شناسهٔ خبر: 25638437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در گفت و گو با جماران؛

محمد هاشمی: مرحوم طباطبایی یک انقلابی بود و انقلابی ماند/ آن مرحوم مردم دار و اخلاق مدار بود/ وی واقعاً یک انسان ساده زیست بود

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم طباطبایی به همراه آیت الله سعیدی مبارزه می کرد و از شاگردان امام خمینی بود. وی فوق العاده به امام و خط امام علاقه مند بود. الگوی او نیز در وجوه دینی، سیاسی و انقلابی حضرت امام بود.

صاحب‌خبر -

محمد هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره ویژگی های شخصیتی مرحومحجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبایی گفت: مرحوم طباطبایی از نظر سابقه یا گذشته مبارزاتی، بیشتر از انقلابیون سال های نخست انقلاب با شهید نواب همکاری می کرد. اما بعد از اینکه جریان فدائیان اسلام با اعدام نواب صفوی تمام شد، با شروع مبارزه امام خمینی، وی یکی از همراهان شهید آیت الله سعیدی بود. آیت الله سعیدی را که از مبارزان اولیه بود، به طرز فجیحی به شهادت رساندند. این اتفاق زمانی رخ داد که وی به ورود یک هیات اقتصادی از آمریکا به ایران معترض شده بود.

وی افزود: مرحوم طباطبایی به همراه آیت الله سعیدی مبارزه می کرد و از شاگردان امام خمینی بود. وی فوق العاده به امام و خط امام علاقه مند بود. الگوی او نیز در وجوه  دینی، سیاسی و انقلابی حضرت امام بود. مرحوم طباطبایی همچنان به امام، بیت امام و کسانی که رابطه نزدیکی با بیت ایشان داشتند، وفادار بود. از این رو، وی به مرحوم «آیت الله هاشمی رفسنجانی» نیز بسیار ارادت داشت و از ایشان حمایت می کرد. حتی در شبی که آیت الله هاشمی مرحوم شد. ایشان جزو اولین کسانی بود که به تلویزیون رفت و در صداوسیما اعلام کرد که مرحوم آیت الله هاشمی را «شهید» می داند. پس از آن نیز توضیح داد که شهید به این معنا نیست که فرد حتماً با شمشیر کشته شود و 4 دلیل برای شهید نامیدن آقای هاشمی ذکر کرد.

این فعال سیاسی اعتدالگرا گفت: مرحوم طباطبایی یک انقلابی بود و انقلابی ماند. از آنجا که امام توصیه می کردند؛ به مردم برسید. درب مسجد و منزل مرحوم طباطبایی همیشه به روی مردم باز بود و مسجدش نیز از قبل از انقلاب در یکی از نقاط محروم تهران قرار داشت. وی در آنجا تا جایی که می توانست به مردم کمک می کرد. از نظر شیوه زندگی نیز، تاکید امام این بود که روحانیت باید ساده زیست باشند. از این رو، وی واقعاً یک انسان ساده زیست بود. همچنین تاکید امام این بود که روحانیت باید اخلاق مدار و مردم دار باشند. مرحوم طباطبایی نیز مردم دار و اخلاق مدار بود.  این ویژگی ها باعث شد تا لقب استاد اخلاق را به وی دهند.

وی افزود: ایشان با اینکه از نظر علمی جایگاه بالایی داشتند، درس فقه و اصول تدریس نمی کرد. بلکه درس اخلاق می گذاشت و در اخلاق نیز هر آنچه می گفت، خود عمل می کرد. در حقیقت علم و ایمان و عمل را با هم تلفیق کرده و به آن عمل می کرد. از این جهت، جامعه نیز برداشت درستی از ایشان به عنوان استاد اخلاق پیدا کرده بود و اکنون در سوگ ایشان عزادارند. در همین راستا نیز مراسم تشییع وی نیز بسیار باعظمت بود.

وی با بیان اینکه جای مشی اخلاقی در سیاست ما بسیار خالی است، گفت: علیرغم اینکه پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «اِنّما بُعِثتم لِاُتممّ مَکارمُ الاخلاق» (من مبعوث شدم تا بزرگواری های اخلاقی را تکمیل کنم)،  متاسفانه امروز آثار عملکرد اخلاقی را در جامعه کمتر می بینیم؛ دین ما نسبت به اخلاق بسیار تاکید دارد و اصولاً حل بسیاری از مشکلات جامعه با شیوه اخلاق میسر است .جامعه ما سیاست زده یا جناح زده شده است و عمدتا بحث های جناحی مطرح می شود تا بحث های مربوط به دینی و اخلاقی؛ این فاصله ای که از رفتار اخلاقی در جامعه ایجاد شده، مورد توقع یک جامعه اسلامی نیست. توقع این است در جامعه ای که پیروی خط اهل بیت است، بسیاری از رفتارها دارای مبنای اخلاقی باشد.

وی در پایان گفت: امروز می بینیم که برخی رسانه ها اقدام به تهمت و انتشار اخبار دروغ یا تخریب می کنند. همچنین در برخی تریبون های رسمی که باید اخلاق محور باشند، اقدام به تخریب می کنند. شاید علت بسیاری از مشکلات ما در جامعه، فاصله گرفتن از اخلاقیات باشد. باید گفت ما نتوانستیم در حوزه های فرهنگی- اجتماعی که آمارهای نگران کننده ای در آنها منتشر می شود، به رسالتی که داشتیم، عمل کنیم.

 

انتهای پیام

نظر شما