شناسهٔ خبر: 25637237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزارش شبستان از مرکز خیریه مهرانه:

هتل ۵ ستاره «مهرانه» برای سرطانی ها/مرهم زنجانی ها بر زخم های بیماران/ قلک هایی که ۱۲۰ میلیون تومان می ارزند

خبرگزاری شبستان: ۱۲۰ هزار خیر زنجانی هتلی ۵ ستاره راه اندازی کرده اند که در آن به سرطانی ها خدمات رایگان هتلینگ و دارو ارایه می شود و بیماران از سراسر ایران می توانند در مرکز مهرانه پذیرش شوند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- زیر سرویس دولت: «اسمش را نبر» را شاید از زبان قدیمی تر ها شنیده باشید. پدربزرگ و مادربزرگ ها وقتی می خواهند بگویند فلانی سرطان گرفته می گویند بیچاره «اسمش را نبر» گرفته است.‌ بیماری که با وجود پیشرفت های علمی هنوز بشر نتوانسته آن را ریشه کن کند. زمانی که سلول های بدنی انسانی به توده تبدیل می شود انگار دنیا به جنگ با او بر می خیزد. وقتی می شنود که سرطان گرفته است دنیا بر سرش خراب می شود و خودش را در انتهای راه می بیند. روز و شب هایش با تحمل درد درمان های سنگین می گذرد و روحیه اش را هم از دست داده و امیدی به زندگانی ندارد.

 

حالا اگر جیبش هم خالی باشد دیگر سرطان او را رسما از میدان به در می کند. زمانی که نتواند آمپول های 10 میلیون تومانی را تهیه کند و برای یک سرطان سینه که ساده ترین نوع «اسمش را نبر» است توان هزینه کردن 100 میلیون تومان را نداشته باشد رسما از زندگانی خداحافظی می کند اما این روزها دیگر بیماران سرطانی در ایران مانند گذشته با زندگی خداحافظی نمی کنند. امیدی تازه به زندگی می یابند زیرا که می توانند مانند یک میهمان راهی هتل 5 ستاره ای در زنجان شوند، درد و سختی های ناشی از این بیماری و درمان آن را جلوی درب «مهرانه» رها کنند و وارد این هتل شوند.

 

 

«مهرانه» که توسط 120 هزار خیر زنجانی ساخته شده و اداره می شود 2 ساختمان اصلی دارد که یکی از آن ها میهمانسرا و مخصوص اقامت بیماران و دیگری ساختمان رادیوتراپی و تصویربرداری است و در آن درمان بیماران سرطانی انجام می شود.

 

علی اصغر وثوقی مدیرعامل «مهرانه» در زمان تهیه این گزارش خبرنگاران دولت را راهنمایی می کند و از جزئیات این مرکز برایمان می گوید. او می گوید که مهرانه ترجمان عملیات اقتصاد مقاومتی است. مرکزی خصوصی است که با پیشنهاد یک پزشک خون و آنکولوژی و همراهی خیرین زنجانی از سال 1385 پایه گذاری شده و در سال 1391 به تاسیس رسیده است.

 

 

 

 

 

بنا به گفته وثوقی که یکی از موسسان مهرانه است، 6600 بیمار سرطانی از مهرانه خدمت دریافت می کنند و مبتلایان با هر توان مالی به صورت رایگان در این مرکز درمان می شوند اما بنا به درجات توانمندی داروهایشان را به صورت رایگان یا غیر رایگان دریافت می کنند.

 

جواد گرانمایه، مسئول کل کلینیک مهرانه نیز در این بازدید می گوید که مهرانه در قسمت مهمانسرای خود 21 سوئیت سه خوابه برای بیماران دارد که مبتلایان را از سراسر کشور می پذیرد و به مدت یک ماه که روند درمان آن ها طول می کشد مهرانه پذیرای آن هاست. روزانه 10 دقیقه روند درمان بیماران سرطانی است و باقی روز در این مرکز از خدماتی چون کتابخانه، برنامه های فرهنگی یا بازدید از سطح شهر زنجان برخوردار می شوند.

