شناسهٔ خبر: 25634511 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

زد‌دی‌نت محققان امنیتی ویروسی به نام «تلگراب» کشف کرده‌اند که نسخه دسک‌تاپ پیامرسان تلگرام را هدف گرفته و اطلاعات کاربر را سرقت می‌کند. محققان متوجه بدافزار جدیدی شده‌اند

صاحب‌خبر -

بدافزار «تلگراب» خطر جدید برای تلگرام

زد‌دی‌نت  محققان امنیتی ویروسی به نام «تلگراب» کشف کرده‌اند که نسخه دسک‌تاپ پیامرسان تلگرام را هدف گرفته و اطلاعات کاربر را سرقت می‌کند. محققان متوجه بدافزار جدیدی شده‌اند که اطلاعات کاربران را از روی نسخه دسک‌تاپ تلگرام می‌دزدد. این ویروس «تلگراب» نام گرفته است. در همین راستا محققان سیسکو تالوس اعلام کرده‌اند طی ۶ هفته گذشته ظهور این ویروس را رصد کرده‌اند. این بدافزار طوری طراحی شده تا اطلاعات cache و فایل‌های کلیدی تلگرام را جمع‌آوری کند. کد آلوده نخستین‌بار در ۴ آوریل ۲۰۱۸ رصد و دومین نسخه آن نیز ۱۰آوریل مشاهده شد. هرچند نسخه اول تلگراب فقط فایل‌های متنی، اطلاعات مرورگر و کوکی‌ها را ذخیره می‌کرد، در نسخه دوم قابلیت جدیدی افزوده شده که به بدافزار اجازه می‌دهد اطلاعات cache دسک‌تاپ را همراه اطلاعات لاگین (ورود) را نیز جمع‌آوری کند. به این ترتیب کاربر تلگرام متوجه نمی‌شود، پسورد او فاش شده و بدافزار به راحتی می‌تواند از آن سوءاستفاده کند. کارشناسان امنیتی سیسکو تالوس معتقدند در نسخه دسک‌تاپ تلگرام ضعف امنیتی وجود دارد که بدافزار از آن سوءاستفاده می‌کند. به نظر می‌رسد کاربری به نام‌های آنلاین Racoon Hacker و (Енот / Enot (Eyenot این بدافزار را طراحی کرده باشد.

ارسال ماهواره به دوردست‌ها توسط چینی‌ها

اسپیس  چین قصد دارد، فردا ماهواره‌یی به یک نقطه گرانشی پایدار در ۶۴ هزار کیلومتری بخش‌های دور دست ماه بفرستد. این ماهواره بخشی از برنامه اکتشاف روباتیک چین برای بررسی قسمت‌های دوردست ماه است. چین بخش جدید ماموریت بلندپروازانه اکتشاف روباتیک در ماه را روز (۲۰ مه) انجام می‌دهد. ماهواره رله Queqiao قرار است، همراه یک موشک C4 Long March از مقر پرتاب ماهواره Xichang در ایالت سیچوان به آسمان پرتاب شود. ماهواره Queqiao به نقطه ۲ لاگرانژ میان ماه و زمین می‌رود. این یک نقطه گرانشی پایدار در ۶۴ هزار کیلومتری ماه و از سمتی است که رو به زمین قرار ندارد. ماهواره از این نقطه سیگنال و اطلاعات را میان کاوشگر-ماه‌نشین Chang4و زمین منتقل می‌کند. کاوشگر- ماه‌نشین در اواخر سال جاری آماده می‌شود و نخستین فضاپیمایی خواهد بود که در قسمت‌های دوردست ماه فرود می‌آید.

ساخت «هدست» مستقل واقعیت افزوده توسط «گوگل»

ورج  شرکت گوگل در حال تولید هدست واقعیت افزوده جدید و مستقلی با استفاده از تراشه‌های تازه شرکت کوالکوم است. این هدست با همکاری شرکت تایوانی کوانتا ساخته می‌شود که از جمله تولیدکنندگان مشهور رایانه است. اگر چه این طرح هنوز در مراحل اولیه خود است، اما اخبار آن از طریق منابع نزدیک به گوگل به رسانه‌ها درز کرده است. گفته می‌شود، هدست یادشده شباهت‌هایی با هدست هولولنز مایکروسافت دارد که نمونه اولیه آن در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و کارکردهای مختلفی در حوزه‌های آموزشی، صنعتی و حرفه‌یی دارد. استفاده از این هدست بدون نیاز به رایانه یا هرگونه وسیله الکترونیک جانبی انجام می‌شود. در این هدست از چند دوربین و میکروفون هم استفاده شده و فعلا نام Google A65 برای آن انتخاب شده است. تراشه مورد استفاده در این هدست که در هولولنز مایکروسافت هم مورد استفاده قرار گرفته، تراشه چهار هسته‌یی QSC603 کوالکوم بوده که بر مبنای معماری ARM طراحی شده است. گوگل پیش از این تجربه ناکام طراحی یک هدست واقعیت افزوده اختصاصی به نام گوگل گلاس را داشته است که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، اما به علت ضعف‌های مختلف با انتقادهای گسترده‌یی مواجه و تولید آن متوقف شد.

انجام خدمات بانکی مشتریان با هوش مصنوعی

زد‌‌دی‌‌نت  چهار بانک امریکا (Bank of America) با رونمایی از دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفته خود، اعلام کرد که کاربران گوشی‌های هوشمند قادر خواهند بود با استفاده از آن، به انجام کارهای بانکی خود بپردازند. بانک امریکا (Bank of America) از دستیار صوتی فوق پیشرفته خود که مبتنی بر هوش مصنوعی است و اریکا (Erica) نام دارد، معرفی و رونمایی کرد. به گفته مدیران ارشد این بانک، اریکا به ۲۵میلیون کاربر گوشی‌های هوشمند در این کشور کمک می‌کند تا بسیاری از کارهای بانکی موردنیاز خود را از طریق آن انجام دهند. بانک امریکا یک شرکت خدمات مالی و بانکداری امریکایی و چندملیتی است که هم ‌اکنون به عنوان بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده امریکا شناخته می‌شود. دفتر مرکزی بانک امریکا در شهر شارلوت، کارولینای شمالی ایالات متحده مستقر شده است. دستیار صوتی و هوش مصنوعی اریکا به کاربران امریکایی این امکان را می‌دهد تا با ارسال دستورهای صوتی، پیام متنی یا حرکت دست و صورت به اپلیکیشن بانک امریکا، کارهای بانکی خود را انجام دهند. آدیتیا باسین مدیر بخش مشتریان و مدیریت تکنولوژی بانک امریکا در این باره می‌گوید: کاربران به مرور درخواهند یافت که دانش و هوشمندی دستیار صوتی اریکا افزایش می‌یابد به گونه‌یی که به شما در اتخاذ تصمیمات مالی نیز کمک می‌کند تا بتوانید از بودجه اقتصادی خود استفاده بهینه‌تری کنید.

 

نظر شما