردم عرب در همه کوچه و خیابان راه رسیدن به صلح را مسدود می کند.
وی در تفسیر سخنان نتانیاهو تاکید کرد که منظور نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس از صلح در واقع هرج و مرج و خونریزی است و در واقع این افکار عمومی مردم کشورهای اسلامی است که مانع تشدید بحران می شود و درست برعکس، سران بعضی کشورهای اسلامی جاده صاف کن این رژیم غاصب هستند.
وی تاکید کرد: در راه آزادی قدس، دولت ها و ملت های اسلامی باید متحد شوند و این نکته مهم را باید در قلب و ذهن خود بگنجانند که تا زمان خروج بیت المقدس از سلطه رژیم صهیونیستی، همه اختلافات قومی، نژادی و مذهبی را کنار بگذارند.
حلیمه گوکچه روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'چگونه می توان اسراییل را متوقف کرد؟' در روزنامه استار نوشت: امروز پشت هر فتنه ای در منطقه، ردپای رژیم صهیونیستی دیده می شود و در کنار آن با بررسی عمیق وقایع دردناک شاهدیم که پشت همه آنها حمایت آمریکا و بعضی از سران کشورهای اسلامی قرار دارند.
وی با تاسف بار خواندن سکوت عربستان سعودی و امارات متحده عربی نسبت به وقایع نوار غزه و بیت المقدس اضافه کرد: تا روزی که فلسطین از چنگ رژیم صهیونیستی آزاد نشود، مسلمانان جهان به واقع آزاد نخواهند بود و به همین دلیل ابتدا مردم بعضی از کشورهای مسلمان از جمله عربستان باید حاکان خود را تحت فشار قرار دهند تا در مسیر رسیدن به اتحاد همه مسلمانان جهان گام بردارند و در راستای آزادی بیت المقدس شکایت همه جانبه خود را مطابق قوانین بین المللی در سازمان ملل متحد مطرح کنند.
یحیی بستان کارشناس سیاسی ترک در گفت و گو با شبکه آر.تی.تی.وی به حوادث اخیر نوار غزه و بیت المقدس پرداخت و اظهار کرد: انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به فلسطینی های معترض در نوار غزه در واقع فراهم شدن زمینه هایی برای اقدامات بعدی آمریکا در منطقه است.
به نوشته این رسانه، رویدادهای چند روز اخیر در سرزمین های اشغالی در راستای تثبیت پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی، حذف تاثیر و نفوذ ایران در سوریه، محاصره ترکیه و تاسیس دولت کردی در شمال سوریه است.
اوغور دوندار روزنامه نگار و تحلیلگر مشهور منطقه ای در گفت و گو با شبکه هالک تی.وی اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف پشت پرده آمریکا در خصوص انتقال سفارت خود به بیت المقدس جلوگیری از نفوذ بیشتر ایران در منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه است.
به باور این کارشناس سیاسی مشهور ترک، آمریکا و رژیم صهیونیستی می خواهند که قدرت ایران را در منطقه از بین ببرند.
به گفته وی، خروج آمریکا از برجام و در ادامه وضع احتمالی تحریم های سنگین علیه ایران، انتقال سفارت خود از تل آویو به بیت المقدس و در ادامه جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه این پیام را به ما می دهد که ایران در نوک پیکان حملات آمریکا و اشغالگران قدس قرار گرفته است و آنها گام به گام در مسیر تنگتر کردن حلقه محاصره ایران و در ادامه فشار بر کشور همسایه آن یعنی ترکیه گام بر می دارند.
ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان نیز طی مقاله ای با عنوان 'ترامپ از ماه رمضان چه درکی دارد؟' در روزنامه ینی بیرلیک به پیام تبریک حلول ماه رمضان از سوی دونالد ترامپ اشاره کرد و نوشت: با دستور رییس جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس قلب بسیاری از مسلمانان جهان شکسته شد و خون بسیاری از فلسطینیان معترض در نوار غزه ریخته شد و از آن سو موجب خندان شدن لب های صهیونیست های افراطی شد.
وی اضافه کرد: تبدیل غزه به دریای خون آن هم در آستانه فرارسیدن ماه مبارک مضان چیزی جز کینه و دشمنی کاخ سفید و صهیونیست های ذی نفوذ در دولت آمریکا نیست و در این میان پیام تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از سوی دونالد ترامپ معنایی جز تمسخر و توهین به شعور مردم جهان اسلام ندارد.
برجان توتار روزنامه نگار و مدیر اخبار خارجی روزنامه صباح با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'عمر زیادی از اسراییل باقی نمانده است' نوشت: چند سال پیش هنری کسینجر طی اظهاراتی پیش بینی کرد که در سال 2022 اثری از رژیم صهیونیستی باقی نخواهد ماند و چندی بعد تاکید کرد که اگر حمایت آمریکا موثرتر ادامه نیابد، این رژیم پایدار نخواهد ماند.
به نوشته این کارشناس ترک، رسیدن دونالد ترامپ به کرسی ریاست جمهوری حاکی از به ثمر نشستن تلاش های لابی صهیونیزم در این راستا بوده است چرا که تداوم رژیم اشغالگر قدس و آینده آن به حمایت های کاخ سفید بستگی دارد و بدون آن بی تردید زیر چکمه های دشمنان قسم خورده خود خرد خواهد شد.
به باور توتار، اقدامات اخیر دونالد ترامپ را می توان تلاش های گسترده آمریکا ناشی از فشار لابی صهیونیستی به کاخ سفید در حمایت و پشتیبانی از سیاست های رژیم غاصب اسراییل تفسیر کرد اما نشانه های فروپاشی آنها روز به روز بیشتر آشکار می شود و معتقدم دیر یا زود کشورهای مسلمان به ویژه سران بعضی از کشورهای عربی از خواب بیدار شده و حقوق مسلمانان فلسطینی را با قدرت طلب خواهند کرد و آن روز دیگر نشانی از اشغالگران سرزمین فلسطین باقی نخواهد ماند.
به گزارش ایرنا، ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی سران کشورهای اسلامی را به منظور بررسی وضعیت سرزمین های اشغالی فلسطین برای نشست فوق العاده این سازمان در استانبول دعوت کرد و این نشست را برگزار کرد.
در این نشست فوق العاده سازمان کشورهای اسلامی انتقال سفارت آمریکا به قدس محکوم شد و کشورهای اسلامی خواستار بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی شده و بر محاکمه عوامل جنایات اخیر در محاکم بین المللی تاکید کردند.
افتتاح رسمی سفارت آمریکا در قدس سبب بروز اعتراضات شدید در منطقه و درگیری در غزه شد و در پی شهادت 64 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی، ترکیه برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
هفته گذشته در اقدامی تحریک آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه داری و جرارد کوشنر مشاور رئیس جمهوری و چهار سناتور جمهوری خواه آمریکایی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام تصویری به این مراسم که در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام کرد که موقعیت کنونی قدس، مسجد الاقصی و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.
همچنین هفته پیش همزمان با هفتادمین سالگرد روز نکبت، دهها هزار فلسطینی در تظاهرات 'میلیونی بازگشت' علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت کردند که با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی 64 نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از سه هزار نفر از آنها نیز زخمی شدند.
خاورم/1905

نظر شما