 

 

 

مرضیه محمدی یکی از بیمارانی است که به سرطان سینه دچار شده و از شمال کشور به مهرانه آمده است. او که با دخترش زندگی می کند و توان تامین هزینه درمان خود را نداشته از طریق پرستاری در بیمارستانی در شهرشان با مهرانه آشنا شده و راهی زنجان شده است و مرکز مهرانه هم علاوه بر خود او دخترش را هم به عنوان میهمان و همراه بیمار پذیرش کرده است. محمدی دعاگویان برای موسسان مهرانه می گوید که از همه خدماتی که به او ارایه شده راضی است و فکر نمی کرده که بتواند اینگونه با سرطان کنار بیاید.

 

 

 

 

ساختمان رادیوتراپی و تصویربرداری مهرانه نیز از ویژگی های خاصی برخوردار است. در محل ورودی این ساختمان نفیس ترین تابلوها و آثار هنری به منظور ایجاد روحیه در بیماران نصب شده و درب و دیوار آن هم براساس روانشناسی رنگ، نقاشی شده است تا بیماران پس از پذیرش شدن در این ساختمان زمانی که وارد مرحله درمان می شوند استرس و نگرانی شان از میان برود. هر اتاق این بنا به نام خیری که برای دستگاه موجود در آن اتاق هزینه کرده نامگذاری شده است. اولین اتاق به نام حاجیه ربابه صادقی پیرزنی از زورآباد زنجان و مستمره گیر کمیته امداد امام خمینی (ره) است که در زمان حیات خود تنها دارایی اش یعنی خانه 50 متری که در آن زندگی می کرده به مهرانه اهدا کرده است و با فروش آن خانه و اسباب و اثاثیه اش این اتاق را تجهیز کرده اند.

 

بیمارانی که به مهرانه می روند دو نوع درمان تسکینی و تشخیصی دارند تا بتوانند یا با سرطان کنار بیایند یا با آن خداحافظی کنند و طبق آمار 75 درصد آن ها به موقع بیماری را تشخیص داده اند و تنها 7 درصد از میانشان فوت کرده اند و باقی توانسته اند بر سرطان غلبه کنند.

 

بخش پیشگیری نیز قسمتی از مهرانه است که در آن همایش ها و کلاس های آموزشی مختلف به منظور شناسایی اقشار مختلف جامعه با پیشگیری از گرفتاری به سرطان آشنا می شوند. نمایندگانی هم از سوی مهرانه به مدارس و روستاها روانه اند تا دانش آموزان و مردم روستایی را با راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان آشنا کنند.

 

درآمد مهرانه ماهانه از 600 میلیون تا یک میلیارد تومان از کمک های مردمی و خیرین است. 120 میلیون تومان ماهانه از قلک کودکان به مهرانه می رسد و 50 تا 70 میلیون تومان از طریق فروش بنر و دسته گل های خیریه و 100 میلیون تومان از کمک های شهرستان ها و 150 میلیون تومان به عنوان کمک موردی به دست مهرانه ای ها می رسد اما از آنجایی که درمان سرطان بسیار هزینه بر است این کمک ها کفاف نمی دهد و 120 هزار خیر زنجانی باقی هزینه ها را تامین می کنند.

 

 

در مهرانه همه چیز بی نظیر است از مدیریت جهادی اقتصاد مقاومتی گرفته تا خیرین جوان زنجانی که در هر جای دنیا هستند به کمک این مرکز آمده اند. خیری هم یک دستگاه پیش از شیمی درمانی به میزان 5 میلیارد تومان برای بیماران مهرانه تهیه کرده که در خاورمیانه همتا ندارد اما حتی نامش را هم به مهرانه ای ها نگفته است. این مرکز در ایران نظیری ندارد و مسئولینش ضمن امیدواری برای کمک های مردمی به منظور توسعه بیشتر و پذیرش بیماران بیشتر از سراسر ایران اعلام آمادگی کرده اند تا تجربیاتشان را در اختیار علاقه مندان قرار دهند.

 

پریسا رهنما

نظر شما